غار میرزا از جلوه های شگفت انگیز طبیعت رفسنجان

  • شناسه خبر: 10553
غار میرزا از جلوه های شگفت انگیز طبیعت رفسنجان

غارهای بسیار زیادی در کشور وجود دارد که با داشتن طبیعت کم نظیر و بکر، نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند،یکی از شگفت انگیزترین این غارها در استان کرمان غار میرزا در رفسنجان است.

 

غارهای بسیار زیادی در کشور وجود دارد که با داشتن طبیعت کم نظیر و بکر، نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند،یکی از شگفت انگیزترین این غارها در استان کرمان غار میرزا در رفسنجان است.
index

به گزارش خبرنگار روراستی سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان می گوید: دراین غار اشکال مختلف مرجان ها، چکیده ها ( قندل های گچی)، اسفنج ها، آبشارهای آهکی و قندیل های کم نظیر آهکی، چشم هر بیننده ای را خیره می کند.
آقای جهانشاهی می افزاید : این غار جزو جدیدترین غارهای استان کرمان است که به دست گروه امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان در سال 87 کاوش و با همکاری هیئت کوهنوردی به طور کامل شناسایی و ثبت شد.

ثس4

ثق
وی محل دقیق غار را در 32 کیلومتری شهرستان رفسنجان و در محدوده منطقه داوران بیان و اضافه می کند: برای رسیدن به این غار باید با شیوه های به روز و ابزارهای صعود و فرود آشنا بود چون در بعضی از قسمت های بیرونی و داخلی غار فرود به طور معلق صورت می گیرد و فرد فقط با تجهیزات کوهنوردی و صخره نوردی می تواند این مسیر را بپیماید.
سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان از زیبایی های این غار، به دست نخوردگی و سالم ماندن غارسنگ ها اشاره می کند و می گوید: این غار ارزشمند دارای عناصر زیبایی از جمله 8 تالار اصلی و 4 تالار فرعی است که طول تالارها به 800 متر می رسد.
آقای جهانشاهی می افزاید: برکه ای 60 مترمکعبی از آب زلال و صاف هم با درجه معتدل در تالار شمالی غار میرزا وجود دارد.
وی ادامه می دهد: از شکستگی، خراش، تراشه های دستی و یادگاری بر روی دیوارهای این غار خبری نیست زیرا تا چندی قبل ناشناخته بود و مردم عادی برای دسترسی امکانات و جاده مناسب نداشتند.

index.jpgبی
معاون برنامه ریزی و عمران فرماندار شهرستان رفسنجان می گوید: به اندازه 200 متر مانده به این غار باید به صورت پیاده روی طی شود و در بخش میانی هم 50 متر فرود معلق داریم که باید با لوازم و تجهیزات غار نوردی طی شود.
سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان می گوید: برای دیدن و شناخت بیشتر این غار، افرادی در قالب تورهای غار نوردی از مناطق مختلف کشور با هماهنگی استان کرمان از غار میرزا دیدن کرده اند.
آقای جهانشاهی به وجود غارهایی در مناطق جوادیه فلاح، اودِرج و داوران رفسنجان اشاره و خاطرنشان می کند: بیش از 10 غار فعال در حوزه گردشگری استان شامل غار ایوب در شهر بابک و غار ترنگ در شهرستان بافت هم وجود دارد.
معاون برنامه ریزی و عمران فرماندار رفسنجان می گوید: در یکی از تالارهای غار میرزا دیواره ای به صورت خوشه های ذرت به طور شگفت انگیز و جالبی بیرون زده و بیرون آمدن ریشه های درختان از سقف این غار منظره زیبایی ایجاد کرده است .
آقای اسماعیلی می افزاید: حیوانات قابل مشاهده در این غار قورباغه و خفاش است و ارتفاع آب برکه دراین تالار در قدیم 3 متر بوده که به علت خشکسالی ارتفاع آن کم شده است .
وی به علاقه مندان توصیه می کند، بدون هماهنگی با گروههای کوهنوردی به غار میرزا نروند زیرا امکان آسیب دیدگی و بروز مشکلات وجود دارد.
آقای اسماعیلی اضافه می کند: تبدیل این غار به منطقه گردشگری 20 میلیارد ریال نیاز دارد و ایجاد امکانات و تجهیزاتی مانند برق و روشنایی، نصب تله کابین و بالابر و دیگر امکانات رفاهی امکان بازدید گردشگران داخلی و خارجی از این غار را در نوروز سال 95 فراهم می کند.
رئیس هیئت کوهنوردی شهرستان رفسنجان هم می گوید : در زمانهای قدیم در این غار آب فراوانی وجود داشت و در قالب چشمه عمل می کرد اما براثر خشکسالی های چند سال گذشته خشک شد.
آقای سلمانی غا رمیرزا را برای افراد عادی مناسب نمی داند و توصیه می کند: افرادی که قصد دارند به این غار بروند حتما با تجهیزات و راهنما باشند.

گزارش : مریم رضایی

برچسب ها:
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • علی

    این غار در روستای دره رنج واقع شده و داخل خود روستا است . و هیچ ربط و اتصالی به داورون ندارد لطفا اصلاح کنید ،