سایت تحلیلی خبری روراستی

ثبت «مؤسسه» به جای حوزه علمیه سفیران هدایت خلاف شرع است/رمضانی پور پاسخگو باشد

حجت الاسلام ارجمند استاد حوزه و دانشگاه و عضو شورای شهر رفسنجان گفت: بدیهی ترین و حداقل تبعات ثبت مؤسسه به جای حوزه علمیه، غیر قانونی و خلاف شرع بودن آن است که قطعا اداره ثبت رفسنجان و امام جمعه سابق باید در این خصوص پاسخگو باشند که چرا بر خلاف قانون، مدرسه علمیه سفیران هدایت رفسنجان را که باید زیر نظر شورای گسترش حوزه های علمیه ثبت می شد به عنوان یک موسسه به ثبت رساندند.

به گزارش روراستی، در پی انتشار مطالبی در خصوص حوزه علمیه سفیران هدایت برای اینکه شهروندان با جزئیات تأسیس این حوزه علمیه و مسائلی که برای آن به وجود آمده بیشتر آشنا شوند با حجت الاسلام ارجمند یکی از روحانیون قدیمی و با سابقه رفسنجان که در نهادهای مختلف از جمله ۱۴ سال نماینده ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان مسؤولیت هایی داشته و تقریبا همه با او آشنایی دارند، گفت وگویی انجام دادیم.

حجت الاسلام ارجمند اظهار داشت: سنگ بنای حوزه علمیه سفیران هدایت رفسنجان در مقطع سطح ۲ یعنی کارشناسی از سال ۱۳۸۰ توسط مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عباس پورمحمدی و تعدادی از معتمدین و خیرین رفسنجان از جمله آقایان اعتمادی، خادم الحسینی، دکتر حسینی، صفری، سلمه ای، محمدزاده و تعداد دیگری از روحانیون شهرستان رفسنجان گذاشته شد و زمین حوزه نیز توسط آموزش و پرورش به حوزه اهدا شد.

وی ادامه داد: با کمک تعدادی از خیرین، نهادها و حوزه علمیه قم، ساخت آن آغاز شد و کم کم ساختمان اول آن تکمیل شد، البته بعدها با توجه به قانون ارائه زمین به قیمت دولتی به حوزه های علمیه و معافیت حوزه های علمیه از پرداخت هزینه های پروانه شهرداری به جز بر و کف، شاهد اخذ زمین های مختلفی از اوقاف تا زمین شهری و مردم برای حوزه با عناوین مختلف همچون ساخت حوزه سطح عالی با هدف تاسیس سطح ۳ یا همان کارشناسی ارشد حوزه، ساخت منازل اساتید و طلاب و سایر امور اقتصادی همچون ایجاد منابع پایدار برای تامین هزینه های حوزه علمیه سفیران هدایت رفسنجان بوده ایم.

ریشه اصلی تأسیس حوزه سفیران تبلیغ دین بوده است

حجت الاسلام ارجمند هدف از تشکیل سفیران هدایت را تربیت طلاب، طی دوره های فشرده درسی حوزه برای تامین امام جماعت مساجد شهر و تربیت مبلغ زود بازده، طی پنج سال دانست و افزود: ریشه اصلی این تأسیس تبلیغ دین مبین اسلام و مذهب تشیع اثنی عشری است.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص نحوه اداره حوزه سفیران هدایت توضیح داد: مقدار کمی از هزینه تغذیه طلاب توسط حوزه کرمان واریز می شود و همچنین کمک هزینه اساتید، کارکنان و مدیران نیز مقدار کمی از طرف مدیریت حوزه کرمان واریز می شود و هزینه های عمرانی نیز مقداری از بودجه های عمرانی ملی و مقداری نیز از بودجه های عمرانی استانی تامین می شود. علاوه بر این شرکت هایی مانند مس یا شهرداری و گل گهر و بلاخره مردم عزیز از محل وجوهات یا کمک ها این هزینه ها را تامین می کنند. البته حوزه های علمیه تا به حال نتوانسته اند به خود کفایی مالی برسند و هنوز راه درازی در پیش دارند.

استاد حوزه و دانشگاه رفسنجان نسبت به سلسله مراتب تأسیس حوزه بیان داشت:  اخذ مجوز حوزه علمیه از اخذ مجوز دانشگاه بسیار طولانی تر و دشوارتر است . ابتدا باید درخواست اولیه به مدیریت حوزه علمیه استان داده شود و سپس اگر استان موافقت کرد درخواست به مدیریت حوزه های علمیه کل کشور ارسال می شود و در صورت تایید مرکز مدیریت حوزه های علمیه، درخواست تاسیس به شورای عالی حوزه های علمیه و سپس به شورای گسترش حوزه های علمیه ارسال می شود و در صورت تایید شورای گسترش، مجوزی موقت برای مدرسه صادر می شود و بعد از ارزیابی یکساله گزارشی به مرکز مدیریت ارسال می شود که آیا این مدرسه توانایی لازم را برای تربیت طلبه دارد یا خیر؟ در صورت تایید نهایی، مجوز مدرسه صادر شده و برای مدرسه کد نهایی صادر می شود.

وی افزود: نهایی شدن، مستلزم این است که شورای گسترش توانایی لازم را از همه نظر در آن حوزه علمیه دیده باشد و اجازه شروع به کار را صادر کند و مدرسه علمیه سفیران هدایت رفسنجان از سال ۸۰ مجوز های لازم را اخذ کره است.
حجت الاسلام ارجمند در پاسخ به این پرسش که آیا غیر از مجوزی که شورای گسترش حوزه های علمیه صادر می کند مدارس علمیه نیازمند به اخذ کد اقتصادی و یا شناسه ملی هستند، این موضوع را منتفی دانست و گفت: مدارس علمیه به این چیزها نیازی ندارند، مگر اینکه بخواهند کارهای اقتصادی انجام بدهند یا املاکی را به نام حوزه که یک شخصیت حقوقی است بزنند که آن موقع نیاز به شناسه ملی و کد اقتصادی پیدا می کنند.اصولا هر نوع ثبت حقوقی حوزه ها، طبق قوانین جمهوری اسلامی باید با اشراف، اطلاع و تحت مجوز شورای گسترش حوزه های علمیه صورت بگیرد.

هر نوع ثبت حقوقی می تواند مقدمه ای برای یک کار اقتصادی و تملیکی باشد

عضو شورای شهر رفسنجان سؤال دیگری  مبنی بر اینکه چرا حوزه علمیه سفیران هدایت رفسنجان که از سال ۸۰ از شورای گسترش کد دریافت کرده بوده است، بعد از امامت جمعه آقای رمضانی پور و در سال ۹۱ نیاز به ثبت حقوقی و دریافت شناسه ملی و کد اقتصادی پیدا می کند، همچنین  آیا او تحت لوای نام حوزه، قصد انجام کارهای اقتصادی را داشته، ابراز کرد: دلیل این کار را باید از حاج آقای رمضانی بپرسید!
شاید بتوان گفت که هر نوع ثبت حقوقی می تواند مقدمه ای و دلیلی برای یک کار اقتصادی و یا تملیکی باشد.
وی اضافه کرد: طبق ماده ۳۹، ۱۴ و ۱۶ اساسنامه شورای عالی حوزه های علمیه، مصوب سال ۱۳۷۴ که به تایید مقام معظم رهبری حفظه الله و مراجع عظام تقلید رسیده است و ماده ۲ اساسنامه شورای گسترش حوزه های علمیه مصوب ۱۳۸۲ ادارات ثبت موظف هستند که با معرفی شورای گسترش اقدام به ثبت ملی و صدور کد اقتصادی برای حوزه های علمیه کنند، بدین گونه ادارات ثبت موظف هستند که نوع شخصیت حقوقی را (مدارس علمیه) و سازمان ثبت کننده را (حوزه علمیه) قید کنند.

حجت الاسلام اجمند خاطرنشان کرد: در خصوص حوزه سفیران هدایت رفسنجان تا جایی که بنده در اسناد ملاحظه کردم، این موارد رعایت نشده  است.  بدیهی ترین و حداقل تبعات این کار، غیر قانونی و خلاف شرع بودن آن است. که قطعا اداره ثبت رفسنجان و امام جمعه سابق باید در این خصوص پاسخگو باشند که چرا بر خلاف قانون، مدرسه علمیه سفیران هدایت رفسنجان را که باید زیر نظر شورای گسترش حوزه های علمیه ثبت می شد را به عنوان یک موسسه به ثبت رساندند.

آقایان قصد فروش حوزه علمیه سطح ۳ را به شهرداری داشتند/مخالفت شد

وی در پاسخ به این سؤال که آیا با این گونه ثبت، اجازه نقل و انتقال اموال و مستغلات و …را خواهند داشت،بیان داشت: بله، همانطور که آقایان طبق اسناد، قصد فروش حوزه علمیه عالی سطح ۳ را به شهرداری داشتند و این قصد با مخالفت اعضای محترم در شورای شهر روبه رو شد.

حجت الاسلام ارجمند در ادامه تصریح کرد: حوزه های علمیه بر دو بخش هستند؛ حوزه های علمیه تولیت محور که طبق وقف تولیت اداره می شوند و توسط تولیت وقف شده اند و غیر قابل تغییر کاربری می باشند. اما ریاست آنها همیشه در دست تولیت وقت می باشد و حوزه های علمیه مردم محور که با همت مردم، شرکت ها، نهادها، ارگانها ، ادارات و همکاری مردم و مسئولین شهر و بسیج تمام امکانات شهر به شکل فعلی درآمده اند . این گونه حوزه ها صاحب و متولی خاصی ندارند و بهترین گزینه برای مسئولیت آنها ائمه جمعه هستند. البته الان هم که حاج آقای رمضانی پور امام جمعه نیستند. به نظر می رسد، دارد مقدمات تحویل حوزه علمیه سفیران هدایت را به امام جمعه جدید رفسنجان حجت الاسلام و المسلمین عسکری انجام می دهد و تغییر و تحول ها و حساب های مالی، دفتر اخذ سهم امام و وجوهات، و …را برای تحویل آماده می کند. ان شاءالله!!

اما سؤالی دیگری که مطرح شد این بود که چرا طلاب رفسنجان با این وضع فقر با نماز و روزه استجیاری روزگار می گذرانند در حالی که حوزه سفیران بودجه های کلانی از معادن گرفته تا خانه هایی که در قم، تهران و مشهد دارد و این همه دارایی و املاک دارد، گفت: اموالی که وقف شده اگر وقف طلاب شده باید صرف زندگی طلاب شود اگر وقف گسترش حوزه شده باید در جای خودش هزینه شود و این موضوع به نوع وقف و طریقه مدیریت افراد بر می گردد.

انتهای پیام/

خروج از نسخه موبایل