بیش از ۳۷ درصد باغات رفسنجان زیر پوشش بیمه رفتند/ پرداخت بیش از ۲۱۰۰ میلیارد ریال خسارت به کشاورزان

  • شناسه خبر: 67963
بیش از ۳۷ درصد باغات رفسنجان زیر پوشش بیمه رفتند/ پرداخت بیش از ۲۱۰۰ میلیارد ریال خسارت به کشاورزان

ناظر بیمه استان کرمان گفت: عملکرد بیمه شده از مجموع آمار سال گذشته ۷۷ هزار و ۷۶۶ هزار هکتار در کل استان پسته بیمه شده که شعبه رفسنجان ۱۶۷۳۶ و نوق ۸۶۲۴ مجموعا ۲۵۳۶۰ هکتار بیمه است و مطابق با آمار جهاد بالای ۳۷ درصد سطح زیر کشت تحت پوشش بیمه داریم.

ناظر بیمه استان کرمان گفت: از مجموع آمار سال گذشته محصول پسته ۷۷۷۶۶ هکتار در کل استان بیمه شده که شعبه رفسنجان ۱۶۷۳۶ و نوق ۸۶۲۴ هکتار و مجموعا شهرستان رفسنجان ۲۵۳۶۰ هکتار بیمه شده است و مطابق با آمار جهاد کشاورزی بالای ۳۷ درصد از سطح زیر کشت را تحت پوشش بیمه داریم.

به گزارش روراستی، جلیل سلمانی ناظر بیمه استان کرمان در شهرستان های زرند، رفسنجان، انار و نوق اظهار داشت: در هر شهرستان و بخش ، نمایندگی های خدمات بیمه ای داریم در رفسنجان نمایندگی های همیاران کویر و سبزگستر نوق، شهرستان انار نمایندگی آتیه نگر انار، و در شهرستان زرند نمایندگی بهاردشت زرند سایر دفاتر ما هستند.
وی افزود: شعبه مرکزی رفسنجان و نوق از شعب اصلی بیمه شهرستان هستند ، و سایر شعب اعم از بهرمان، اسماعیل آباد ، کبوترخان ، کشکوئیه و شریف اباد شعب فرعی بوده وکارشناسان در این مناطق در رفت و آمد هستند.
سلمانی با بیان اینکه بیمه از سال ۸۱ در رفسنجان شروع شد و از۸۲ کارشناسان بخش خصوصی وارد بخش بیمه کشاورزی شدند
وی یادآور شد: ابتدای کار سال ۸۱ کل رفسنجان زیر سه هزار هکتار بیمه شروع شد و الان بالای ۲۵ هزار هکتاراز اراضی بیمه شده است.
سلمانی گفت: در رفسنجان برای چهار محصول زیر کشت گردو، بادام، پسته و زعفران بیمه نامه صادر میشود . ۲۱ محصول در زیر بخش باغات در کل استان بیمه می شود
وی تصریح کرد: گردو و بادام منطقه راویز، سرچشمه و خنامان که با توجه به خشکسالی ها سال به سال باغات قابلیت بیمه شدن ندارند و در حال حاضر مجموع آمار زیر صد هکتار است اما در مورد پسته رفسنجان در بخش باغات رتبه اول کشور را دارد و نمایندگی شهرستان رفسنجان از نظر عملکرد رتبه اول کشور را دارد و عملکرد کارشناسان مطلوب ارزیابی شده است.
این کارشناس بیمه افزود: عملکرد بیمه شده از مجموع آمار سال گذشته ۷۷ هزار و ۷۶۶ هزار هکتار پسته در کل استان بیمه شده که شعبه رفسنجان ۱۶۷۳۶هکتار و نوق ۸۶۲۴ هکتار و مجموعا ۲۵۳۶۰ هکتار بیمه است و مطابق با آمار جهاد بالای ۳۷ درصد سطح زیر کشت تحت پوشش بیمه داریم.
وی اضافه کرد: در سال جاری (۱۴۰۱-۱۴۰۲) تا کنون در کل استان ۶۲۸۴۳ هکتار بیمه نامه صادر شده است ، و تا کنون شعبه رفسنجان ۱۶۵۴۴ و نوق ۸۴۸۴ هکتار بیمه نامه صادر شده و اختلاف نسبت به سال قبل زیر ۲۰۰ هکتار است با توجه به مهلتی که برای بیمه گذاری داریم و استقبالی که کشاورزان عزیز شهرستان داشتند قطعا آمارمان بالاتر از سال قبل خواهد بود.
سلمانی گفت: با اشاره به خسارتی که در سال گذشته داشتیم عامل اصلی خسارت فراگیر در کل استان ، سرما بود که فاجعه آمیز بود وتقریبا تمام سطح بیمه استان در تمامی محصولات باغی به ویژه پسته را شاهد بودیم. متوسط خسارت استان و شهرستان رفسنجان بالای ۸۰ درصد بود و باغات با خسارت ۱۰۰ درصدی هم خیلی زیاد داشتیم .
پرداخت ۲۱۴۸ میلیارد ریال خسارت به کشاورزان رفسنجانی
سلمانی ابراز کرد: مبلغی که در پایان ارزیابی سال زراعی گذشته ( ۱۴۰۰-۱۴۰۱ ) برآورد شده شعبه رفسنجان ۱۳۵۴ میلیارد ریال مجموع پرداختی ما بوده و شعبه نوق ۷۹۴ میلیارد ریال که مجموعا ۲۱۴۸ میلیاد ریال غرامت به ازای ۲۵ هزار هکتار سطوح بیمه شده پرداخت شده است. و تا کنون ۵۰ درصد از مبلغ حق بیمه بحساب بیمه گذاران واریز شده است وبا پی گیری های مدیریت بیمه استان ، امیدواریم مابقی مبلغ غرامت تا پایان بهمن ماه به حساب بیمه گذاران عزیز واریز شود
وی یادآور شد: در مرداد ماه ۱۴۰۱ قسمت هایی از اراضی شعبه رفسنجان و انار خسارت سیل را داشتیم بخصوص درمناطق کشکوئیه و حومه غربی از شهرستان رفسنجان سیل خسارت وارد کرد و طی بازدید های مجدد کارشناسان ارزیاب خسارت از قطعات بیمه شده ، مجموع خسارت سرما و سیل در این قطعات اکثریت بصورت ۱۰۰ درصد پرداخت گردید .
سلمانی توضیح داد: بالای دو هزار هکتار از سطوح بیمه شده خسارت سیل بود که از مجموع خسارت ۱۳۵۴ میلیارد ریال ۲۹ میلیارد مختص عامل خسارت سیل بوده است.
وی ادامه داد: محدوده مهلت بیمه پذیری قانونا از ۱۵ آبان تا ۱۵ آذر ماه است و فعلا تا ۱۵ بهمن ماه تمدید شده است تا زمانی که خسارت حادث نشود طی درخواست مدیریت بیمه استان به ستاد بیمه ، مهلت بیمه پذیری را لحاظ می کنیم که اصولا تا ۳۰ بهمن قابل تمدید است و از این تاریخ به بعد متناسب با شرایط محیطی می باشد و اگر خسارتی مانند عدم تامین نیاز سرمایی حادث شود در اسفند ماه امکان صدور بیمه نامه وجود ندارد
سلمانی با اشاره به اینکه ، در حال حاضر بیمه بصورت خوداظهاری است و کشاورزان با حضور در دفاتر بیمه یا با حضور کارشناسان بیمه گر در مناطق باغ خود را بیمه می کنند، ادامه داد: باغ باید بالای ۳۰۰ کیلو پسته داشته باشد وبیمه گذاران بایستی مالکیت خصوصی و یا اجاره ایی داشته باشند و از شرایط اصلی دیگراینکه ، درخت پسته زیر ۱۲ سال بیمه پذیری ندارد.
وی اضافه کرد: در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ عملا ۵ طرح بیمه ای داریم ، ارزان ترین بیمه، بیمه پایه است که برای شعبه رفسنجان و نوق حق بیمه پرداختی برای بیمه گذار برای هرهکتار مبلغ ۷۴۲۷۸۳۳ ریال می باشد .
سلمانی بیان کرد: عامل تحت پوشش بیمه پایه شامل ؛ زلزله، سرما و یخبندان، سیل، عدم تامین نیاز سرمایی، نوسانات دمایی میباشد .
وی در ادامه به سایر طرح های بیمه ای پرداخت و گفت: همه طرح ها (بیمه نامه های جامع و انواع بیمه نامه های ترجیحی ) با ۶ گزینه بیمه می شوند وبرای گزینه ۱،با حداقل ۳۰۰ کیلوگرم محصول خشک در هکتار ، گزینه دو، ۵۰۰ ، گزینه سه ۸۰۰ ، گزینه چهار ۱۰۰۰ ، گزینه ۵ ۱۲۰۰ و گزینه شش عملکرد حداقل ۱۵۰۰ کیلوگرم پسته خشک در هکتار مورد نیاز است ودر سال جاری برای هر گزینه از طرح های بیمه ایی ، حق بیمه سهم دولت و سهم بیمه گذار داریم و حق بیمه (حداقل ) سهم بیمه گذار برای گزینه یک با طرح جامع مبلغ ۱۱۴۷۹۳۲۸ ریال در قبال حداکثر تعهد بیمه ۸۴۶۳۰۰۰۰ ریال می باشد و حق بیمه (حداکثر ) سهم بیمه گذار برای گزینه شش با طرح ترجیحی مبلغ ۳۶۱۳۹۶۷۸۱ ریال در قبال حداکثر تعهد بیمه ۱۲۲۸۵۰۰۰۰۰ ریال می باشد
سلمانی بیان داشت: از عواملی که تحت پوشش همه بیمه نامه های جامع و ترجیحی هستند فقط عامل های محیطی هستند؛شامل عامل های سیل زلزله، تگرگ، توفان، سرمای بهاره، عدم تأمین نیاز سرمایی، گرمازدگی میوه و گرمازدگی در زمان تلقیح ، باران های بی موقع در زمان تلقیح و نوسانات دمایی هستند
وی از طرح بیمه تنه درختان نیز یاد کرد و گفت: در این بیمه نامه عامل هایی که تحت پوشش هستند شامل عوامل برف سنگین، تگرگ، زلزله، سرما و یخبندان، سیل، صاعقه، طوفان می باشد
وی اظهار داشت: بعد از پایان مهلت بیمه پذیری باغات (پایان بهمن ماه ) ۴ درصد از باغاتی که بیمه شده اند عملیات پایش انجام می شود که در ۵ مرحله بازدید می شوند از زمان تورم جوانه ها تا زمان برداشت در هرکدام از این مراحل اگر تنش محیطی حادث شود در سامانه جامع بیمه ثبت می شود در کنار آن کشاورزان هم باید در این فاصله اگر دچار تنش محیطی شدند ۷ روز مهلت دارند اعلام خسارت کنند.
سلمانی خسارت های گروهی و انفرادی را ذکر کرد و افزود: پس از وقوع هر یک از عامل های خسارت ، اکیپ های ارزیابی اولیه تشکیل می شود اعضای اکیپ نماینده های مدیریت بیمه ، جهاد کشاورزی ، بانک کشاوزی ، خانه کشاورز هستند و هدف از تشکیل اکیپ تأیید خسارت است.بعد از اینکه گزارش اولیه تشکیل شد گزارش به مدیریت بیمه کرمان ارسال و متناسب با خسارت حادث شده تصمیم گیری می شود که روند ارزیابی انفرادی و یا گروهی انجام میشود ، در ارزیابی های انفرادی ، تک تک قطعات بیمه شده توسط کارشناسان ارزیاب خسارت بازدید و ارزیابی خسارت انجام می شود.
وی ادامه داد: درارزیابی های گروهی ، دهستان های شهرستان های استان منطقه بندی هستند که رفسنجان به ۹ منطقه و نوق به سه منطقه تقسیم شدند درعملیات پایشی که از قطعات شاهد در مناطق مختلف انجام میشود میزان خسارت قطعات شاهد بررسی می شوند و از مجموع خسارتی که در هر منطقه همگن از قطعات شاهد به دست آید میانگین موزون خسارت محاسبه شده و یک درصد ثابت پرداخت می شود.
سلمانی در توصیه ای به کشاورزان اظهار کرد: کارشناسان بیمه در همه مناطق و شعب بانک کشاورزی حضور دارند ویا کشاورزان با مراجعه به دفاتر بیمه ای می توانند نسبت به بیمه اقدام کنند.
وی متذکر شد: کشاورزانی که سابقه بیمه ندارند یا می خواهند قطعه ای اضافه کنند از همین الان به فکر باشند و به روزهای آخر موکول نکنند اگرچه تا ۳۰ بهمن مهلت دارند.
ناظر بیمه استان در رفسنجان با بیان اینکه از سال ۸۳ که همراه با کشاورزان هستم هیچ سالی نبوده که خسارت نداشته باشیم و در دو سال گذشته شدت خسارت بسیار شدید بود.
بیمه را نادیده نگیرید/ حداقل جبران هزینه ها می شود
وی تصریح کرد: شاید تعهدات بیمه جبران خسارت محصول نباشد اما قطعا جبران هزینه هایی که کشاورز کرده می شود و بیمه واجب است و کسی که بیمه نکند خودش متضرر می شود در واقع بیمه کنونی ، بیمه هزینه تولید است .

برچسب ها:
بیمه پسته خسارت رفسنجان سلمانی کشاورزی ناظر بیمه
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :