سایت تحلیلی خبری روراستی

گنجایش ۱۴۰ میلیون لیتری انبار نفت رفسنجان

رئیس مرکز انتقال نفت در رفسنجان گفت: انبار نفت رفسنجان حدود ۱۴۰ میلیون‌ لیتر گنجایش دارد.

به گزارش”روراستی” احمد وقاری  در حاشیه بازدید خبرنگاران از شرکت نفت منطقه جنوب شرق افزود: مرکز انتقال نفت جنوب‌شرق شامل فشارشکن، تأسیسات ذخیره‌سازی مواد نفتی، دو تلمبه‌خانه که یک تلمبه‌خانه به خط ۱۴ اینچ کرمان و یک تلمبه‌خانه به خط ۱۶ اینچ یزد با حداکثر ۷۹۵متر مکعب پمپاژ می‌کند.

وقاری ادامه داد: سه الکتروپمپ به خط ۲۰ اینچ با گنجایش یک‌ هزار و ۲۰۰ مترمکعب در ساعت نیز بخش دیگری از این عملیات مرکز است.

وی با بیان اینکه اینکه در این مرکز هفت عملیات اجرا می‌شود، تصریح کرد: مواد به‌ وسیله خط ۲۶ اینچ از بندرعباس تا این مرکز هدایت و در مخازن تعادلی با گنجایش ۲۸۰ میلیون‌ لیتر ذخیره‌سازی می‌شود.

رئیس مرکز انتقال نفت رفسنجان تصریح کرد: مرحله بعدی عملیات این است که مواد به سمت مخازن پخش رفسنجان که انبار نفت رفسنجان حدود ۱۴۰ میلیون‌ لیتر گنجایش دارد ذخیره‌سازی می‌شود.

این مسؤول با بیان اینکه ۶ فرآورده نفتی شامل نفت‌سفید، بنزین، بنزین سوپر، نفت گاز، میعانات گازی و نفت طی عملیاتی به خط ۱۴، ۱۶ و ۲۰ اینچ هدایت می‌شود، خاطرنشان کرد: این مواد به‌ وسیله الکتروپمپ‌ها به خطوط ۱۴، ۱۶ و ۲۰ اینچ پمپاژ می‌شود.

وی ادامه داد: در حدود ۴۴۸ کیلومتری بندرعباس واقع شدیم که از بندرعباس این مواد پمپاژ می‌شود و ظرفیتی که روزانه از بندرعباس وارد این حوزه می‌شود ۵۰ میلیون‌لیتر است و ما می‌توانیم روزانه تا ۷۰ میلیون‌لیتر به یزد و کرمان منتقل کنیم.

وقاری عنوان کرد: در این مرکز ۱۹ شیر اطمینان وجود دارد که اگر فشار زیاد باشد، سبب پارگی خطوط نشود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سه مخزن‌ نفت‌ گاز هر کدام ۴۰ میلیون‌لیتر گنجایش دارند، عنوان کرد: قطر مخازن ۵۳ متر و ارتفاع آن حدود ۱۸ متر است.

رئیس مرکز انتقال نفت رفسنجان متذکر شد: دو مخزن نفت‌ سفید با گنجایش هر مخزن ۲۰ میلیون‌لیتر داریم و دو مخزن بنزین با گنجایش هرکدام ۴۰ میلیون‌لیتر و یک مخزن سوپر با گنجایش ۴۰ میلیون‌لیتر داریم.

خروج از نسخه موبایل