سایت تحلیلی خبری روراستی

آغاز غربالگری بیماری‌های قلبی و عروقی در رفسنجان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان گفت: ۴۰ درصد افراد بالای ۳۰ سال در شهرستان‌های رفسنجان و انار در زمینه بیماری‌های قلبی و عروقی غربالگری می‌شوند.

به گزارش”روراستی” احمد جمالی‌زاده پیش از ظهر امروز در نشست خبری با موضوع هفته سلامت اظهار داشت: وضعیت جمعیت کشور ما از نظر مشکلات روانی خوب نیست و ۲۴ درصد افراد بالای ۱۶ سال در کشور به نوعی از یک اختلال روانی رنج می‌برند.

وی ادامه داد: این مشکلات خفیف روانی و وسواس خفیف اگر به موقع شناسایی و درمان نشود، می‌تواند مشکلات شدیدتری به وجود آورند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان تصریح کرد: شاخص نشاط و امید در جامعه ایران در بین کشورهای دنیا ۱۱۵ است که خوب نیست و این شاخص از عوامل مختلفی که عمده عوامل اجتماعی و رفاه اجتماعی است، ناشی می‌شود.

جمالی‌زاده افزود: وضعیت بهداشت و درمان یک کشور از عوامل رفاه اجتماعی است و برای همین امر یکی از سیاست‌های دولت در حوزه بهداشت و درمان، طرح تحول نظام سلامت بود که موفقیت بزرگی حاصل کرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر در حوزه بهداشت و درمان دسترسی آحاد مردم به خدمات بیشتر و آسان‌تر باشد و همچنین دسترسی مردم به خدمات درمان آسان‌تر و ارزان‌تر شود در جهت نشاط اجتماعی و امید در جامعه نقش اساسی ایفا کرده‌ایم.

جمالی‌زاده اضافه کرد: در طرح تحول نظام سلامت ۱۵ برنامه ملی وجود دارد که در قالب ۱۰ پروژه پشتیبان اجرایی می‌شود، ارتقای خدمات بهداشتی در شهر یکی از این برنامه‌هاست که در شهرستان‌های رفسنجان و انار این طرح به خوبی اجرایی شده است.

صدور ۲۹۶ هزار پرونده الکترونیک سلامت در رفسنجان و انار

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان با اشاره به اینکه ۶۶ نیرو در مراکز شهری در قالب این طرح جذب کرده‌ایم، گفت: تمام‌ خدمات برای تمام‌ گروه‌های سنی تعریف شده است.

جمالی‌زاده عنوان کرد: ۲۹۶ هزار نفر از ساکنان شهرستان‌های رفسنجان و انار دارای پرونده الکترونیک سلامت شده‌اند که در هر جای کشور مراجعه کنند اطلاعات آنها در دسترس و در سامانه ثبت است.

وی با اشاره به اینکه ارتقای خدمات روستایی بخش دیگری از طرح تحول نظام سلامت است، اظهار داشت: سرانه‌ای که برای روستاهای کشور در نظر گرفته شده بود در این طرح چهار برابر شد و خرید مکمل‌های دارویی با اعتباری بالغ بر صدها میلیون ‌تومان و ارائه رایگان به مردم از جمله خدمات این طرح است.

جمالی‌زاده با یادآوری خدمات دندانپزشکی در مراکز بهداشتی‌ درمانی تصریح کرد: طرح خدمات دندانپزشکی در مهدکودک‌ها و دبستان‌ها اجرا می‌شود و هر کودک در سال دوبار فلورایدتراپی می‌شود که تا پنج‌ سال ادامه دارد.

وی از آغاز طرح غربالگری بیماری‌های غیرواگیر از اول هفته سلامت در رفسنجان یاد کرد و توضیح داد: تمام افراد بالای ۳۰ سال در مورد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی بررسی و کارت‌های چهار رنگ شامل نارنجی، زرد، قرمز و سبز به آنها داده می شود.

جمالی‌زاده اضافه کرد: در سال جارس ۴۰ درصد از مردم رفسنجان و انار در این طرح شرکت خواهند کرد.

بیماری‌های قلبی و عروقی عامل ۴۰ درصد مرگ و میرها

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان عنوان کرد: ۴۰ درصد مرگ و میرها به بیماری‌های غیرواگیر قلبی ‌و عروقی مربوط می‌شود.

وی همچنین از ایجاد سامانه یکپارچه بهداشت محیط در کشور یاد کرد و گفت: تمام‌ بازرسی‌ها از مراکز تهیه و توزیع موادغذایی در این سامانه به ثبت می‌رسد.

جمالی‌زاده خاطرنشان کرد: اواخر سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای بین وزارتخانه، استانداری و ریاست دانشگاه علوم‌پزشکی مبنی بر تکمیل پروژه‌های بهداشتی به امضا رسید که در قالب آن ۶ هزار متر مربع پروژه با اعتبار ۹ میلیاردتومان در رفسنجان انجام شود.

وی اضافه کرد: این تفاهم‌نامه با کمک وزارتخانه و کمک خیران تأمین اعتبار خواهد شد.

جمالی‌زاده اذعان داشت: وضعیت شهرستان رفسنجان در بسیاری از شاخص‌های سلامت به قدری خوب است که در بین چهار تا پنج دانشگاه اول کشور قرار دارد.

وی متذکر شد: بیکاری، فقر و بزهکاری در نشاط اجتماعی اثرگذار است.

خروج از نسخه موبایل