دست درازی شهرداری رفسنجان به حریم و بستر رودخانه گیودری+ مستندات

  • شناسه خبر: 65442
دست درازی شهرداری رفسنجان به حریم و بستر رودخانه گیودری+ مستندات

با وجودی که اداره منابع آب شهرستان رفسنجان حریم رودخانه گیودری را مشخص و جانمایی کرده امّا شهرداری رفسنجان برای احداث خیابانی واقع در جنب این رودخانه، بیش از ۱۰ متر از عرض این رودخانه راتصرف کرده و در حال احداث خیابان است.

با وجودی که اداره منابع آب شهرستان رفسنجان حریم رودخانه گیودری را مشخص و جانمایی کرده امّا شهرداری رفسنجان برای احداث خیابانی واقع در جنب این رودخانه، بیش از ۱۰ متر از عرض این رودخانه راتصرف کرده و در حال احداث خیابان است.

به گزارش روراستی، رودخانه گیودری از ارتفاعات بردسیر و همچنین از کوه های منطقه سرچشمه نشآت گرفته و با گذر از دره راگه راه خود را در پیش گرفته تا به داخل شهر رفسنجان نفوذ کرده است، این رودخانه یکی از بزرگترین رودخانه هایی است که از داخل شهر رفسنجان و مناطق مسکونی این شهر می گذرد.

این رودخانه مهم و با عظمت در زمان بارش ها و نزولات آسمانی آب زیادی را در خود جمع و روانه شهر رفسنجان می کند، و در زمان طغیان مخاطرات احتمالی از قبیل ورود آب به منازل و خیابان ها و تخریب بناها و تهدید جانی برای همشهریان دارد.

نه تنها دستگاه های متولی ستاد بحران بلکه همه نهادهای مسئول باید تمهیدات لازم را به کار بگیرند تا از تخریب و حتی کشته شدن افراد در زمان بروز نزولات آسمانی و سرازیر شدن رودخانه ها در شهرها و محل سکونت جلوگیری شود. یکی از تمهیدات باید این باشد که بستر و حریم رودخانه ها عاری از هرگونه ساخت و ساز و تغییر مسیر و … باشد چه بسا هر ساخت و سازی در این بستر ناایمن است و جان همشهریان به خطر می افتد.

دغدغه رئیس قوه قضاییه و ریاست جمهور هم این است که هر جا تصرفی صورت گرفته باید به صورت جدی و فوری در دستور کار قرار گرفته و  رفع تصرف شود. لذا دستگاه های نظارتی، شورای حفظ حقوق بیت المال، دستگاههای امینتی و قضایی و سازمان بازرسی باید تصرفات بستر رودخانه را هرچه سریع تر رفع کنند و نگذارند اشخاص حقوقی و حقیقی به بستر رودخانه ها تجاوز کنند که اگر چنین شود قبح قانون شکسته و از طرف دیگر علاوه بر تخریب و شکسته شدن زیرساخت ها و منازل، بر اثر طغیان آب رودخانه؛ جان هموطنان هم به خطر می افتد. نمونه این تجاوزها به حریم رودخانه ها در سه سال اخیر در شیراز بود که موجب کشته شدن ۲ نفر شد.

و امّا در رفسنجان شهرداری رفسنجان در حال احداث خیابانی بنام حضرت علی اصغر (ع) جنب رودخانه گیودری و شهرک امام خمینی (ره) رفسنجان است و حتی از عرض این رودخانه بیش از ۱۰ متر هم به داخل رودخانه پیشروی کرده است.

جالب است بدانید اداره آبیاری رفسنجان حریم رودخانه را  با رُپر (علامت های نصب شده در حد بستر رودخانه ها که اصطلاحا به آن “رپر” می گویند، علائم دو تکه ای هستند که قسمت تحتانی آن بتونی و قسمت فوقانی لوله هایی به رنگ آبی است و گاهی پلاک هایی نیز روی آن نصب شده است) مشخص کرده و با نصب این علامت ها افراد را از ورود و تجاوز به حریم و بستر رودخانه ها منع می کند،

جالب این است که برای احداث این خیابان شبانه این علامت ها و نشانه گذاری ها توسط عوامل شهرداری جمع آوری شده اند و جالب تر این که اداره منابع آب شهرستان در خصوص این تخریب ها و دست درازی ها به حریم رودخانه گیودری سکوت اختیار کرده و هیچ عکس العملی از خود نشان نمی دهد.

آیا افکار عمومی این اجازه را به اشخاص حقیقی یا حقوقی خواهند داد که نسبت به این قانون شکنی که امکان دارد در آینده خطرات زیادی برای جان و مال همشهریان  دارد دهن کجی کنند و دیگر ادارات مربوطه هم بی تفاوت به این موضوع باشند؟!!

 

برچسب ها:
تجاوز به حریم رودخانه حریم رودخانه رودخانه گیودری شهرداری رفسنجان
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :