سی و ششمین جشنواره تئاتر استان کرمان از ۱۷ آذر آغاز شد و اختتامیه این رویداد شامگاه ۲۰ آذر در رفسنجان برگزار شد. در این جشنواره نمایشهای «است» و «vip به طعم مرگ» به جشنواره فجر راه یافتند؛ اما گویا تعدادی از هنرمندان استان را به دلیل ناعدالتی در انتخاب آثار راضی نکرد موضوعی که در ۳۵ دوره گذشته جشنواره هم وجود داشت.
به گزارش روراستی یه نقل از کرماننو، سی و ششمین جشنواره تئاتر استان کرمان از ۱۷ آذر در شهر رفسنجان برگزار شد در این دوره، ۸ گروه نمایشی منتخب از میان ۳۷ اثر ارسالشده به رقابت پرداختند. این گروهها شامل ۴ گروه از مرکز استان کرمان، ۲ گروه از سیرجان، یک گروه از جیرفت و ۲ گروه از رفسنجان بودند. نمایشها در سالنهای تئاتر رفسنجان اجرا شدند.
سی و ششمین جشنواره تئاتر استان کرمان با حضور داوران غیربومی در دو بخش صحنهای و نمایشنامهنویسی برگزار شد هر چند حضور این داوران میتواند به گسترش تعاملات فرهنگی و انتقال تجربیات ارزشمند به هنرمندان استان کمک کند؛ اما نارضایتی برخی هنرمندان کرمانی را مبنی بر انتخاب نادرست داوران در پی داشت.
برخی کارگردانان کرمان بر این باورند انتخاب آثار توسط داوران جشنواره نادرست بوده و هیچ ملاکی برای انتخاب نداشتند که این به نارضایتی شرکتکنندگان و کاهش اعتماد به رویداد منجر میشود.
بذرافشان: به دلیل شائبههایی بعد از اتمام جشنواره هیئت انتخاب غیربومی بودند
مدیرعامل انجمنهای نمایشی استان کرمان درباره هیئت انتخاب گفت: هر ساله هیئت انتخاب جشنواره از هنرمندان خود استان کرمان انتخاب میشد که معمولاً بعد از اتمام جشنواره شائبههایی به واسطه ارتباط هنرمندان کرمانی با گروههای شرکتکننده به وجود میآمد که امسال برای اولینبار ما هیئت انتخاب را غیر کرمانی انتخاب کردیم از سه استان مختلف (اراک، اصفهان و یزد).
او افزود: نگاه ما به این جشنواره نگاه کاملاً تخصصی و فنی بود و از هیئت انتخاب هم خواستیم بعد از دیدن کار اشکالات فنی و تخصصی خودشان را به گروهها اعلام کنند.
بذرافشان ادامه داد: ما از سه ماه قبل مسئله نقد را در انجمن نمایش مطرح کردیم بهعنوان یک عامل توسعه تئاتر که ۲ کارگاه نیز برگزار کردیم که امسال در این جشنواره نقد شفاهی را حذف کردیم و بهجای آن نقد مکتوب را گذاشتیم به همین دلیل همراه هیئت انتخاب یک منتقد هم فرستادیم به دلیل اینکه کارهایی که انتخاب نمیشوند و به جشنواره نمیآیند بتواند نقد بنویسد و حوزه نقد مکتوب توسعه پیدا کند و در جشنواره نیز دو منتقد جوان در حوزه نقد مکتوب گذاشتیم که نقد کارها در کتاب و بولتن جشنواره چاپ شود.
پوریا قلیپور: انتخابها از پیش تعیین شده بود
پوریا قلیپور، یکی از کارگردانان کرمانی، درباره عملکرد داوران بازبینی جشنواره بیان کرد: آنها با پیشفرضهایی از پیش تعیینشده آثار را ارزیابی کردند انگار به آنها گفته بودند چه آثاری را انتخاب کنند و چه آثاری را انتخاب نکنند.
او اشاره کرد که در بازبینی نخست، داوران تصمیم گرفتند اثر را کامل نبینند و تنها بخش پایانی آن را درخواست کردند و این را مطرح کردند که ما دیگر قصه و درام را فهمیدیم اگر میشود ادامهاش را به سمت بخش پایانی ببرید و صحنه پایانی را برای ما اجرا کنید. در بازبینی دوم، یکی از داوران تمرکز کافی نداشت و به تلفن همراه خود مشغول بود و تمایلی به دیدن کار نداشت.
قلیپور اعتقاد دارد: انتخاب آثار نه بر اساس بازبینی، بلکه طبق سلیقه دبیر جشنواره بر اساس ملاک شخصی خود و کینهتوزی نسبت به حذف برخی هنرمندان انجام شده است.
حمیدرضا کاشانی: نگاه هیئت انتخاب سنتگرایانه بود
به حمیدرضا کاشانی، کارگردان یکی از آثار شرکتکننده در جشنواره، معتقد است که هیئت بازبین با دیدگاهی سنتی آثار را انتخاب کردهاند.
او اظهار داشت: حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد آثار را دیده و معتقد است کارهای نوگرا، چه از لحاظ متن و چه اجرا، پایمال شدند.
کاشانی به تأکید بر اولویت انتخاب آثار نوآورانه گفت: اگر ما این نکته را در نظر بگیریم که بین یک کار مقلدانه خوب و یک کار نوآورانه خوب یک کار را انتخاب کنیم قطعاً رسالت هنر بر این است که یک کار نوآورانه خوب را انتخاب کنیم که متاسفانه امسال این قضیه دیده نشد.
او همچنین ترکیب داوری با حضور یک منتقد از انجمن استان را “عجیب” دانست و بیان کرد: احساس شد که یا هیئت محترم بازبین تحتتأثیر منتقد بودند و یا بالعکس. کاشانی افزود: یک حلقه مفقوده در این منظر و مثلث هنر خواهیم داشت. پیام، پیام گیرنده و در واقع فرستنده پیام گیرنده که همان مخاطب است.
یکی از حلقههای مفقودهای که از بین میرود انتقال یک پیام نو یا انتقال پیام با یک روش نو است که متاسفانه حذف شد و مورد بیمهری قرار گرفت.
مصطفی نیکروان: بیقانونیها و ناداوریها برای انتخاب آثار ناامیدکننده است
مصطفی نیکروان، یکی از کارگردانان استانی، با انتقاد از حضورنداشتن، یکی از داوران جشنواره، بیان کرد: «برای داوری اثر ما، یکی از داوران حضور نداشت و باوجود پرسشهای ما، پاسخی دریافت نشد. نمیدانم ایشان چگونه داوری و امتیازدهی کرده است.»
او همچنین از دو داور دیگر انتقاد کرد که بهصورت جمعی بهجای داور غایب رأی دادهاند.
نیکروان افزود: ما یک گروه تئاتری هستیم و توقعی هم نداریم؛ ولی این بیقانونیها و ناداوریها، همراه با کوتاهی مجریان جشنواره، باعث دلسردی و ناامیدی میشود.
حسین ایرانمنش: کملطفیها و محدودیته ما را از فعالیت تئاتری خسته کرده است
حسین ایرانمنش، تهیهکننده گروه اورس، با اشاره به تجربه همکاری با تئاتر کرمان گفت: باوجود تلاش ما برای کار با حسننیت، متاسفانه از سوی انجمن تئاتر برخوردهای عکس را مشاهده کردیم و گروههایی که با ما همکاری دارند، ضربه میخورند.
او افزود: در کرمان، فعالیت ما با محدودیتهایی همراه است؛ از جمله محدودیت در خبررسانی که باعث خستگی ما شده است. این شرایط نشان میدهد که برخی دوستان علاقهای به ادامه فعالیت ما ندارند، و این موضوع در جشنواره نیز بهوضوح دیده شد.
صادقیزاده: کیفیت جشنواره و آثار شرکتکننده مهمتر از ترکیب هیئت بازبین است
صادقیزاده، کارگردان و نویسنده نمایش VIP به طعم مرگ که برای حضور در جشنواره انتخاب شده بود، درباره هیئت بازبین گفت: برای من اهمیت ندارد که هیئت بازبین از کرمان باشد یا خارج از کرمان؛ آنچه اهمیت دارد، کیفیت جشنواره و آثار شرکتکننده است.
رویداد امسال که از مهمترین رویدادهای هنری استان بود و باهدف ارتقای تعاملات هنری و گسترش فضای تئاتر در استان طراحی شده بود گویا تعدادی از هنرمندان استان را به دلیل ناعدالتی در انتخاب آثار راضی نکرد و نهتنها باعث دلگرمی نشد؛ بلکه باعث دلسردی آنان شد.
این جشنواره با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن هنرهای نمایشی استان کرمان، و مجتمع مس سرچشمه برگزار شد و هدف آن ارتقای سطح کیفی تئاتر استان بوده است.