آغاز واکسیناسیون رایگان وهدفمند تب مالت دام سبک ازابتدای خردادماه

  • شناسه خبر: 12053
آغاز واکسیناسیون رایگان وهدفمند تب مالت دام سبک ازابتدای خردادماه

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان رفسنجان از آغاز واکسیناسیون رایگان تب مالت (بروسلوز) از ابتدای خرداد در رفسنجان خبر داد

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان رفسنجان از آغاز واکسیناسیون رایگان تب مالت (بروسلوز) از ابتدای خرداد در رفسنجان خبر داد

به گزارش ” روراستی” محمود مقامی با اعلام  خبر فوق افزود: دراین راستا پیش‌بینی برای بخش دولتی 25هزار و200رأس و بخش خصوصی 37هزار و800رأس می‌باشد.

وی ادامه داد: دامداران می‌توانند با شماره34322063 جهت هماهنگی با اکیپ‌های مبارزه با بیماری‌های دامی شبکه تماس حاصل کنند.

مقامی افزود:بروسلوز یا تب مالت یک بیماری عفونی قابل انتقال به انسان است و حیواناتی نظیر گاو ، گوسفند و بز می‌توانند به این بیماری مبتلا شوند که از علائم مشخص بیماری در دام ماده سقط جنین و در دام نر تورم بیضه است.

وی بیان داشت: همچنین درانسان عمده‌ترین راه انتقال بیماری از طریق خوراکی به ویژه از طریق مصرف محصولات لبنی غیر پاستوریزه است و همچنین تماس با ترشحات رحمی و جنین سقط شده در دام آلوده نیز یکی از راههای انتقال است.

رییس شبکه دام پزشکی شهرستان رفسنجان افزود: علائم در افراد مبتلا به صورت تب و لرز شدید،عرق کردن شدید،دردهای عمومی بدن، درد ستون فقرات بدن، دردمفاصل ، یبوست و…است که گاهی اسهال ، سردرد وتورم بیضه نیز بروز می‌کند.

مقامی  تصریح کرد:این میکروب در مقابل سرما مقاوم بوده ولی در برابر حرارات به‌ویژه پاستوریزاسیون حساس می‌باشد و با واکسیناسیون به‌ موقع دامها ،اصلاح و بهداشتی نمودن محل‌های نگهداری دام ، عدم مصرف شیرخام و دیگر محصولات لبنی غیرپاستوریزه ، استفاده از دستکش جهت معدوم کردن بره و گوساله‌های سقط شده و عدم استفاده از مایه پنیر غیر بهداشتی می‌توان جلوی ابتلا به این بیماری خطرناک و در عین حال پنهان را گرفت و آن‌را کنترل کرد.

 

 

 

برچسب ها:
رفسنجان ، روراستی ، واکسیناسیون ، دام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :