آیین اختتامیه اولین رویداد شناسایی و رفع چالش های فناورانه «صنعت مس»+تصاویر

  • شناسه خبر: 67631
آیین اختتامیه اولین رویداد شناسایی و رفع چالش های فناورانه «صنعت مس»+تصاویر

آیین اختتامیه اولین رویداد شناسایی و رفع چالش های فناورانه صنعت مس در سینما آزادی شهر سرچشمه رفسنجان برگزار شد.

آیین اختتامیه اولین رویداد شناسایی و رفع چالش های فناورانه صنعت مس در سینما آزادی شهر سرچشمه رفسنجان برگزار شد.
به گزارش روراستی، علی رستمی در آئین اختتامیه اولین رویداد شناسایی و رفع چالش‌های فناورانه صنعت مس در شهر سرچشمه رفسنجان با بیان اینکه در سال جاری تا کنون حدود ۲۵۰ هزار تن کاتد مس تولید شده است، اظهار کرد: سال گذشته ۲۸۰ هزارتن کاتد مس تولید شد که رتبه ۱۷ مس را در دنیا کسب کردیم و یک مقدار عقب افتادگی به دست آمده است. زمانی مجمع شرکت مس تصمیم گرفت که تولید سالیانه مس را به ۷۰۰ هزارتن برسانند که یک دهه گذشته است و به این عدد نرسیدند.
 
افزایش تولید مس به یک میلیون تن در پنج سال آینده
رستمی با اشاره به این‌که در اکتشافات مس باید یک درصد خوبی را به ثمر برسانیم، افزود: بایستی در شرکت مس سرمایه‌گذاری‌‌ها انجام گیرد، ۶۰ دستگاه حفاری اضافه خواهد شد و با سازمان انرڗی اتمی وارد مذاکره شده که به صورت هوابرد اکتشافات معادن را انجام دهیم و در این سال‌ها ۷ درصد اکتشافات مس بوده و در پنج شش سال آینده همین مقدار را رشد خواهیم داد که این تصمیم مهم، جهادی، انقلابی و وطن‌پرستانه‌ای است.
وی افزود: در دنیا مصرف مس در حال افزایش است و باید از آن استفاده کرد و یک برنامه تولید یک میلیون تنی در دستور کار قرار گرفته و امیدواریم طرح‌های توسعه‌ای را پیش ببریم. مدیرعامل شرکت ملی مس ایران گفت: به صورت سنتی تولید مس انجام می گیرد و در سال‌های اخیر کارهای خوبی انجام شده که بایستی ساعت‌ها محققان و پژوهشگران در خصوص آن بحث کنند تا به یک راهکار عالمانه در تولید مس برسیم و همچنین آلایندگی و ضایعات مس را هم کاهش دهیم.
رستمی عنوان کرد: با زحمتهای فراوان معادن را برداشت می کنیم و خام فروشی داریم اما شرکت‌های دنیا چند برابر آن را به ارزش افزوده تبدیل می کنند.
وی به افزایش ارزی صادرات مس و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: صادرات مس به بیش از ده میلیارد می رسد و سودها چند برابر می شود و اگر ارزش افزوده انجام گیرد، سود ناشی از مس به چند برابر خواهد رسید. نقش ملی شرکت مس را در توسعه کشور کم نبینیم و آن را بزرگ بپنداریم. محققان و پژوهشگران را حمایت کنیم تا قهر نکرده و از کشور نروند و از آن‌ها حمایت کنیم و شرکت‌های دانش‌بنیان را رشد دهیم.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس در ادامه بیان کرد: شرکت ملی صنایع مس ایران ۵۰ ساله شده است و به بلوغ کامل رسیده و باید این سؤال را پرسید آیا کارهایی که انجام می دهیم نیازها و انتظارات جامعه را تأمین کرده است یا نه؟ اما با وجود بیش از ۷ هزار شرکت دانش بنیان هنوز واردکننده تکنولوژی و مصرف‌کننده هستیم و در حال حاضر واردکننده تکنولوژی از شرق و غرب هستیم.
رستمی با اشاره به این‌که گروهی در صنعت هستند که از تکنولوژی فعالانه استفاده کرده و بهره‌ور هستند، افزود: به نظرم در شرکت مس آگاهانه عمل می کنیم و فعال هستیم و اگر رفتار خردمندانهای در تکنولوژی داشته باشیم در مصرف آن هم هوشمندانه عمل خواهیم کرد.
وی با اشاره به این‌که اگر رقبا صد قدم جلو افتادند، این‌که ما نتوانسته‌ایم تکنولوژی را خوب دریافت کنیم، خاطرنشان کرد: ۱۵۰هزار کاتد مس صادر می شود که در مقایسه با ترکیه صادرکننده هستیم اما در ترکیه تکنولوژی پیشتاز است. امسال را انقلاب چهارم در صنعت مس اعلام کردیم که هوشمندسازی در این مجموعه انجام گیرد و آن را دنبال می کنیم و گام‌های خوبی برداشته‌ایم.
رستمی گفت: نیاز را باید شرکت مس تعریف کند اما به طور صدرصد نیست، بعضی مواقع نمی توانیم نیازهایمان را شناسایی کنیم و دیگران بهتر می توانند این نیازها را برآورده کنند و از ایده‌های دیگران هم باید استفاده کنیم و حوزه تمرکز بر خواسته‌هایمان باشد تا نیازها رفع شوند. ایده‌پردازی و تکنولوژی باید به سمتی برود که سودآوری و آورده داشته باشد تا درآمد کسب کرد.
مدیر مرکز نوآوری شهید ستاری رفسنجان هم در این آئین اظهار کرد: بحث نواوری یعنی تبدیل فرصت به ایده و محصول یا خدمت است که در دنیا در اثر توسعه فناوری ها توسعه ها شکل گرفته است. سیدمحمدرضا جندقی بیان کرد: نوآوری را به عنوان هر آنچه که به ایجاد ارزش افزوده منجر شود می دانند، از ۲۰۱۴ روند صعودی استفاده از فناوری و نواوری در ایران را داریم و در همه بخش های کشاورزی، صنایع و غیره وجود دارد اما متاسفانه در بخش صنعت مس زیاد مورد استفاده قرار نگرفته است.

جندقی ادامه داد: کارگروه نوآوری و پژوهش مجتمع مس سرچشمه را ایجاد کردیم که در راستای تبدیل ایده به محصول، چالش های معدنی در مجتمع مس را شناسایی و در حوزه دانش بنیان رفع می کنیم. وی با اشاره به اینکه ۲۰۵ ایده به دبیرخانه این رویداد ارسال شده است گفت: از این تعداد بیش از ۳۰ ایده در حوزه معادن، ۱۴ ایده در مورد ذوب، ۱۳ ایده از سونگون آذربایجان، ۲۰ مورد هم از شهربابک هستند.

صنعت مس باید به سمت نوآوری پیش برود
مسعود رضایی زاده معاون فناوری پارک علم و فن‌آوری استان کرمان نیز با بیان این‌که از اقتصاد مبتنی بر صنعت عبور کرده‌ایم، عنوان کرد: هم اکنون اقتصاد مبتنی بر دانش اجراء می شود که به سمت اقتصاد مبتنی بر نوآوری می رود که بایستی ساختاری ایجاد کنیم که صنعت مس به سمت نوآوری برود و چالش‌های مجتمع مس را رفع کند. وی با اشاره به تشکیل کارگروهی در مجتمع مس سرچشمه رفسنجان اظهار کرد: در این کارگروه ۳ هدف اصلی مدنظر بوده است، نظام و اکوسیستم فن آوری و نقش راه فن آوری و آینده پژوهی و مدیریت نوآوری بسیار مهم است که باید کارآمد باشد وگرنه تدوین سند و نظام خواهد بود.

رضایی زاده با بیان‌اینکه سه فاز اجرایی تا پایان سال در حوزه نوآوری در مجتمع سرچشمه اجرایی می شود، خاطرنشان کرد: بایستی نیازها را در مجتمع مس شناسایی کرد و اگر نتوان آن‌ها را برآورده کنیم این طرح‌ها ابتر خواهند ماند.

معاون پارک علم و فناوری استان کرمان هم در این آئین با اشاره به وجود ۷ هزار و ۸۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور اظهار کرد: از این تعداد ۷۰۵ شرکت محصولات دانش بنیان قابل ارائه دارند که ۳۰ درصد از این تعداد یعنی ۲۰۰ شرکت، محصول دانش بنیان در حوزه معدنی ارائه می دهند.
وی افزود: ۲۰۰ شرکت دانش بنیان حوزه معادن باید حمایت شوند و راه حل این حمایت هم شناسایی و تعریف دقیق نیازهای مجتمع های معدنی است که با رفع چالش ها رشد و توسعه محقق می شود. محوریت این رویداد نیازهایی که می تواند مشکلات حوزه صنعت مس را رفع کند که لزوما بر پایه فناوری نیستند؛ ایران در بحث اقتصاد مبتنی بر منابع در جایگاه چهارم قرار دارد و در حوزه اقتصاد مبتنی بر دانش هم به سمت جایگاه چهارم در حرکت است.
عکس و خبر:حامد رنجبر قاسمی
برچسب ها:
رویداد رویداد شناسایی و رفع چالش های فناورانه صنعت مس صنعت مس مس رفسنجان
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :