کمبود دارو در رفسنجان؛ سهمیه داروی شهرستان افزایش یابد

  • شناسه خبر: 67392
کمبود دارو در رفسنجان؛ سهمیه داروی شهرستان افزایش یابد

کمبود آنتی‌بیوتیک‌های کودکان در داروخانه‌های رفسنجان این روزها خانوادها را با چالش‌هایی مواجه کرده است که معاون غذا و دارو علوم پزشکی این شهرستان خانواده‌ها را به مصرف منطقی داروها دعوت کرده تا کمبودهای القایی جلوگیری شود.

کمبود آنتی‌بیوتیک‌های کودکان در داروخانه‌های رفسنجان این روزها خانوادها را با چالش‌هایی مواجه کرده است که معاون غذا و دارو علوم پزشکی این شهرستان خانواده‌ها را به مصرف منطقی داروها دعوت کرده تا کمبودهای القایی جلوگیری شود.

به گزارش روراستی، این روزها در رفسنجان مانند برخی نقاط کشور با کمبود دارو مواجه‌ایم، به‌ویژه آنتی‌بیوتیک‌های کودکان که در این فصل بیشتر نیاز خانواده‌ها شده و بعضا آنان را با مشکلاتی روبه‌رو کرده است.

به گفته یکی از داروسازها سهمیه‌بندی دارو به‌گونه‌ای است که سهمیه شهرهای کوچک کمتر است و این موضوع موجب شده مشکلات کمبود دارو در شهرهای کوچک بیشتر باشد.

وی ادامه می‌دهد: البته در یکی از شهرهای مجاور شاهد سهمیه دوبرابری هستیم که باید علت آن را پیدا کنیم.

این داروساز با اشاره به اینکه در این فصل کودکان با عفونت ریز و تب نیاز به آنتی‌بیوتیک پیدا کرده تا این تب و عفونت حادتر نشود و کارش به بستری‌شدن نیفتد، تصریح کرد: اما زمانی که کمبود تب‌برها، شربت استامینوفن، شربت پروفن و…باشد خانواده‌ها با مشکل روبه‌رو می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: مسوول سفارشات دارو باید شخصی باشد که علاوه بر قدرت قوی در سفارش دارو و گرفتن سهمیه واقعی شهرستان، نگاهش به کل داروخانه‌ها یکسان باشد.

به گفته مهسا حسنی‌پور معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
طی ماه‌های گذشته کمبود داروهای اساسی مورد نیاز بیماران بستری و سرپایی نظیر سرم‌ها، آنتی‌بیوتیک‌ها، اسپری‌های تنفسی، داروهای پیوند و برخی اقلام دیگر نظیر استامینوفن و ایبوپروفن در کل کشور وجود داشته است.

وی با اشاره به اینکه کمبودهای دارویی علت‌های مختلفی دارد، گفت:  از  موارد کمبود دارو  می‌توان به مشکلات نقدینگی شرکت‌ها و عدم ترخیص مواد اولیه، عدم وجود تسهیلات برای تولیدکنندگان، دپوی مواد اولیه دارویی و مشکلات قیمت‌گذاری داروها اشاره کرد.

حسنی توضیح داد: در پی بروز مشکلات ایجاد شده در خصوص نیاز مردم و موجودی داروخانه‌ها، سازمان غذا و دارو با تلاش‌های شبانه‌روزی و برگزاری جلسات متعدد اقداماتی را نظیر بازرسی‌های میدانی تشدید یافته از شرکت‌های تولیدکننده برای مقابله با احتکار یا دپو، واردات فوریتی، فعال‌کردن خطوط تولید کارخانه‌های داروسازی و همچنین پیگیری جهت درنظر گرفتن تسهیلات بانکی انجام داده است و پیش‌بینی می‌شود تلاش‌های سازمان غذا و دارو در طی روزهای آینده به بهتر شدن وضعیت تامین دارو منجر شود و کمبودهای فعلی برطرف و از وقوع کمبودهای آینده جلوگیری شود.

حسنی‌پور  ادامه داد: از مردم فهیم  شهرستان رفسنجان درخواست داریم که با رعایت اصل مصرف منطقی دارو،  از ایجاد کمبودهای القایی جلوگیری کنند، به‌طور مثال در این فصل برای عفونت‌های ویروسی از مصرف خودسرانه  آنتی‌بیوتیک خودداری کرده ، پزشکان را مجبور به تجویز سرم و آنتی‌بیوتیک نکنند و خودسرانه برای اطفال از داروخانه‌ها آنتی‌بیوتیک درخواست نکنند و در نظر داشته باشند با تشخیص پزشک مربوطه می‌توان در برخی شرایط از داروهای جایگزین استفاده کرد که در شرایط فعلی دچار کمبود نیستند.

وی در پایان  تاکید کرد: کمبودهای دارویی مقطعی است و برطرف می‌شود.

برچسب ها:
داروخانه سهمیه دارو کمبود آنتی بیوتیک کمبود دارو
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :