سایت تحلیلی خبری روراستی

تولید نیازهای صنعت مس به‌همت دانشگاهیان در رفسنجان

رئیس دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان گفت: این دو، سه ماهی که با شرایط خاص اقتصادی مواجه شدیم مسؤولان شرکت مس نیازهایی در رابطه با اقلامی که وارداتی هستند و بیس کار صنایع ما هستند را مطرح کردند و همکاران دانشگاهی ما به فکر افتادند و طی دو هفته دو ماده اساسی را z100 و z200 توانستیم تولید کنیم.

به گزارش “روراستی” عصر امروز با حضور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان و جمعی از مسؤولان مجتمع مس سرچشمه رفسنجان و مسؤولان محلی نمایشگاه توانمندی‌ها و نیازمندی‌های مس در بستر اقتصاد مقاومتی در سه محور زنجیره تامین و بومی‌سازی قطعات، آموزش و پژوهش و اقتصاد مقاومتی، کارآفرینی و سرمایه‌گذاری در محل تالار خیام دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان برپا شد.

محمدعلی دهقان رئیس دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان در حاشیه برپایی این نمایشگاه اظهار داشت: مطرح‌شدن نیازمندی‌ها یک فرصت است و همه صنعتگران و دانشگاهیان باید استفاده کنند در وهله اول در شهرستان سپس استان و کشور نیازمندی‌ها برطرف شود.

وی بیان داشت: شرایط اقتصادی خاصی که این روزها به وجود آمده و تغییرات ناگهانی ارز ممکن است صدماتی به کشور بزند اما ما باید به فال نیک بگیریم، قیمت دلار واقعی است کمتر از این که باشد استفاده آن را جنس چینی، کره‌ای و ترکیه‌ای می‌برد زمانی که دلار ثابت است جنس چینی قیمتش ثابت است اما داخل کشور همه قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند ولی جنس چینی، ترکیه‌ای و کره‌ای قیمتش هشت سال ثابت می‌ماند.

طی دو هفته دو ماده اساسی را z100 و z200 توانستیم تولید کنیم

رئیس دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان ادامه داد: اما زمانی که صنعت هشت سال با تورم داخلی مواجه است باید با قیمت هشت سال پیش جنس چینی رقابت کند کل صنعت از بین می‌رود، برای بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت که صارات را در برنامه خود دارند و نیز برای اینکه متفکران کشور به فکر افتند نیازهای مملکت را داخل کشور تولید کنند.

وی بیان کرد: این دو، سه ماهی که با شرایط خاص اقتصادی مواجه شدیم مسؤولان شرکت مس نیازهایی در رابطه با اقلامی که وارداتی هستند و بیس کار صنایع ما هستند را مطرح کردند و همکاران دانشگاهی ما به فکر افتادند و طی دو هفته دو ماده اساسی را z100 و z200 توانستیم تولید کنیم که حداقل ۳۰۰ هزار تن در سال نیاز کشور است در بحث تولید این مواد نیاز به مواد دیگری است که اگر می‌خواستیم از خارج وارد کنیم هزینه زیادی باید صرف می‌شد که همکاران ما در حال تولیدآن که cs2 است، هستند و اگر به تولید برسیم خیلی از نیاز صنعت علاوه بر مس برطرف می‌شود.

دهقان ابراز داشت: تحریم‌ها موجب می‌شود کشور ما به توانایی‌های خود برسد هر چه در رفاه باشیم موجب می‌شود صنایع، کشاورزی و..از بین برود باید حداکثر استفاده از توان شهرستان برده شود این رویکرد مس را به فال نیک می‌گیریم.

وی عنوان کرد: با همکاران دانشگاهی ما حدود ۱۲ طرح با مس به توافق رسیدیم که به نتیجه می‌رسد و این همکاری‌ها به نحو احسن موجب شود بیکاری از شهر رفسنجان رخت بربندد، فقر و اعتیاد و خیلی از مسائل اجتماعی کمرنگ شود.

خروج از نسخه موبایل