6500 راس دام برعلیه تب برفکی در رفسنجان واکسینه شدند

  • شناسه خبر: 6784
6500 راس دام برعلیه تب برفکی در رفسنجان واکسینه شدند

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان رفسنجان از واکسینه شدن 6500 راس گاو و گوساله بر علیه تب برفکی در واحدهای گاوداری رفسنجان از 15 مهرماه تا کنون خبر داد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان رفسنجان از واکسینه شدن 6500 راس گاو و گوساله بر علیه تب برفکی در واحدهای گاوداری رفسنجان از 15 مهرماه تا کنون خبر داد.
محمود مقامی در گفتگو با خبرنگار روراستی این بیماری را ویروسی عنوان کرد و گفت : در صورت مشاهده در واحدهای دامداری باعث بروز خسارات اقتصادی می گردد به طوری که موجب لاغری دام و کاهش تولید شیر می شود.
وی افزود : بیش از 5 هزار راس گاو شیری در رفسنجان وجود دارد که از این دام ها روزانه 30 تن شیر تولید و روانه بازار می شود.
مقامی بیان داشت : از ابتدای امسال تا کنون برای 2800 راس گاو شیری تست بروسلوز ( خون گیری جهت شناسایی تب مالت) انجام شده که در این فرایند 16 راس گاو مبتلا به تب مالت شناسایی شدند.
وی تاکید کرد تب مالت از طریق گوشت دام مبتلا، انتقال نمیابد بلکه از راه فراورده های لبنی غیر پاستوریزه قابل انتقال است.
او افزود » بیش از 5 هزار واحد گاو شیری در رفسنجان وجود دارد که از این تعداد، 2800 راس تست بروسلوز شدند و بقیه گاوها نیز تا پایان سال تست خواهند شد.
مقامی یکی دیگر از فعالیتهای این نهاد را واکسنینه شدن طیور بومی و اهلی بر علیه بیماری نیوکاسل برشمرد و تصریح کرد : این عمل به منظور حفظ حفظ طیور بومی در مناطق و جلوگیری از شیوع بیماری به مرغداری های صنعتی شهرستان برای بیش از 10 هزار قطعه طیور اهلی انجام شد.
مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان رفسنجان همچنین اضافه کرد : یکی دیگر از برنامه های این شبکه اجرای طرح ردیابی نظارت بر فراورده های خام دامی است به همین منظور کلیه مرغ ها که در کشتارگاه ذبح می شوند بایستی صاحبان مرغداری ها در پایان هر دوره پرورش مجوز حمل مرغ گوشتی را از شبکه دامپزشکی دریافت کنند در غیر اینصورت اجازه بارگیری و کشتار دامی داده نخواهد شد.

برچسب ها:
تب برفکی، رفسنجان، روراستی
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :