سایت تحلیلی خبری روراستی

وجود زباله های عفونی در میدان دفن زباله رفسنجان و ادعای دفن اصولی این نوع زباله ها+عکس

در بازدیدی که از میدان دفن زباله رفسنجان انجام شد، با حجمی از زباله های عفونی در محل مواجه شدیم که غیر اصولی دفن شده و یا در محل رها بودند.

به گزارش”روراستی” وجود یا عدم وجود زباله های عفونی در میدان دفن زباله رفسنجان که بی خطرسازی هم نشدند، این روزها نقل محافل و گروهها در شبکه های اجتماعی شده است.

در بازدیدی که به اتفاق تعدادی از خبرنگاران ازجمله خبرنگاران شایورد، سمن، مهر و خانه خشتی از  میدان دفن زباله انجام شد،  در ابتدای ورود به میدان با تعداد زیادی پرندگان شکاری ازجمله عقاب و شاهین که بالای سر زباله ها  پرواز می کردند، مواجه شدیم،  علت آن را که جویا شدیم وجود مرغ هایی که در مرغداری ها تلف می شوند و در این محل تخلیه می شوند، علت وجود این پرندگان  شکاری عنوان شد.

حال باتوجه به اینکه بحث آنفلوانزای پرندگان مطرح است، آیا با این وضعیت مشکلی ایجاد نمی شود؟

اما ناگفته نماند کار خوبی که در میدان دفن زباله انجام شده بود، حفر چاله هایی به عمق دو، سه متر بود که زباله ها را در آن دفن کنند وبا این کار زباله ها اصولی دفن می شوند، در حالیکه پیش از این زباله ها روی زمین ریخته می شد و روی آن با خاک پوشیده می شد و سگهای ولگرد به راحتی آنها را از زیر خاک بیرون می آوردند.

اما آنچه در مورد زباله های عفونی که بحث مهمی است باید گفت، این است که این نوع زباله ها طبق قانون باید بی خطرسازی شوند یا دفن اصولی شوند و بی خطرسازی توسط دستگاههایی که  در بیمارستانها  وجود دارد، انجام می شود.

اما اگرچه بی خطرسازی زباله های عفونی در بیمارستان ها صورت می گیرد و حجم زباله های عفونی خطرناک رو به کاهش است، متاسفانه در جریان این بازدید شاهد مقدار زیادی زباله عفونی ازجمله سرنگ و سرسوزن بدون بی خطرسازی شدن بودیم که از حمل غیراصولی  ودفن غیراصولی حکایت دارد.

اما این زباله های عفونی که روی دشت رها شده بودند  باتوجه به وجود سگ های ولگردی که در محل پرسه می زنند و پرندگان شکاری، سرایت این آلودگی ها بسیار بالاست.

چندگانگی در صحبتهایی که می شود ازجمله حمل و دفن اصولی زباله های عفونی با آنچه که دیدیم به چشم می خورد، اینکه گفته می شود زباله از تمام درمانگاه ها، مطب ها و بیمارستان ها جمع آوری و اصولی دفن شوند، با آنچه دیدیم مغایرت داشت، گویا زباله های عفونی همراه بازباله های خانگی و غیراصولی دفن می شوند.

براساس قانون جدید شهرهای متوسط و بزرگ اجازه حمل زباله های بیمارستانی به مکان دیگر ندارند، بنابراین زباله های عفونی بیمارستان  مرادی و زایشگاه نیک نفس هم در همان محل باید بی خطر سازی شوند و نباید جهت بی خطرسازی به بیمارستان علی بن ابیطالب(ع) منتقل شوند.

باتوجه به اینکه سایت روراستی پیش از این هم در مورد زباله های عفونی دغدغه داشته و  گزارشاتی کار کرده و بارها تذکر داده است، منتظر پاسخگویی مسؤولان هستیم.

این قضیه مهم را نمی توان منکرشد چراکه با سلامتی شهروندان و جامعه در ارتباط است و امیدواریم شورای اسلامی شهر در مدت زمان باقی مانده نقش نظارتی خود را بر این مهم انجام دهد.

 

خروج از نسخه موبایل