روراستی گزارش می دهد:

کیفیت نان در رفسنجان؛ از آرد نامرغوب تا بی دقتی شاطرها

  • شناسه خبر: 59350
کیفیت نان در رفسنجان؛ از آرد نامرغوب تا بی دقتی شاطرها

مدت‌هاست که نان بی‌کیفیت در سفره‌های مردم رفسنجان خودنمایی می‌کند و مردم و نانواها هرکدام مطالبه‌گری می‌کنند، مردم تقصیر را گردن نانواها می‌اندازند و نانواها کیفیت نامرغوب آرد را عنوان می‌کنند.

مدت‌هاست که نان بی‌کیفیت در سفره‌های مردم رفسنجان خودنمایی می‌کند و مردم و نانواها هرکدام مطالبه‌گری می‌کنند، مردم تقصیر را گردن نانواها می‌اندازند و نانواها کیفیت نامرغوب آرد را عنوان می‌کنند.

به گزارش روراستی، نان به‌عنوان قوت غالب از پرمصرف‌ترین ماده‌های غذایی ما ایرانیان است و اولین چیزی که در سفره‌ها گذاشته می‌شود، نان است و تقریبا هر غذایی با نان میل می‌شود.

اما کیفیتی که نان دارد موجب می‌شود دور ریز آن کم باشد و تا آخرین لقمه خورده شود که متأسفانه جای خالی آن در سفره‌ها حس می‌شود.

گاهی از نانوایی نانی خریداری می‌شود که یک سوم آن دور ریز است و این روزها بیش از پیش شاهد این موضوع هستیم. از هر چند نانوایی که نان پخت می‌کند تعداد انگشت‌شماری توانستند رضایت مردم را جلب کنند.

در گفت‌وگو با شهروندان اکثرا از کیفیت نان ناراضی‌اند و بعضی کیفیت بد آرد را سبب بی‌کیفیت‌ بودن نان عنوان می‌کنند، اما بعضی شهروندان می‌گویند: نانواها نمی‌گذارند نان کامل بپزد و با عجله از تنور درمی‌آورند در حالی که بخشی از نان خمیر است.برخی دیگر از شهروندان هم از نان‌های سوخته می‌نالند و عنوان می‌کنند پولشان را در جوی آب ریختند، تلخی مزه نان هم مورد دیگری بود که یکی از اهالی کریم‌آباد به آن اشاره کرد.

اما با توجه به بیماری کرونا، با سرکشی از چند نانوایی در سطح شهر موارد بهداشتی در برخی از این نانوایی‌ها به خوبی رعایت شده اما در بعضی نانوایی‌ها نادیده گرفته شده است.

بازدیدهای ماهانه از نانوایی‌ها و پیگیری برای رفع نواقص

مجید رنجبرکاظمی مسؤول بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در گفت‌وگو با خبرنگار ما با ذکر این مطلب که نانوایی‌ها هم مانند سایر مراکز عرضه مواد غذایی و دیگر صنوف مرتب بازید می‌شوند، اظهار کرد: هر نانوایی ماهانه یک‌بار حتما بازدید می‌شود و تذکرات لازم را می‌گیرد.

وی ادامه داد: نانوایی‌هایی که تخلف بهداشتی داشته باشند تذکر می‌گیرند و هر هفته بازدید می‌شوند تا رفع نقص کنند و اگر نسبت به رفع نقایص اقدامی نکرده باشند، نسبت به تعطیلی آن‌ها اقدام می‌شود.

مسؤول بهداشت محیط شهرستان رفسنجان تصریح کرد: خیلی از نانوایی‌ها هم به‌دلیل تخلفات بهداشتی از اداره غله درخواست قطع سهمیه آنها را دادیم که در سال ۹۹ مواردی از تعطیلی نانوایی‌ها داشتیم و امسال هم این موضوع به‌طور جدی پیگیری می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه از زمان شیوع ویروس کرونا سخت‌گیری‌های بهداشتی شدیدتر شده و فاصله‌گذاری اجتماعی در نانوایی‌ها از جمله موارد مهم است، افزود: زدن ماسک هم موردی است که همواره مورد تأکید ما بوده و رعایت نکردن آن ازجمله تخلفاتی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت، ضمن اینکه وظیفه کارکنان در نانوایی‌ست که به مشتریان تذکر بدهند که ماسک بزنند و فاصله را رعایت کنند.

رنجبرکاظمی همچنین در مقام یک شهروند عادی خاطرنشان کرد: کیفیت نان باید به گونه‌ای باشد که کمترین دورریز داشته باشد و حداقل بتوانیم چند ساعت آن را نگهداری و استفاده کنیم.

کیفیت نان بستگی به آرد و گندم دارد/مقصر نان سوخته، نانواست

عسکری مسؤول صنف نانوایان شهرستان رفسنجان هم با بیان اینکه در شهرستان رفسنجان ۳۴۰ واحد نانوایی داریم که دولتی و آزادپز هستند، گفت: کیفیت نان بستگی به گندم و آرد دارد.

وی با اشاره به بازدید از نانوایی‌ها برای کنترل نان از نظر کیفی و کمی خاطرنشان کرد: اگر چنانچه نان سوخته یا به‌درستی پخته نشده باشد یا نازک و کم‌حجم باشد، با مسؤول نانوایی مربوطه برخورد و تذکر داده می‌شود.

عسکری افزود: اما وقتی کیفیت آرد مرغوب نباشد نان خشک می‌شود و نانوا در این صورت پاسخگو نیست.

شاطر یکی از نانوایی‌های شهر رفسنجان هم به خبرنگار ما گفت: ما سعی خودمان را می‌کنیم که نان خوبی دست مردم بدهیم اما زمانی که آرد کیفیت ندارد نارضایتی مردم به ما مربوط نمی‌شود و باید مسؤولان فکری برای کیفیت آرد داشته باشند که نارضایتی مردم به سمت ما سرازیر نشود.

انتهای پیام/

برچسب ها:
آرد رفسنجان کیفیت نان گندم نان نان بی کیفیت در سفره ها نانوایی
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :