سایت تحلیلی خبری روراستی

برپایی نمایشگاه کم کاری مسؤولان نظارتی را جبران نمی کند

مشکل بزرگ امروز ما در اقتصاد عدم نظارت بر بازار و قیمت هاست برگزاری  نمایشگاه نمی تواند کم کاری مسئولان نظارتی را جبران کند.

به گزارش “روراستی” سال‌هاست که نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا یا همان نمایشگاه‌های فصلی پاییزه و بهاره با هدف کنترل و تنظیم بازار برگزار می‌شود.

هم اکنون هم در این شرایط بد اقتصادی بازار عرضه و تقاضا در حالت تعادل است، از این‌رو دیگر نیازی به برگزاری نمایشگاه‌های فصلی نداریم. زمانی برگزاری نمایشگاه فصلی موضوعیت پیدا می‌کند که کالا به‌میزان کافی در بازار موجود نباشد اما درحال‌حاضر کسبه به‌دنبال راه‌حل‌هایی برای فروش کالاهای خود هستند تا میزان نقدینگی‌شان را بالا ببرند؛ به همین دلیل همواره کسبه اقدام به برگزاری حراج‌های فصلی و فروش‌های فوق‌العاده می‌کنند و دیگر لزومی به برگزاری نمایشگاه فصلی نیست.

فلسفه وجودی نمایشگاه معرفی اقلام تولیدی، خدماتی و خدمات فنی به مصرف‌کننده است و دیگر برگزاری نمایشگاه برای فروش معنا ندارد. در سال‌های ابتدایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به‌ویژه در دهه ۶۰ به دلیل تحمیل جنگ به کشور، کالا به‌میزان کافی در بازار موجود نبود و شبکه توزیع با مشکلات اساسی دست و پنجه نرم می‌کرد. از این‌رو مسئولان اجرایی برای ایجاد تعادل در بازار اقدام به برگزاری نمایشگاه‌های فروش می‌کردند.

خوشبختانه شبکه توزیع در کشور توسعه پیدا کرده است، از این‌رو این نمایشگاه‌ها ایجادکننده تعادل در قیمت‌ها نیستند.

برگزاری این نمایشگاه ها هزینه‌هایی چون اجاره غرفه و… دارد، به همین دلیل برگزارکنندگان این نمایشگاه‌ها با عرضه کالاهای بی‌کیفیت تلاش دارند سود بیشتری کسب‌کنند.

در قانون نظام صنفی برای ایجاد تعادل در بازار برگزاری حراج فصلی و فروش‌های فوق‌العاده پیش‌بینی شده است.  متاسفانه در نمایشگاه های که اخیرا برگزار شده حتی مجوز یک غرفه هم برای فروش فوق العاده داده نشده است. و هیچ رقابتی در این موضوع دیده نمی شود.

بازار رقابتی، بازاری است که در آن تعداد قابل‌توجهی از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان یک کالای همگن و خاص را دادوستد می‌کنند. در این نوع بازار سهم هر تولیدکننده و فروشنده از بازار بسیار اندک است.  فروشندگان در بازار رقابتی برای تصاحب بازار با یکدیگر رقابت دارند، به همین دلیل میزان سود خود را کاهش می‌دهند و باتوجه به قدرت خرید مصرف‌کنندگان برای کالاها نرخ تعیین می‌کنند. که در حال حاظر با مشکلات اقتصادی پیش رو قدرت خرید مردم بسیار پاین آمده و با برگزاری این نمایشگاه ها ما بیشترین ضربه را به فروشگاهای خرد که خودمان دغدغه بحث اشتقال زایی را در چشم انداز اقتصاد مقاومتی داریم زده ایم

متاسفانه برخی غیرصنفی‌ها غرفه‌های نمایشگاه‌های فصلی را اجاره می‌کنند. اما آنها شناخت کافی از کیفیت کالاها ندارند، به همین دلیل اقلامی که درجه کیفی آنها بالا نیست را عرضه و حق مصرف‌کنندگان را ضایع می‌کنند.

در ضمن بسیاری از تولیدکننده‌ها به دلیل نداشتن سرمایه کافی نمی‌توانند کالای خود را تبلیغ کنند، نمایشگاه‌ها را باید به سمتی هدایت کنیم که کارگاه‌های تولیدی کوچک بتوانند با حداقل هزینه کالاهای خود را معرفی کنند. برگزاری نمایشگاه به منظور معرفی تولیدات داخلی مفید است  برگزاری نمایشگاه با هدف فروش با نفس آن مغایرت دارد.

اجاره غرفه این نمایشگاه‌ها بسیار بالاست و اجاره‌کنندگان برای اینکه سود مدنظر خود را به‌دست بیاورند، کالاهای بی‌کیفیت در نمایشگاه عرضه می‌کنند.

در ضمن برگزاری نمایشگاه در هر ماه یا هرفصل امکان پذید نیست مثلادر اسفند قدرت مالی مردم به دلیل پاداش آخر سال افزایش پیدا می‌کند، به همین دلیل از این نمایشگاه‌ها استقبال می‌کنند. حال جای سوال اینجاس چه هدف و سیاستی پشت برگزاری نمایشگاه ها حتی بصورت ماهیانه است

با توجه به رکود حاکم بر بخش‌های اقتصادی  کسب‌وکار کسبه در مقطعی از سال رونق دارد و از آنجایی که آنها برای افزایش نقدینگی خود با خریداران به‌اصطلاح راه می‌آیند؛ به همین دلیل برگزاری نمایشگاه‌هایی از این دست کسب‌وکار آنها را در اوج کار از رونق می‌اندازد.

خروج از نسخه موبایل