روراستی گزارش می دهد:

نابسامانی بازار مرغ در رفسنجان/دود بی‌تدبیری‌های استان در چشم مردم رفسنجان

  • شناسه خبر: 60706
نابسامانی بازار مرغ در رفسنجان/دود بی‌تدبیری‌های استان در چشم مردم رفسنجان

چندین ماه است که با بردن سهمیه مرغ مردم رفسنجان به سایر نقاط استان، مردم برای خرید یک یا دو قطعه مرغ ساعت‌ها در صف می‌ایستند و گاهی دست خالی به خانه برمی‌گردند که این موضوع از بی‌تدبیری مسؤولان در استان ناشی می‌شود.

چندین ماه است که با بردن سهمیه مرغ مردم رفسنجان به سایر نقاط استان، مردم برای خرید یک یا دو قطعه مرغ ساعت‌ها در صف می‌ایستند و گاهی دست خالی به خانه برمی‌گردند که این موضوع از بی‌تدبیری مسؤولان در استان ناشی می‌شود.

به گزارش روراستی، قصه ناتمام صف‌های مرغ برای گرفتن یک یا دو قطعه مرغ در رفسنجان همچنان ادامه دارد.

شهری که بزرگترین تولیدکننده مرغ استان است و اکنون مردمش نیازمند؛ چون مرغ‌هایی که سهمیه مردم رفسنجان است با دستور مقامات ارشد استان به سمت شهرهای جنوبی و خود شهر کرمان پرواز می‌کنند و سفره‌های رفسنجانی‌ها خالی می‌ماند.

کارگروه اقدام مرغ در استان با اقدامی غیرمنصفانه عامل تشکیل مجدد صف‌های مرغ در رفسنجان شده و به گفته عرضه‌کنندگان مرغ فقط یک ساعت مرغ هست مابقی روز مرغی نیست که عرضه کنیم و تعطیل می‌کنیم تا روز بعد و صف‌های جدید و درگیری‌هایی که بعضی مواقع با الفاظی که ناشی از نارضایتی مردم است مواجه می‌شویم و مجبوریم صبوری کنیم.

اما کاسه صبر مرغ‌فروشی‌ها هم دیگر لبریز شده است، حدود پنج ماه است که در رفسنجان کمبود مرغ داریم و با قیمت رو به افزایشی گوشت قرمز تنها دلخوشی مردم خرید یک قطعه مرغ برای خانواده یا پذیرایی از مهیمان شده است که آن هم با این وضعیت مواجه شده است.

به گفته محمد شهرآبادی مدیرعامل شرکت تعاونی مرغداران رفسنجان، تولید در رفسنجان بیش از مصرف هم هست و با برنامه‌ریزی‌هایی که این شرکت که زنجیره تولید دارد هیچگاه نگذاشته‌اند کمبود مرغ در بازار ایجاد شود.

شهرآبادی اما اختیار توزیع تولیداتش را از دست خود خارج می‌داند و می‌گوید: تولید ما بین ۳۰ تا ۷۰ تن مرغ در روز است که تنها ۴۰ درصد مصرف مردم رفسنجان به دست‌شان می‌رسد و مابقی طبق دستور کارگروه اقدام مرغ به کرمان، جیرفت، عنبرآباد و سایر شهرهایی که هیچ برنامه‌ای برای تولید مرغ ندارند، ارسال می‌شود.

دود آماده‌خوری شهرهای کرمان در چشم مردم رفسنجان

اما دود این آماده‌خوری در شهرهای دیگر هم بدجور به چشم مردم رفسنجان رفته و آنها را ناراضی گذاشته، مگر می‌شود استاندار که مقام ارشد استان است مردم شهرهای دیگر را ببیند اما حق مردم رفسنجان را نبیند و در جهت تضییع آن تصمیم‌گیری کند؟

به گفته شهرآبادی، گاهی اتفاقی می‌افتد و استان از ما کمک می‌خواهد؛ آن هم زمان محدود به‌مدت ده یا بیست روز اما نه اینکه ما بیش از ۵ ماه است که درگیر این اوضاع هستیم و علی‌رغم تولید بالا باید مراکز عرضه شهرستان دست نیاز به استان‌های دیگر دراز کنند و مرغ مورد نیازشان را از آنجا تأمین کنند.

کمبود ۶۰ درصدی سرانه مصرف مردم رفسنجان

شهرآبادی سرانه مصرف مرغ مردم رفسنجان را ۲۵ تن در روز عنوان می‌کند و سهمیه‌ای که به این شهرستان اختصاص داده می‌شود را ۱۰ تا ۱۵ تن، که حدود ۴۰ درصد نیاز است، که مردم هم گاهی مجبور می‌شوند برای تهیه مرغ به شهرهای همجوار سفر کنند و رنج راه را به جان بخرند تا سفره‌هایشان خالی نماند.

مدیرعامل شرکت تعاونی مرغداران رفسنجان همچنین از تولید در این شرکت مانند روال قبل حتی بالاتر از قبل یاد می‌کند و معتقد است: مسائلی که در شهرهای دیگر استان برای جوجه‌ریزی می‌آورند، بهانه است چراکه اگر این مشکلات و مسائل بود ما هم این مشکلات را داشتیم!

وی با اشاره به اینکه مشکلاتی در حوزه واکسن و دارو هست، اما نه در حدی که نشود جوجه‌ریزی انجام داد، بنابراین دلیل نمی‌شود خیلی راحت تولید ما را بر‌دارند و به دست مصرف‌کنندگان در شهرهای دیگر برسانند.

واردات مرغ استان‌های دیگر با قیمت گران‌تر

اماعلی‌رغم اینکه مرغ تولیدی رفسنجان با قیمت ۲۴۹۰۰ تومان عرضه می‌شود، اما کمبود آن موجب شده مراکز عرضه، از استان‌های دیگر مرغ تأمین کنند و با قیمت ۳۰ تا ۳۲ هزارتومان به دست مصرف‌کننده برسانند که این موضوع هم اجحاف دیگری در حق مردم رفسنجان است.

شهرآبادی معقتد است: در حالی که خودمان تولیدکننده هستیم، صلاح نیست که از شهرهای دیگر مرغ وارد کنیم(برایمان زشت است)، تصریح می‌کند: اگر اختیار تولیدمان را داشتیم ظرف دو روز کل بازار مرغ شهرستان را تأمین می‌کردیم و نیازی به این صف‌کشیدن‌ها نبود.

اما تدبیر دیگری که در استان به‌کار بردند که در واقع نهایت بی‌تدبیری‌ست، کوتاه‌کردن دست بسیج اصناف از بازار مرغ و نظارت و نحوه توزیع مرغ در شهرستان است که بتوانند به‌راحتی سهمیه مرغ رفسنجان را بار زده تا با نارضایتی مردم رفسنجان رضایت مردم دیگر شهرهای استان را جلب کنند.

حذف بسیج اصناف از نظارت بر نحوه توزیع مرغ با تصمیم استان

پیش از این بسیج اصناف از زمان کشتار مرغ تا مرحله توزیع بر این عملیات نظارت داشت و توانسته بود بازار را کنترل کند و البته مسؤولان شهرستان رفسنجان هم بر این اذعان دارند که تلاش بسیج اصناف ستودنی است و توانسته بازار مرغ را آرام کند.

اما هدف کارگروه اقدام از حذف بسیج اصناف از توزیع و نظارت مرغ پرواضح است و متأسفانه با حذف آن، تشکیل صف‌ها، کمبود مرغ، نارضایتی مردم و مسؤولان شهرستان دوباره از سر گرفته شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها:
استان کرمان بازار مرغ بی تدبیری رفسنجان مرغ
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :