سایت تحلیلی خبری روراستی

رتبه اول استان کرمان در تولید، فراوری و صادرات پسته کشور

به گزارش”روراستی” به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان، حمید رضا ارجمند مدیر صنایع کشاورزی این سازمان گفت: نظر به اینکه عمده تولید محصولات باغی در حوزه شمال استان پسته می باشد، لذا بیشترین سرمایه‌گذاری‌ها و صنایع تبدیلی( ترمینال‌های ضبط پسته، بسته‌بندی و نهایتا فرآورده‌های جنبی آن) حول این محصول می چرخد. کما اینکه حدود ۹۰ درصد صادرات محصولات صنایع تبدیلی  را در سال ۹۴ از مجموع ۲۵ میلیون دلار صادرات استان مربوط به پسته می باشد.

وی افزود: ترمینال‌های ضبط پسته و فرآورده های جانبی آن عمدتا در شهرستان‌های پسته‌خیز استان مثل کرمان، رفسنجان، سیرجان و زرند، مستقرودرحال  فعالیت می باشند.که در مجموع صادرات سال ۹۴ از لحاظ ارزش ریالی حدود ۷۵۰ هزار میلیون ریال مربوط به محصولات پسته در استان بوده که رتبه اول را در کشور درخصوص تولید، ‌فرآوری و صادرات به خود اختصاص داده است.

وی خاطر نشان کرد: بعد از پسته عمده تولیدات باغی استان، خرماست. خرما در شهرستان‌های خرماخیز شمال استان کرمان مثل بم، شهداد، ریگان، فهرج و نرماشیر،‌ با کیفیت بسیار مطلوب تولید می‌شود که در کنار این تولید، صنایع جنبی و تکمیلی و تبدیلی این محصول هم در سال‌های اخیر فعال شده است.

ارجمند خاطرنشان کرد: محصولات جانبی بسیار متنوعی از خرما درصنایع تبدیلی استان مثل خمیرخرما ،شیره ،سرکه ،شکلات ، مارمالاد وشیرینیجات ازخرما تولیدمی شود. همچنین سردخانه‌های متعددی در شهرستان‌های خرماخیز استان به منظور نگهداری خرمادر زمان پیک برداشت، بدلیل شرایط اقتصادی و بازار فروش نامناسب ،احداث شده است وبهره برداران پس از نگهداری محصول در ‌ سردخانه‌ها در مواقع مناسب، محصول خودرا به بازار عرضه می کنند.

خروج از نسخه موبایل