سایت تحلیلی خبری روراستی

خنامان رفسنجان، بهشتی در بن‌بست/میز خدمت چه خدمتی کرد؟

منطقه خنامان رفسنجان دارای هشت پارچه آبادی و بیش از ۲ هزار نفر جمعیت مانند بهشتی در دل کویر واقع شده اما ظرفیت‌ها و قابلیت‌های این منطقه نادیده گرفته شده و اهالی آن همچنان در محرومیت به‌سر می‌برند.

به گزارش روراستی، خنامان منطقه تاریخی و خوش آب و هوایی‌ست که در ۶۰ کیلومتری مرکز شهر رفسنجان واقع شده، منطقه‌ای کوهستانی با هشت پارچه آبادی، بیش از ۲ هزار نفر جمعیت و از توابع بخش مرکزی.

این روستا شهیدانی را هم تقدیم اسلام کرده که برکت روستا از وجود همین شهداست و خانواده‌های زیادی در طول دوران دفاع مقدس عزیزان خود را برای حضور در جبهه‌ها بدرقه کردند.آب گوارای چشمه‌ساران منطقه از کوه‌های سر به فلک کشیده سرازیر شده و قنوات روستاها را پر می‌کند و در بین راه کشاورزان محصولات کشاورزی خود را به نوایی می‌رسانند.

خنامان دارای ظرفیت‌های دامپروری، کشاورزی و گردشگری است و با بناهای تاریخی چندصدساله‌ای که دارد چشم‌نوازی می‌کند اما ناگفته نماند که این بناها همه نیازمند مرمت هستند تا گردشگری را رونق ببخشند و همت مضاعفی از سوی میراث فرهنگی می‌طلبد.

طی چهار، پنج سال اخیر بارها و بارها به همراه مسؤولان به این منطقه سفر کردیم و پای درد دل اهالی نشستیم، زمستان‌ها نفت و تابستان‌ها آب، این دو موضوع همیشه سر زبان مردم این منطقه جاری بود.اشتغال بچه‌های روستا، آسفالت کوچه‌های آبادی‌ها، نهاده‌های کشاورزی به کشاورزان و خوراک دام برای دامپروری، آمبولانس و…هم موارد بعدی بود که از سوی مردمان روستا مطرح می‌شد.

سال گذشته میز خدمت ادارات در این منطقه بر پا شد و هر کدام از مسؤولان استان و ادارات شهرستان قول‌ و وعده‌هایی برای رفع مشکلات حوزه خود دادند، از درخواست برای ایجاد پست بانک گرفته تا تقویت پوشش آنتن‌دهی تلفن همراه، لوله‌کشی آب داخل منازل و روشنایی معابر، اما چقدر این وعده‌ها عملی شد؟

مختار اسکندری رئیس شورای خنامان، آب را نخستین مطالبه مردم روستاهای منطقه عنوان می‌کند و از میز خدمتی که سال گذشته در منطقه برپا شد و جمعی از مسؤولان استان و شهرستان رفسنجان در آن حضور داشتند، یاد می‌کند.

اسکندری اما با لحنی مهربانانه که «بندگان خدا مسؤولان چاره‌ای ندارند»، به‌نوعی گواهی می‌دهد که میز خدمت، خدمت چندانی به منطقه ارائه نکرده است.

وی نسبت به لوله‌کشی آب که چیزی نمانده به منازل برسد ابراز خرسندی می‌کند اما از نوع کارکردن پیمانکار مربوطه گله‌مند است و سهل‌انگاری او را مطرح می‌کند که پروژه را به سرانجام نمی‌رساند.

اهالی یک ربع فرصت دارند آب برداشت کنند/به خانه های روی بلندی آب نمی‌رسد

اسکندری در خصوص تأمین آب عنوان می‌کند: هفت صبح شیرفلکه باز می‌شود و اهالی یک ربع فرصت دارند آب برداشت کنند، خانه‌هایی که در پایین‌دست قرار گرفتند آب بیشتری برداشت می‌کنند اما به خانه‌هایی که در ارتفاع بالاتر قرار گرفتند آب چندانی نمی‌رسد و باید بسوزند و بسازند.

رئیس شورای خنامان از فراهم بودن ساختمان برای ایجاد پست بانک سخن به میان آورد و گفت: اما اقدامی در این خصوص نشده و بهتر است اگر نمی‌توانند این مطالبه را برآورده کنند قول ندهند و بگویند امکانش نیست.

آنتن‌دهی تلفن همراه هم در منطقه تقویت نشده که اسکندری به آن اشاره داشت و همچنین از رفت و آمد پنجاه باره خود به کمیته امداد برای پیگیری وام خوداشتغالی برای روستائیان نیز خبر داد.

اسکندری گلایه دیگری هم دارد؛ او می‌گوید شب‌ها منطقه در ظلمات محض است و برای روشنایی معابر روستاها گفتند خودتان لامپ تهیه کنید!

وی با اشاره به اینکه در منطقه انواع گیاهان دارویی و محصولات کشاورزی کشت می‌شود، برداشت پسته مرغوب را هم عنوان می‌کند اما در خصوص ظرفیت گردشگری در منطقه به رفت و آمدهای بی نتیجه به میراث فرهنگی اشاره می‌کند.

ایجاد حدود ۶ هکتار مزرعه زعفران به همت دانشگاه ولیعصر (عج) در خنامان

اما چند سالی‌ست که برای رونق این منطقه دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان به عنوان معین اقتصادی ورود کرده و نسبت به کشت زعفران در منطقه اقدام کرده است و در کنار آن کشت گلخانه‌ای را هم راه انداخته تا اهالی تشویق و ترغیب شوند که به اینگونه کشت‌ها ورود کرده و درآمدی کسب کنند.

به گفته مهدی برومندنیا کارشناس آموزش دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان و مسؤول طرح اقتصاد مقاومتی در منطقه خنامان حدود ۶ هکتار سطح زیر کشت زعفران و ۱۵۰ متر گلخانه به همت این دانشگاه در خنامان ایجاد شده است که هم‌اکنون در گلخانه کشت خیار انجام می‌شود.

برومندنیا طرح اقتصاد مقاومتی در این منطقه را بیشتر ترویجی عنوان می‌کند تا کشاورزان نسبت به آن ترغیب شوند و با توجه به اینکه زعفران محصول کم‌آب بری هست و پسته دیگر به دلیل کم‌آبی توجیه اقتصادی ندارد، این کشت را به عنوان کشت جایگزین معرفی کرده‌اند و اهالی هم استقبال خوبی داشتند به‌طوری که برخی اهالی زمین‌های خود را به این کشت اختصاص داده‌اند.

وی به ایجاد مزرعه کشت زعفران در منطقه سرچشمه توسط دانشگاه ولیعصر (عج) هم اشاره می‌کند و می‌گوید: به میزان ۲ هکتار در منطقه سرچشمه زعفران‌کاری راه‌ انداختیم و سال ۹۹ در مجموع با خنامان ۱۲ کیلوگرم زعفران برداشت کردیم در حالی که سال ۹۸ برداشت زعفران از این دو منطقه ۵ کیلوگرم بود.

برومندنیا زعفران را محصولی بدون آفت عنوان می‌کند و در کنار کم‌آب بری بهترین گزینه کشت در این نوع مناطق آب و هوایی می‌داند.

 قول مدیرعامل شرکت آبفا رفسنجان برای پایان اردیبهشت

در خصوص باقیمانده پروژه آبرسانی به منطقه با حسین چرخ‌انداز مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان رفسنجان گفت‌وگویی انجام دادیم.

چرخ‌انداز خاطرنشان کرد: خط انتقال آب به منطقه خنامان به طول ۴ کیلومتر اجرا شده و به پایان رسیده است و منتظریم پیمانکار در سال جدید کارش را شروع کند تا پروژه تکمیل شود.

چرخ‌انداز عنوان کرد: روز شنبه ۲۱ فروردین پیگیری خواهیم کرد و اگر پیمانکار مربوطه ادامه پروژه را آغاز و ایستگاه پمپاژ راه‌اندازی شود تا پایان اردیبهشت ماه به امید خدا پروژه به اتمام رسیده و آبرسانی انجام می‌شود.

اما خنامان علاوه بر مسیر جاده رفسنجان-کرمان از سمت گلوسالار هم مسیری به سمت رفسنجان دارد که به گفته کارشناسان طرح مطالعاتی آن انجام شده که چنانچه اجرا شود و از مسیر روستای ده‌شفیع این راه باز شود این منطقه زیبا از بن‌بست خارج می‌شود و مسافت از ۶۰ کیلومتر به حدود ۲۰ کیلومتر کاهش خواهد یافت و بار ترافیک جاده هم کم می‌شود.

گزارش از؛ زهرا بمی نژاد

انتهای پیام/

خروج از نسخه موبایل