سایت تحلیلی خبری روراستی

لزوم برخورد جدی با انشعابات غیرمجاز آب

فرماندار رفسنجان جمع‌آوری پمپ‌هایی که مستقیم وصل به شبکه شده‌اند را یکی از راهکارهایی دانست که کمک بسزایی به رفع کم‌آبی می‌کند و اضافه کرد: انشعابات غیرمجاز زیادی در شهرستان داریم که به‌طور جدی باید برخورد شود.

به گزارش روراستی، فرماندار رفسنجان ظهر امروز در نشست خبری در محل سالن کنفرانس شرکت آبفا شهرستان به‌ گستردگی شهرستان اشاره و اظهار کرد: میانگین دمای تیرماه هر ساعت ۳۳.۳ درجه سانتیگراد بوده که نسبت به بلندمدت حدود ۳ درجه سانتیگراد بالاتر بوده است.

وی اضافه کرد: حداکثر دما ۴۰.۴ بوده که نزدیک به ۲.۳ درجه گرم‌تر شده است.

حسین رضایی با اشاره به اینکه کارکرد یکسره و شبانه‌روزی کولرها از ۲۵ خرداد به بعد موجب شد مخازن کامل پر نشوند، گفت: حداقل دمای هوا روز اول تیر بود و کاهش دما دیگر اتفاق نیفتاد. تبخیر و تعرق هم زیاد شده که روی محصول پسته اثر دارد و درصد پوکی خواهیم داشت.

رضایی عنوان کرد: نصف اعتبارات شهرستان را در حوزه آب گذاشتیم و ترمیم و تعویض شبکه در اولویت است.

وی تصریح کرد: اولویت‌بندی روستاها با احصای مشکلات آن را در دستور کار قرار دادیم.

رضایی توضیح داد: برای روستاهای سعادت آباد، علی‌آباد، کریم‌آباد علیا، محمدآباد میثم ۶ کیلومتر خط در حال اجراست که تا الان یک کیلومتر آن اجرا شده و این روستاها در اولویت هستند تا تنش آبی آنها برطرف شود.

رضایی خاطرنشان کرد: در منطقه نوقات، آب نیست، یعنی آبی که زیر هزار تا ۱۵۰۰ باشد نداریم، یک خط از جوادیه فلاح تا فردوس اجرا شده و بعد از رسیدن اعتبار تا چاه‌جعفر اجرا خواهد شد.

وی عنوان کرد: سه حلقه چاه در محدوده بین شهر رفسنجان و نوق حفر می‌شود مشکل آب این منطقه حل شود.

رضایی به وضعیت آب کشکوییه نیز پرداخت و از احداث مجتمع آبرسانی در این منطقه خبر داد و گفت: مخازن این مجتمع در حال احداث است و در برنامه داریم در صورت تامین اعتبار آب راویز را از این مجتمع تامین کنیم.

وی از احداث مخازن برای آب منطقه خنامان یاد کرد و گفت: توافقی با مالکان قنوات انجام می‌دهیم که در زمینه رفع تنش آبی با شرکت آب همکاری کنند.

رضایی جمع‌آوری پمپ‌هایی که مستقیم وصل به شبکه شده‌اند را یکی از راهکارهایی دانست که کمک بسزایی به رفع کم‌آبی می‌کند و اضافه کرد: انشعابات غیرمجاز زیادی در شهرستان داریم که به‌طور جدی باید برخورد شود.

فرماندار رفسنجان بیان داشت: باید فرهنگ‌سازی شود با توجه به کمبود آب، منابع آب را به‌درستی مصرف کنیم.

رضایی اضافه کرد: ۱۰۵ هزار کولر آبی در شهر رفسنجان داریم که آب و برق زیادی مصرف می‌کنند. در سطح کلان باید تدابیری اندیشیده شود مانند شهرهای جنوبی از کولرگازی استفاده شود یا کولرهای که راندمان بیشتری داشته باشند، جایگزین شوند.

حسین چرخ انداز نیز با اشاره به وضعیت آب شهرستان اظهار کرد: رفسنجان دومین شهر اشتراکی آب در استان است و حدود ۱۵۱ هزار اشتراک دارد که از طریق چاه‌ها و سفره‌های زیرزمینی آب شهرستان تأمین می‌شود و رفسنجان در مضیقه آبی است.

رییس شبکه آبفا شهرستان رفسنجان با بیان اینکه ۱۰۰ حلقه چاه آب شهرستان را تأمین می‌کند و ۷۶۵۰۰ متر مکعب مخزن ذخیره در حال ساخت است، تصریح کرد: گنبد حرارتی بر رفسنجان خیمه‌زده است و امسال چهار تا پنج درجه هوا گرم‌تر شده است و کولرهای آبی شبانه‌روز روشن هستند و ۱۵۵ هزار کولر آبی در شهرستان موجود است که هر کولر آبی در شبانه‌روز ۴۵۰ لیتر آب مصرف دارد.

چرخ‌انداز عنوان کرد: در پیک آبی ۸۸۰ لیتر بر ثانیه میزان مصرف آب است و حداکثر توان تولید ۶۰۰ بر لیتر ثانیه است که در ناترازی آب ۳۰۰ لیتر کمبود داریم و از خط صنعت ۱۲۰ لیتر بر ثانیه آب به مدار رفسنجان وارد می‌شود.

وی میانگین مصرف آب برای هر نفر در روستا را ۱۴۰ لیتر و در شهر ۱۹۰ لیتر اعلام کرد و گفت: بر همین اساس آب منطقه‌ای اجازه برداشت می‌دهد.

در مقایسه امسال با سال گذشته، سال گذشته مصرف آب حدود ۵۷۰ لیتر بر ثانیه بوده و می‌توانستیم ذخیره آب داشته باشیم اما امسال ذخیره آب نداشتیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: حتی یک درجه هوا گرم‌تر شود مصرف تصاعدی آب در پی دارد.

رئیس شرکت آب و فاضلاب شهرستان رفسنجان با اشاره به اینکه قرار شد ۱۰ میلیون متر مکعب از صنعت جهت جبران کمبود آب شهرستان بگیریم، افزود: الان ۱۲۰ لیتر بر ثانیه آب از خط صنعت می‌گیریم که این آب پایدار است.

وی با اشاره به مسائل و مشکلات آبی حومه شرقی و غربی تصریح کرد: طی چهار سال کارهای خوبی انجام شده است و مطالعاتی انجام شده و ۶۷۰ میلیارد تومان با همکاری قراگاه امام حسن مجتبی علیه‌السلام خطوط طراحی شده و در حال اجراست.

چرخ‌انداز در ادامه عنوان کرد: سال گذشته خط انتقال کبوترخان و ۵۵ کیلومتر خط انتقال نوق اجرا شده است و ۲۶ هزار متر مکعب مخزن توسط بسیج در حال ساخت است و مخازن زیادی در حال ساخت داریم که مخزن ذخیره آب شهر رفسنجان با گنجایش ۵۵ هزار متر مکعب در حال ساخت است.

وی اظهار داشت: ۲۸۰ کیلومتر طی سال گذشته فقط بازسازی شبکه برای روستاهایی که با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) قرارداد داشتند، انجام شده است.

رئیس شرکت آبفا شهرستان رفسنجان نصب پمپ‌ به‌صورت مستقیم به شبکه را چالش بزرگی برای شرکت آبفا دانست و گفت: طبق استفتائاتی که از مراجع تقلید گرفتیم مصرف این آب حرام است.

خروج از نسخه موبایل