سایت تحلیلی خبری روراستی

به بهانه بیست و یکمین سالگرد رحلت حجت الاسلام حاج سیداحمد سادات خراسانی متولی امام زاده سید غریب

به گزارش”روراستی” حجت الاسلام حاج سیداحمد سادات خراسانی از روحانیان مبارزه و انقلابی در سال ۱۳۱۰ در خانواده ای مذهبی در محله قطب آباد رفسنجان دیده به جهان گشود.

وی تا کلاس ششم را در مکتب خانه گذراند و سپس جهت کسب علوم فقهی راهی حوزه علمیه قم شد.

حاج سید احمد پس از کسب علوم، برای بالا بردن سطح فهقی همشهریانش به دیار خود بازگشت و به تبلیغ علوم دینی پرداخت.

سادات خراسانی از سال ۴۲ و پس از دستگیری امام(ره) به روشنگری نسبت به نظام شاهنشاهی پرداخت و بیشتر سخنرانی های خود را در مورد این نظام انجام می داد.

این روحانی مبارز در سال ۴۹ برای اولین بار توسط ساواک در حوزه علمیه رفسنجان دستگیر و به مدت سه روز در پاسگاه ژاندارمری احمد آباد بازداشت شد، و از آن جا به مدت سه سال و شش ماه به شهرستان ایرانشهر تبیعد شد.

در آن زمان آیت الله خامنه ای را به ایرانشهر تبعیدکرده بودند که سید احمد منزلی برای اسکان ایشان اجاره کرد و پس از آن تبعید به رفسنجان بازگشت و طی یک سخنرانی در مسجد امام دستگیر و یک ماه در زندان ساواک کرمان به سر برد و سال ۵۳ مجدد دستگیر و به شهر بیجار کردستان مدت یکسال تبعید گشت.

این روحانی نستوه در انارک نایین اصفهان نیز مدتی تبیعد بود که در بدو تبعیدش در این شهر با فرمانده پاسگاه ژاندارمری انارک درگیر شده و از همان جا مستقیم به اقلید فارس و به مدت یکماه تبعید شد.

وی در اواخر سال ۵۶ محل تبعید خود را ترک کرده و به رفسنجان مراجعت کرد و زمینه انقلاب اسلامی را در شهر خودش آماده کرد و برنامه ریزی های راهپیمایی ضد رژیم را راه انداخت.

از مهم ترین فعالیت های سیداحمد سادات خراسانی بعد از انقلاب؛

رئیس اداره آبیاری رفسنجان

امین موقوفات حاج آقاعلی

متولی امام زاده سید غریب

وی در ۲۷ فروردین سال ۷۴ در حالی که برای درمان همسرش راهی زاهدان بود، در میانه راه کنترل خودرو از دستش خارج شده و به همراه همسرش حاجیه بی بی فاطمه پورصادقی دار فانی را وداع گفتند.

خروج از نسخه موبایل