سایت تحلیلی خبری روراستی

افت یک متری سطح آب های زیر زمینی در سال

به گزارش”روراستی” حمید ملانوری در جلسه کارگروه گردشگری اتاق بازرگانی در رفسنجان با بیان اینکه در حال حاضر ۸۰ هزار هکتار باغ پسته در رفسنجان وجود دارد، افزود:  با توجه به هزینه‌ها، تولید مقرون‌ به صرفه نیست.

وی عنوان کرد: یک هزار حلقه چاه آب در رفسنجان وجود دارد که ۹۶۰ حلقه مربوط به کشاورزی است و سالانه ۵۷۰ میلیون‌متر مکعب آب از این چاه‌ها برداشت می‌شود.

وی با بیان اینکه سالانه ۴۳۰ میلیون‌متر مکعب آب وارد سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود، عنوان کرد: ۱۳۰ میلیون‌متر مکعب بیلان منفی داریم  و در سال یک متر افت سطح آب های زیر زمینی را در پی داریم.

فرماندار رفسنجان با بیان اینکه با این میزان برداشت کیفیت آب‌ها نیز از بین رفته است، تصریح کرد: در حوزه اشتغال در بخش کشاورزی نیز با کاهش مواجه هستیم.

وی گفت: رفسنجان جاذبه‌های تاریخی و طبیعی زیادی دارد که کمک بزرگی برای اقتصاد شهرستان خواهد بود، بزرگترین خانه خشتی دنیا، کهنسال‌ترین درخت پسته جهان، غار منحصر به ‌فرد میرزا، دره راگه به طول ۲۰ کیلومتر، دره‌رنج، دره‌در و … از جمله جاذبه‌هایی هستند که می‌تواند در توسعه صنعت پردرآمد گردشگری کمک بزرگی باشند.

ملانوری با بیان اینکه گردشگری صنعتی بدون آلایندگی است، اذعان کرد: در حال حاضر شهرستان رفسنجان به شدت از آلایندگی‌های مس سرچشمه رنج می‌برد.

وی زیرساخت‌های صنعت گردشگری از جمله هتل ‌پاریز و مرکز اقامتی خانه حاج‌آقاعلی را نام برد و خاطرنشان کرد: زیرساخت هوایی با وجود فرودگاه بین‌المللی هم در این شهرستان وجود دارد که از جمله ظرفیت‌های اصلی صنعت توریسم به ‌شمار می‌رود.

وی افزود: بزرگترین مرکز پرورش آرتمیا خاورمیانه هم در منطقه نوق رفسنجان است و این شهرستان در موقعیت مناسب و مسیر ترانزیت کشور واقع شده است.

فرماندار رفسنجان به دیگر ظرفیت‌های این شهرستان اشاره و ۳۶ مرکز تولید و پرورش اسب را نام برد و گفت: ۲ هزار و ۵۰۰ رأس اسب در رفسنجان وجود دارد و سالانه ۵۰۰ رأس اسب به این تعداد افزوده می‌شود که این صنعت نیز کمک بزرگی به اشتغال شهرستان دارد.

ملانوری با بیان اینکه ما سرمایه‌گذاران به‌ ویژه سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری را حمایت می‌کنیم، خاطر نشان کرد: شهرستان‌های رفسنجان، انار و شهربابک می‌توانند به کریدور گردشگری تبدیل شوند.

خروج از نسخه موبایل