سایت تحلیلی خبری روراستی

محور نوق – رفسنجان نگاه ویژه مسؤولان را می طلبد/ آمار بالای تصادفات در یک سال اخیر

جاده رفسنجان – نوق دومین جاده پرخطر استان کرمان است که با توجه به حوادث تلخ و ناگواری که روزانه در آن رخ می دهد نگاه ویژه مسؤولان را می طلبد.

به گزارش روراستی، شهرستان رفسنجان دارای محورهایی‌ست که بعضا آسفالت آن تا ۵۰ سال قدمت دارد و هیچ یک از نشانه‌های یک جاده استاندارد را به خود ندیده‌اند.

نبود بودجه برای نصب علائم و اصلاح محورها

محورهایی باریک اما با تردد بالا و فاقد تابلوها و علائم راهنمایی لازم برای یک جاده، که به گفته محمدی رئیس راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان رفسنجان، سارقان به این تابلوها هم رحم نمی‌کنند و علی‌رغم نصب چندین باره، بازهم به سرقت رفته‌اند و برای خط کشی، روکش و سایر نیازهایی که یک جاده برای استانداردشدن به آن نیاز دارد، نبود بودجه را مطرح می‌کند.

محور نوق سال‌هاست که به‌عنوان دومین جاده پرخطر استان کرمان مطرح است که می‌توان آن را اولین هم نامید.

تردد در جاده نوق بیشتر توسط باغدارانی‌ست که برای رسیدگی به باغات پسته خود باید روزانه در این جاده پرخطر عبور کنند، از طرفی جمعیت بالایی که در منطقه نوقات زندگی می‌کنند برای انجام کارهای اداری، استفاده از خدمات درمانی، دانشگاه و سایر کارهای خود باید چندین بار در هفته در این مسیر عبور کنند که متأسفانه هفته‌ای نبوده که خبر از وقوع حوادث تلخ و ناگوار در این محور را نشنیده باشیم.

وقوع دو تصادف فوتی در دو روز متوالی

طی چند روز اخیر تصادفاتی در این محور رخ داده که دو نفر را به کام مرگ فرستاده است.

دوبانده‌سازی جاده هم به‌دلیل کمبود بودجه به کندی پیش می‌رود که با وجود این همه معضل ریز و درشت که با جان مردم در ارتباط است، ضرورت دارد مسؤولان چاره اساسی بیندیشند.

مس پای کار بیاید

از طرفی وجود معدن مس و صنایع بزرگی که در شهرستان هست می‌توانست به کمک این جاده بیاید تا هرچه سریع‌تر ساماندهی و دوبانده‌سازی شود که شاهد فروکش کردن این حوادث باشیم.

وقوع ۶۷ فقره تصادف طی یک سال در محور نوق

وحید پورموسی در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص میزان تصادفات یک سال اخیر در محور رفسنجان – نوق اظهار کرد: از ابتدای امسال تا کنون بیش از ۸۷ فقره تصادف در این محور رخ داد که  ۷۸ نفر مجروح و  ۵ نفر فوت شدند.

فرمانده پاسگاه پلیس راه کرمان – یزد (انار) نواقص این جاده را برشمرد و دو طرفه بودن جاده را ذکر کرد و گفت: این جاده جزو جاده‌های فرعی محسوب می‌شود و نواقص بسیار زیادی ازجمله نداشتن تابلو و علائم کافی، خط کشی، نداشتن شانه و کمرنگ شدن خط کشی وسط جاده دارد.

وی اضافه کرد: بعضی نقاط محور دارای پرتگاه بوده و فاقد شانه خاکی است و شیب شیروانی هم ندارد.

پورموسی به سقوط سه دستگاه خودرو تا کنون از روی پل راه‌آهن سخن به میان آورد و افزود: نیوجرسی‌های سیمانی این نقطه پوک شده و پوسیده‌اند و پل نیاز اساسی به حفاظ دارد.

وی با اشاره به اینکه وجود معدن سنگ آهن بافق و از طرفی بازشدن محور بافق به جوادیه الهیه موجب شده خودروهایی که تا کنون از مسیر بزرگراه یزد عبور داشتند الان از این مسیر عبور کنند چراکه  حدود ۱۶۰ کیلومتر مسیرشان کوتاه‌تر می‌شود، ادامه داد: روزانه ۲۰۰ دستگاه تریلی کشنده از معدن بارگیری کرده واز این مسیر به سمت انار عبور می‌کنند و عرض کم گنجایش این تعداد کشنده را ندارد.

پورموسی از جلسات متعدد در شورای ترافیک شهرستان‌های رفسنجان و انار و مکاتبه با استانداری مبنی بر ممنوع کردن تردد کامیون از این مسیر یاد کرد و گفت:  متأسفانه هنوز دستوری در این خصوص داده نشده است.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که کشاورزان در این محور زیاد رفت و آمد دارند معمولا شاهد تردد  تراکتورها و ادوات کشاورزی بدون چراغ و دارای نقص فنی کامل هستیم. همچنین کارگران اتباع با موتورسیکلت و بدون گواهینامه و مهارت در رانندگی در جاده تردد دارند و حادثه‌ساز می‌شوند و در فصل برداشت پسته نیز شاهد افزایش حوادث هستیم.

پورموسی عنوان کرد: سال گذشته ۱۳ نفر عقب یک خودرو سوار بودند که  بر اثر حادثه‌ای که رخ داد ۱۱ نفر مجروح شدند و یک نفر هم در بیمارستان فوت کرد.

شترها باید توسط جهاد کشاورزی ساماندهی شوند

وی در خصوص معضل شترهای سرگردان در جاده نیز توضیح داد: قرار بود جهاد کشاورزی مالکان شترها را توجیه کند که این حیوانات ساماندهی شوند و حمایل شبرنگ‌دار تهیه کنند که زمانی که روی جاده آمدند رانندگان عبوری آنها را بیینند اما هنوز انجام نشده است.

پورموسی برخورد با وسایل نقلیه دارای نقص فنی و خودروهای حادثه‌ساز را در دستور کار پلیس دانست و از اقدامات فرهنگی جهت بالابردن فرهنگ ترافیک با برگزاری جلساتی در مدارس و مساجد خبر داد و گفت: نصب شبرنگ روی ادوات کشاورزی، وانت بارها و موتورسیکلتها در روستاها با همکاری دهیاران یکی از برنامه‌های پلیس بوده و جهت رفع معایب در محدوده روستاها با همکاری دهیاری‌ها اقداماتی انجام شده است.

وی متذکر شد: دوبانده‌سازی این جاده کمک زیادی به کاهش این حوادث تلخ و ناگوار می‌کند.

اما مردم منطقه نوق که نام این جاده را جاده مرگ گذاشتند، از مسؤولان تقاضا دارند که جهت جلوگیری از افزایش تلفات این جاده پای کار باشند و نگذارند بیش از این خانواده‌ها داغدار شوند.

شرکت مس هم با توجه به مسؤولیت‌های اجتماعی که دارد نگاه بیشتری به این محور داشته باشد تا هرچه زودتر دوبانده شده و از خطرات آن کاسته شود.

 

خروج از نسخه موبایل