در نشست خبری علوم پزشکی مطرح شد؛

نیمی از موارد مثبت کرونا از نوع ویروس دلتاست/عادی انگاری زنگ خطر جدی افزایش مرگ و میرها

  • شناسه خبر: 60832
نیمی از موارد مثبت کرونا از نوع ویروس دلتاست/عادی انگاری زنگ خطر جدی افزایش مرگ و میرها

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: نیمی از موارد مثبت کرونا از نوع ویروس دلتا بوده و گردش ویروس دلتا فوق‌العاده بالاست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: نیمی از موارد مثبت کرونا از نوع ویروس دلتا بوده و گردش ویروس دلتا فوق‌العاده بالاست.

به گزارش روراستی، علی اسماعیلی‌ندیمی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با موضوع کرونا با اشاره به اینکه پیک پنجم کرونا از نظر وسعت و درگیری سهمگین‌تر از قبل است، اظهار کرد: در پیک جدید بستری‌های موقت بالاست، به‌طوری‌ که۱۶۰ بیمار در ۲۵ تیرماه تحت درمان سرپایی قرار گرفتند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با اشاره به اینکه روزانه ۱۴ تا ۱۵ بیمار بدحال در بخش حمایت تنفسی غیرتهاجمی داریم، افزود: این مرحله از بیماری مرحله جدید و بسیار خطرناکی است.

وی با اشاره به واکسیناسیون کرونا تصریح کرد: از افراد بالای ۷۰ ساله که واکسن تزریق کردند، مواردی درگیر بیماری کرونا شدند؛ اما مرگ و میر در افرادی که واکسن دریافت کردند، بسیار کم بوده است.

اسماعیلی‌ندیمی ادامه داد: برنامه واکسیناسیون را تسریع کردیم اما در پیکی که در آن قرار داریم تأثیری ندارد و نتیجه این واکسیناسیون در چند هفته آینده نمود می‌کند.

۷۳ درصد بالای ۷۰ ساله ها واکسن کرونا گرفتند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان عنوان کرد: بیش از ۷۳ درصد افراد بالای ۷۰ سال واکسن دریافت کردند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز کرد: بار اصلی عادی‌انگاری روی دوش بیمارستان و کادر درمان است و در حال حاضر ۵۰ درصد موارد تست مثبت می‌شود و نشان می‌دهد که چرخش ویروس سهمگین است.

اسماعیلی‌ندیمی تأکید کرد: هیچ راهی جز ایزوله‌کردن، انجام تست، لغو مهمانی‌ها و دورهمی‌ها و رعایت پروتکل‌ها برای مهار این پیک نداریم؛ اصلی‌ترین نگرانی ما رعایت پروتکل‌هاست که اگر همین وضع ادامه داشته باشد مرگ و میرها هم بالا می‌رود.

وی بر ضرورت ساماندهی کارگران فصلی تأکید کرد و گفت: یکی از دلایل پیک آبان حضور ۲۰ هزار نفر روز کارگران فصلی در شهرستان بودند و امسال هم اگر کارگران بیایند، آمار ابتلا افزایش پیدا خواهد کرد.

اسماعیلی‌ندیمی در خصوص قطعی‌های برق و مشکل برای بیماران افزود: با قطعی برق در بخش ویژه مشکل کمتر است اما در اورژانس با مشکل مواجه می‌شویم.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه ام‌آر‌آی جدید تا ۲۰ روز آینده وارد یکی از بنادر کشور می‌شود و اواخر مهرماه دستگاه جدید نصب خواهد شد؛ در حال حاضر دستگاه ام‌آر‌آی قبلی به بیماران خدمات می‌دهد و با پروسه‌ای که پیش‌بینی کردیم دستگاه فعلی هم برای بیمارستان باقی می‌ماند و عملا با دو دستگاه به بیماران خدمات ارائه می‌کنیم.

احمد جمالی‌زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان اظهار کرد: نیمی از موارد مثبت کرونا از نوع ویروس دلتا بوده و گردش ویروس دلتا فوق‌العاده بالاست.

وی ادامه داد: وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در رفسنجان حدود ۵۰ درصد است که اگر بالای ۷۰ درصد شود می‌توانیم امیدوار باشیم که پیک را مهار کنیم که با این وضعیت رعایت پروتکل‌ها اصلا امیدی نداریم روند صعودی ابتلا کاهش پیدا کند.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان رفسنجان ابراز کرد: زدن ماسک به‌صورت صحیح مهمترین عامل در پیشگیری از کروناست و حتما زدن ماسک در فضای بسته ضروری است.

وی یکی از دلایل عمده پیک پنجم را مسافرت‌های یک ماه اخیر به‌ویژه مسافرت‌هایی که کاروانی بوده، دانست و بیان داشت: دورهمی‌ها یک عامل جدی انتشار و انتقال ویروس است، مشکل اصلی ما در پروتکل‌ها، فضاهای سربسته هستند.

جمالی‌زاده با بیان اینکه افراد بالای ۶۰ سال از شنبه هفته جاری واکسن دریافت می‌کنند، گفت: برای جمعیت شهر و حومه در مصلی واکسیناسیون انجام می‌شود و تا سه شنبه کل مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر همکاران ما برای تزریق واکسن مراجعه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه رکورد موارد سرپایی در روز گذشته طی دوران کرونا، شکسته شد، اضافه کرد: افزایش مراجعه‌های سرپایی زنگ خطر جدی برای شهرستان است که اگر همین روند ادامه پیدا کند موارد مرگ و میر هم افزایش پیدا خواهد کرد.

جمالی‌زاده یادآور شد: افرادی که تاکنون واکسن کرونا دریافت کردند اگر درگیری داشتند، بدحال نشده و فوتی نداشتیم.

انتهای پیام/

برچسب ها:
بیمار زنگ خطر علوم پزشکی رفسنجان کرونا دلتا مرگ و میرهای کرونایی واکسن کرونا
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :