روراستی خبر می دهد:

همایش نکوداشت روز رفسنجان/رونمایی از دو کتاب تاریخی

  • شناسه خبر: 63796
همایش نکوداشت روز رفسنجان/رونمایی از دو کتاب تاریخی

مراسم اختتامیه هفته رفسنجان شناسی همراه با همایش نکوداشت روز رفسنجان برگزار شد.

مراسم اختتامیه هفته رفسنجان شناسی همراه با همایش نکوداشت روز رفسنجان برگزار شد.

به گزارش روراستی، مراسم پایانی هفته‌ رفسنجا‌ن‌شناسی با برگزاری همایش نکوداشت روز رفسنجان در تالار خیام دانشگاه ولیعصر(عج) برگزار شد.

رضا رنجبرکریمی رئیس دانشگاه ولیعصر(عج) در این مراسم اظهار کرد: برگزاری این برنامه یکی از نیازهای شهرستان رفسنجان بود و حضور کمیسیون فرهنگی مجلس به همراه نمایندگانی از دولت در جای‌جای این شهرستان امیدواریم برای  زیرساخت‌های فرهنگی نتاجی حاصل کند.

وی تصریح کرد: در نمایشگاه “رفسنجان در یک نگاه” گوشه‌ای از توانمندی‌ها و دستاوردهای شهرستان به نمایش گذاشته شد.مردم رفسنجان و تاریخ کهن این شهرستان دستاوردهای ارزشمندی دارند که باید هفته‌ها و ماه‌ها برای آن برنامه گذاشت و جشنواره برگزار کرد.

رنجبرکریمی عنوان کرد: در بعد علم و فناوری با وجود ۱۳ مرکز علمی و تحقیقاتی، نمایشگاهی عظیم‌تر از این نمایشگاه لازم دارد که صرفا دستاوردهای علمی، پژوهشی و فناوری آن را به نمایش بگذاریم، صنایع دستی، شیمیایی و معدنی، تاریخ کهن، وقف و….نیازمند هفته‌هایی‌ست که این توانمندی‌ها به رخ مردم کشیده شود و از همه مهم‌تر سبقه دینی و مذهبی این مردم باید به نمایش گذاشته شود. شاید افتخاراتی که امروز رفسنجان به آن می‌بالد، برگرفته از این نگاه مکتبی و غیرت دینی‌ست که هم در قبل از انقلاب و روزهای پیروزی انقلاب خود را نشان داد و غیرت دینی که مادران، هزاران جوان را ترغیب به دفاع از نظام کرد و این‌ها را با یک روز، یک هفته و یک ماه نمی‌شود به نمایش گذاشت.

ارزآوری ۲٫۵ میلیارد دلاری پسته برای کشور

علی‌اکبر پورمحمدی فرماندار ویژه شهرستان رفسنجان اظهار داشت: روز ۱۸ دی‌ماه سال ۱۳۵۷ با سقوط مجسمه شاه در میدان ابراهیم در تقویم فرهنگی به نام روز رفسنجان نام‌گذاری شده، توسط فردی به‌نام محمد زینلی که به محمد بت‌شکن معروف است و رشادت‌های این شخص عادی و مرحوم آذین که ماشین سنگین خود را برای انجام این کار بزرگ آورد، این روز را رقم زد.

وی افزود: ظاهر کار شاید ساده و معمولی باشد اما در زمانی که رژیم شاه تا بن دندان مسلح بود انجام چنین کارهایی سخت و دشوار بود.

پورمحمدی با گرامی‌داشت یاد سه شهید قبل از انقلاب، شهید بصیرزاده، شهید اکبر مقیمی و شهید انصاری، ادامه داد: یادمان نرود بعضی مناصب و داشته‌ها به این سادگی به دست ما نرسیده است.

وی با قدردانی از نماینده که حضور کمیسیون فرهنگی مجلس را به رفسنجان رقم زد، ابراز کرد: خروجی‌های بسیار خوبی توانستیم از این جمع داشته باشیم که در حوزه‌های مختلف ورزشی، میراث فرهنگی و گردشگری و فرهنگی و مذهبی بوده است.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین دستاورد رفسنجان نیروهای مومن، متعهد و با علم آن است؛ اگر به تاریخچه رفسنجان نگاه کنیم، قبل از انقلاب نیروهای باسواد و متفکر و متمدن خوب داشته و بعد از انقلاب هم ادامه پیدا کرده و به جرأت می‌توان گفت  رفسنجان یکی از شهرهای بسیار باسواد استان کرمان است.

وی عنوان کرد: سال‌ها رفسنجان رتبه اول کشوری در زمینه ساخت مدارس خیرساز در کشور را دارا بود، داشتن ظرفیت‌های قوی مانند مس و آهن و سایر معادن که می‌تواند برای رشد شهرستان تأثیرگذار باشد، پسته محصولی استراتژیک است که در ده سال گذشته ۴۰۰ هزار تن محصول داشتیم و ۲٫۵ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور داشته است که الان باید برای حفظ این محصول و حفظ وضع موجود تلاش کنیم.

شایان ذکر است: در این همایش از دو کتاب تاریخ آموزش و پرورش رفسنجان و تاریخ آموزش و پرورش کشکوئیه رونمایی شد.

انتهای پیام/

برچسب ها:
روز رفسنجان رونمایی از کتاب هفته رفسنجان شناسی همایش
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :