سایت تحلیلی خبری روراستی

امسال زمان مشخصی برای خاموشی چاه موتورها در رفسنجان نداریم

مدیر امور منابع آب شهرستان رفسنجان از نصب کنتور هوشمند بر روی تمام چاه‌موتورهای کشاورزی شهرستان رفسنجان خبر داد و گفت: خاموشی چاه موتورها دست مدیریت کشاوزان و نمایندگان چاههاست.

به گزارش روراستی، علی احمدی‌پور در خصوص خاموشی چاه‌موتورهای کشاورزی اظهار کرد: امسال قرار شد خاموشی به معنایی که هر سال داشتیم و مدت زمان معینی تعیین می‌کردیم، نداشته باشیم.

مدیر امور منابع آب شهرستان رفسنجان ادامه داد: با توجه به اینکه تقریبا روی تمام چاه‌های کشاورزی فعال کنتور نصب کردیم و کنتورها شارژ شدند و کارت برای چاه ها تعریف شده، حجم آب مجاز هر چاه در کارت مربوط ذخیره شده است، از این به بعد کشاورزان و نمایندگان چاه‌ها باید حجم آب مجاز خود را مدیریت کنند و بر همین اساس امسال خاموشی نداریم.

وی تصریح کرد: قرار است هر چاه که حجم آبش تمام شد برق چاه هم قطع شود و برای سال آینده از تاریخی که زمان شارژ فرا رسید دوباره کارت‌ها شارژ و حجم آب مجاز به چاه‌ها خواهیم داد و در این راستا امکان دارد بعضی چاه‌ها به دلیل حجم بالای آبی که دارند و آب کمی برداشت می‌کنند و یا چاه‌هایی که به‌خوبی مدیریت می‌شوند و در زمان غیرضروری خاموش بودند، اصلا خاموش نشوند.

احمدی‌پور خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما این است نمایندگان چاه‌ها  و کشاورزان در فصل پاییز و زمستان که درخت پسته نیاز آبی تقریبا صفری دارد، اقدام به خاموشی چاه‌ها کنند که در بهار و تابستان که موقع رشد درخت است و نیاز آبی افزایش پیدا می‌کند آب مورد نیازشان را برداشت کنند.

وی با بیان اینکه دشت رفسنجان از نظر منابع آبی بحرانی‌ترین دشت در کشور است و منابع به‌شدت در حال تخلیه هستند که اگر فکری نشود و صرفه‌جویی و مدیریت نشود آینده خوبی نخواهیم داشت، متذکر شد: همه تلاش ما برای حفظ منابع آب زیرزمینی برای خود کشاورزان است که کشاورزی برقرار باشد.

انتهای پیام/

خروج از نسخه موبایل