سایت تحلیلی خبری روراستی

افزایش کنترل آفات و کاهش مصرف سموم در رفسنجان

رئیس پژوهشکده پسته ایران گفت: در سال جاری کنترل آفات بهتری با استفاده از سموم کمتر در رفسنجان صورت گرفته است.

به گزارش”روراستی” رئیس سازمان حفظ نباتات کشور ظهر امروز از باغات و کلینیک‌های گیاه‌پزشکی رفسنجان بازدید کرد.

امان‌الله جوانشاه رئیس پژوهشکده پسته کشور در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران افزود: بخش اعظم فعالیت‌های پژوهشکده فعلی و مؤسسه تحقیقات پسته سابق به کنترل بیماری‌ها و آفات مربوط می‌شود.

وی ادامه داد: ۹۸ درصد سموم بازار توسط پژوهشکده پسته آزمایش شده و از طریق کانال‌های ذیربط به ‌ثبت رسیده و وارد بازار می‌شود.

رئیس پژوهشکده پسته ایران با اشاره به اینکه باید زمینه‌ای فراهم کنیم که سرمایه‌گذار بخش خصوصی در زمینه تحقیقات پسته وارد شود، تصریح کرد: همچنین این شرایط باید میل و رغبت در سرمایه‌گذار ایجاد کند و سود منطقی برای وی به ‌وجود آورد.

وی افزود: در آینده در نظر داریم آینده‌پژوهی در مورد آفات و بیماری‌های پسته را ایجاد کنیم چرا که با تغییرات جوی و گرم‌شدن زمین آفات بیشتر می‌شود، لذا باید از هم‌اکنون به ‌فکر بود نه اینکه در زمان بحران بخواهیم به فکر چاره باشیم.

جوانشاه خاطرنشان کرد: از توان علمی و فنی تمام دستگاه‌های داخل و خارج استفاده خواهیم کرد تا کشاورزان محصولی با کیفیت‌تر، سالم‌تر و قیمت منطقی‌تر در بازار داخل و خارج بفروشند.

وی ابراز داشت: در زمینه تولید نهال با بخش خصوصی به توافق رسیدیم و کار در حال انجام است.

جوانشاه همچنین کیفیت بد آب‌ها را یادآور شد و بیان کرد: شرایط جوی و مخلوط کردن سموم با آب‌های بی‌کیفیت سبب تشدید آفات شده، اما کنترل آفات بیشتر با مصرف سموم کمتری نسبت به سال‌های گذشته در شهرستان انجام شده است.

وی تأکید کرد: برای سم‌پاشی و مبارزه با آفات به عنوان مثال آفت پسیل باید علم و دانش به‌ کار گرفته شود و کشاورزان به مباحث علمی توجه داشته باشند.

جوانشاه متذکر شد: ما نیز آماده تبادل اطلاعات و تجربیات با کشاورزان هستیم تا برای تولید محصول سالم راهگشا باشد.

خروج از نسخه موبایل