تور فناورانه دانشگاه ولی عصر (عج)+تصاویر

  • شناسه خبر: 65877
تور فناورانه دانشگاه ولی عصر (عج)+تصاویر

به مناسبت گرامیداشت ۳۱ خرداد سالروز شهادت دکتر چمران کانون بسیج اساتید دانشگاه ولی عصر با همکاری مرکز فناوری دانشگاه تور فناورانه برگزار کرد.

به مناسبت گرامیداشت ۳۱ خرداد سالروز شهادت دکتر چمران کانون بسیج اساتید دانشگاه ولی عصر با همکاری مرکز فناوری دانشگاه تور فناورانه برگزار کرد.

به گزارش روراستی سال«تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» است و دانشگاه‌ها بیش از پیش در زمینه تولیدات دانش‌بنیان ورود کرده‌اند تا به فرمان رهبر معظم انقلاب جامه عمل بپوشانند.

دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان که در حوزه دانش‌بنیان و فناوری حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و اساتید آن دغدغه‌مندانه در این زمینه کار و دانشجو تربیت می‌کنند، کانون بسیج اساتید این دانشگاه با همکاری مدیریت فناوری و مرکز رشد دانشگاه تور فناورانه گرامیداشت ۳۱ خرداد سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران و روز بسیج اساتید برگزار کرد که بیش از پیش فعالیت‌های دانش‌بنیان حوزه کشاورزی  معرفی شوند.

تور بازدید از گلخانه، مزرعه گلرنگ، گل آفتاب‌گردان و استخر ۶۰۰ متر معکبی پرورش ماهی آغاز شد.

باقری مدیر مزرعه و گلخانه‌های دانشکده کشاورزی دانشگاه ولی عصر(عج) اظهار کرد: مزرعه دانشکده کشاورزی با ۴ هزار متر مربع مساحت ۲ هکتار زمین زراعی و نزدیک به هفت قطعه ۲۵۰۰ متر مربعی که کارهای تحقیقاتی آموزشی و پژوهشی دانشجویان در قالب تحصیلات تکمیلی و سایر رشته‌های مرتبط را دارد، دایر شده است.

وی از انجام تحقیقات روی گل‌های رز و لیلیوم خبر داد و تصریح کرد: امسال هدف‌گذاری کردیم در بعد درآمد زایی دانشگاه وارد شویم و در بعد تولید نهال استاندارد با ۶۰ هزار نهال شروع کردیم.

روح‌الله صابری‌ریسه عضو هیأت علمی دانشکده کشاورزی در خصوص تولید نهال‌های پسته توضیح داد: اولین کار در راستای دانش‌بنیان و تجاری‌سازی است. تولید نهال کار بسیار راحتی است و باید بر اساس اصول خاص باشد برای اولین بار روی بیماری گموز پسته که کشاورزان به آن شیره سیاه می‌گویند، کار کردیم.

وی در خصوص تولید نهال پسته بیان کرد: این نوع نهال دانش‌بنیان جدای از آن که آلوده نیست، حتی اگر باغ آلوده باشد نهال آلوده نمی‌شود و با استفاده از تحقیقاتی که انجام دادیم عواملی بیولوژیکی که داشتیم روی نهال‌ها مستقر کردیم همه نهال‌ها هم دارای عامل مفید پروبیوتیک هم دارای قارچ مفیدند که ریشه گیاهان را پر می‌کنند و همراه با رشد ریشه حرکت می‌کنند. اگر در باغ عامل مضر باشد نمی‌تواند به ریشه حمله کند و این نوع نهال نسبت به آفات و بیماری‌ها مصون می‌ماند.

تحقیقات روی ۴۰۰ هزار نهال پسته در دستور کار است

وی عنوان کرد: طی دو، سه ماه آینده ریشه نهال‌ها بررسی می شود، جمعیت عوامل مفید سنجیده می‌شود، عوامل بیماری‌زا تزریق و مقاومت‌شان سنجیده می‌شود.

صابری خاطرنشان کرد: تصمیم داریم روی ۴۰۰ هزار نهال پسته کار کنیم و روی محصول گردو نیز تحقیقات انجام خواهیم داد.

محمدی عضو هیأت علمی دانشکده کشاورزی بیان کرد: آفتابگردان ازجمله گیاهان مهم استراتژیک است. هدف‌مان این است گیاهان روغنی تولید کنیم و برای رقم جدید گندم طرح تحقیقاتی شروع کردیم. همچنین گیاه کتان روغنی تنها گیاهی است که در بین گیاهان، روغن آن بیش از ۵۰ درصدش امگا۳ است و مورد مصرف این روغن خام است. به دنبال کم کردن امگا ۳ هستیم که بتوانیم روغن آن را در آشپزی استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: در این خصوص ارقامی تولید کردیم که امگا ۳ آن زیر ۵ درصد است و ۹ سال  روی این محصول  گیاه کتان روغنی کار کردیم.

این استاد دانشگاه افزود: در کشور ۹۵ درصد روغن وارداتی است و برنامه‌های روی کشت گیاهان جدید است که حداقل ۶۰ درصد داخل کشور تولید کنیم.

در ادامه اتاق کشت بافت با تولید گیاهان با استفاده از این نوع کشت بازدید شد که صفر تا ۱۰۰ آن توسط اساتید و دانشجویان ایجاد شده بود.

پس از بازدید از آزمایشگاه مرکزی دانشگاه که مجهز به دستگاه‌های جداسازی، شناسایی و ترکیبات فرار و نیمه فرار بود، بازدید از واحدهای تولیدی منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان انجام شد.پس از بازدید کوتاهی از مزرعه ماینر که در حال حاضر غیرفعال است، مجموعه فروکروم بازدید شد. این مجموعه از سال ۹۷ تا اواخر ۹۹ فروکورم به تولید فروکروم پرداخت.

راه‌اندازی مجدد کارخانه فروکروم با تأمین مواد از معادن اسفندقه

به گفته مدیر تولید این مجموعه، کارخانه فروکروم دارای سه کوره بوده که هر کوره ۲۰ هزار تن فروکروم در سال تولید می‌کنند که در مجموع ظرفیت تولید آن ۶۰ هزار تن است و ۳۰۰ نفر اشتغالزایی دارد. فاز توسعه این کارخانه تولید فولاد ضدزنگ است که از خام‌فروشی فروکروم جلوگیری شود.

در حال حاضر کارخانه فروکروم به‌دلیل کمبود مواد اولیه تعطیل است و قرار است مواد از معادن اسفندقه تأمین و دوباره شروع به کار کند.

مدیر تولید کارخانه فروکروم خاطرنشان کرد: عمده تولیدات این شرکت به‌دلیل حجم بالای تولید به سراسر جهان از جمله کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه ولیعصر(عج) در حوزه تولید کود شیمیایی در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان مستقر است.

تولید سالانه ۵۰۰ تن کودهای زیستی دانش بنیان

صداقتی مدیرعامل این شرکت تولیدی اظهار کرد: در زمینه تولید کودهای زیستی بر اساس قارچ و باکتری‌هایی که در طبیعت هستند از سال ۹۷ در مرکز رشد دانشگاه شروع به کار کردیم و دو سال در منطقه ویژه مستقر شدیم و هشت ماه پروانه گرفتیم.

وی با اشاره به اینکه مصرف بی‌رویه کودهای شیمیایی خاک را شورتر می‌کند، توضیح داد: کاری که کردیم؛ دنبال محصولی بودیم که برای مصرف‌کننده سالم باشد و به خاک آسیب نرساند.بنابراین از ۲۰ سال قبل کارهای تحقیقاتی روی قارچ‌های مفید انجام دادیم.

این استاد دانشگاه شعار شرکت را «از طبیعت به طبیعت و برای سلامت» دانست و گفت: سالانه چند صدهزار قارچ‌کش استفاده می‌کنیم. در سیستم ما بعضی از باکتری و قارچ‌ها قابلیت کنترل بیماری‌های قارچی را دارند.مجموعه کودهای ما هم خاصیت کنترل بیولوژیک‌ها و آفات هم خاصیت رشدی و جذب عناصر غذایی را دارند.

وی ابراز کرد: سالانه حدود ۵۰۰ تن کود زیستی انواع مختلف تولید می‌کنیم.ضمن اینکه در دوران کرونا نسبت به تولید الکل ورود کردیم.

رابطه صنعت و دانشگاه بیشتر شود

روح‌الله بهرام‌شاهی مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان هم در حاشیه این بازدید بر توسعه صنایع پایین‌دستی تأکید و بیان داشت: با معرفی که از منطقه ویژه رفسنجان صورت گرفته سرمایه‌گذاران زیادی جذب شده‌اند و طی هشت ماه اخیر حدود یک‌هزار هکتار واگذاری داشتیم.

 وی اظهار داشت: مدل‌های اقتصادی مختلفی طراحی کردیم ازجمله مدل‌های بومی و در آینده نه چندان دور منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان به‌عنوان قطب اقتصادی استان معرفی خواهد شد.

بهرام‌شاهی تأکید کرد: رابطه بین صنعت و دانشگاه باید بیشتر شود چراکه هرچه این ارتباط قوی‌تر شود در توسعه و پیشرفت و موفقیت صنایع اثرگذار خواهد بود.

عکس و خبر : حامد قاسمی

برچسب ها:
تور فناورانه دانش بنیان دانشگاه ولی عصر رفسنجان
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :