بازدید قائم مقام وزیر میراث از خانه حاج آقاعلی/این خانه ثبت جهانی می شود

  • شناسه خبر: 69172
بازدید قائم مقام وزیر میراث از خانه حاج آقاعلی/این خانه ثبت جهانی می شود

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: خانه حاج آقاعلی رفسنجان که بزرگترین خانه خشتی جهان است در فهرست اولویت‌های ثبت جهانی قرار دارد.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: خانه حاج آقاعلی رفسنجان که بزرگترین خانه خشتی جهان است در فهرست اولویت‌های ثبت جهانی قرار دارد.

به گزارش روراستی، علی دارابی ظهر امروز در بازدید از بزرگترین خانه خشتی جهان در روستای قاسم‌آباد حاجی رفسنجان اظهار کرد: بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته خانه حاج‌آقاعلی رفسنجان بزرگترین خانه خشتی در دنیاست.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی ادامه داد: این بنا متعلق به عهد قاجار بوده و این مرحوم حاج‌آقاعلی یک تاجر موفقی بوده که تلاش زیادی در عرصه صادرات و واردات آن زمان داشته است.

وی تصریح کرد: بنا به‌همت همکاران در حوزه میراث فرهنگی و سایر دستگاه‌ها مرمت شده و مناسبت‌ها و  رخدادهای مختلفی در آن برگزار می‌شود.

دارابی افزود: بناهای اوقافی که در سراسر کشور هست می‌توانند هم‌افزایی بزرگی در کارهای میراث فرهنگی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در وصیت‌نامه بانی این بنا آمده است که برای اطعام عزاداران امام حسین(ع) و اهل بیت و مراسم تعزیه و عزاداری درآمدهای بنا صرف شود، گفت: در طول سال هم کارکردهای دیگری دارد و بر اساس گزارشی که اداره کل میراث استان ارائه کرده، نوروز ۱۴۰۲ یکی از مکان‌های پربازدید استان کرمان و شهر رفسنجان این خانه بوده است.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی عنوان داشت: مسؤولان استان و شهرستان کمک کنند این بناهای بزرگ و با عظمت کشور حفظ شوند. ۳۵ هزار اثر تاریخی ثبت شده در کشور داریم که با این بودجه‌های محدود دولت امکان مرمت همه آنها نیست و نیاز به یک نهضت بزرگ از سوی مردم و خیران دارد و از طرفی شرکت‌ها و دستگاه‌هایی که باید اهتمام به ایفای مسؤولیت‌های اجتماعی کنند، کمک کنند این داشته‌ها را حفظ کنیم و نسل جوان از آن بهره‌برداری کنند و نیز برای فردا به یادگار بماند.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص ثبت جهانی این خانه اظهار داشت: برای ده سال آینده فهرستی از آثار برای ثبت جهانی آماده داریم.  برای ده سال آینده که بررسی کردیم هم در حوزه میراث ملموس و ناملوس بیش از ۲۰۰ پرونده در دستور کار ماست که باید از میان آنها به‌گزینی کنیم. باتوجه به اینکه این همه آثار از نظر استانداردها به هم نزدیک است، یک شورا در معاونت میراث تعیین کردیم که از کارشناسان و صاحبنظران حوزه میراث هستند و این پرونده‌ها را بررسی می‌کنند.

وی در همین رابطه اضافه کرد: بنابراین اولویت‌ها را باید آماده کنیم که یکی از پرونده‌ها خانه حاج‌آقاعلی هست.

دارابی خاطرنشان کرد: استان کرمان رتبه اول ایران در حوزه ثبت آثار جهانی را دارد و امسال دو کاروانسرای در کشور که ثبت جهانی می‌شود سهمیه استان کرمان است.

دارابی اظهار داشت: در حوزه صنایع دستی چند برنامه مهم در دولت سیزدهم انجام دادیم؛ ارزش‌یابی هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی که قبلا در وزارت ارشاد بود بر اساس درخواستی که ما کردیم شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و رئیس‌جمهور ابلاغ کرد که در حوزه میراث قرار گرفت. همچنین تدوین سند ملی سند ملی صنایع دستی کشور در حال تدوین است.

وی عنوان کرد: در نوروز ۱۴۰۲ بیش از ۹۰۰ بازارچه صنایع دستی برای اولین‌بار در ورودی‌های شهرها ساماندهی شد و یکی دیگر از برنامه‌های مهم در حوزه صنایع دستی؛ هدایایی که قرار است به مقامات خارجی داده شود، از صنایع دستی اهدا شود و این موضوع مصوبه شده که اگر این اتفاق بیفتد رونق مهمی برای کسب‌وکار حوزه صنایع دستی خواهد بود.

 

برچسب ها:
بزرگترین خانه خشتی جهان ثبت جهانی خانه حاج آقاعلی رفسنجان قائم مقام وزیر میراث
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :