نامه سرگشاده به دفتر نهاد رهبری در دانشگاه رفسنجان

  • شناسه خبر: 12077
نامه سرگشاده به دفتر نهاد رهبری در دانشگاه رفسنجان

بسم ربّ المستضعفین

اخذ الله علی العلماء الا یقاروا علی کظة ظالم و لا سغب مظلوم / خطبه ۳ نهج البلاغه

بسم ربّ المستضعفین

اخذ الله علی العلماء الا یقاروا علی کظة ظالم و لا سغب مظلوم / خطبه ۳ نهج البلاغه

در ابتدا لازم است از تلاش های جناب آقای صادقی مسئول سابق نهاد تشکر کنیم و از خداوند خواهانیم که ایشان را در تحقق عدالت و پیاده سازی اهداف مقدس انقلاب اسلامی در هر کجا  هستند یاری فرمایید.

به گزارش روراستی، این نامه جهت تصدی پست نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه توسط حجت الاسلام نجفی است.

جناب آقای نجفی سلام علیکم

مطمئنا برآمدن از عهده مسولیت در جمهوری اسلامی بسیار سخت و دشوار است و بیش از تبریک نیازمند دعای خیر و یاری مخلصانه دارد ولی به هر حال ما فرصت خدمت به دانشگاهیان و تلاش برای تحقق اهداف آموزشی و تربیتی انقلاب اسلامی را به شما تبریک میگوییم. و با توجه به عهدی که بسته ایم برای  تحقق اهداف انقلاب  به افرادی که خواهان این تحقق هستند متناسب با توان خویش کمک خواهیم کرد .

زمانی که در کشور تشکل های دانشجویی  به عنوان بازوان جریان سیاسی در دانشگاه نقش آفرینی می کردند یا سرگرم امور سطحی و دست چندم و بی اولویت در میان مسائل اصلی انقلاب و جامعه و مردم بودند جریانی متاثر از فرمان رهبر انقلاب در کشور شکل گرفت که توجه اش به امورات سانسور شده و بعضا مغفول و مهجور مانده تا آن زمان، یعنی عدالتخواهی و آرمان خواهی و مبارزه با فساد و تبعیض بود. این جریان عدالتخواهی نام داشت .

جریانی که عینک حزبی و سیاسی بازی و قشری نگری را بدور انداخت تا با جریانات و افراد، متناسب با عملکردش و نه برچسبش برخورد نماید.عدالتخواهان با رجوع به بنیان های اصیل اسلامی در آثار اسلام شناسانی چون امام خمینی و امام خامنه ای و اسلام شناسان حقیقی معاصر دیگر به طرح و مطالبه اهداف انقلاب اسلامی و دفاع از مستضعفین و مظلومان پرداختند.

جناب آقای نجفی، نهاد نمایندگی، نماینده تفکر رهبر انقلاب در دانشگاه باید باشد. نهاد به میزانی که به تفکر رهبری نزدیک شود به موفقیت نزدیک  خواهد شد. چرا که آن زمان است که از انحرافاتی چون سیاسی بازی و قوم گرایی و تحجر و جمود و خفقان و ظلم و بی عدالتی رهایی خواهد یافت  و مرکزی خواهد بود تا پناهگاهی باشد برای  همه قشرها و سلیقه ها و امید ی برای دلسوزان انقلاب، نه مجموعه ای خنثی که تکلیفش با هیچ کس و هیچ چیز روشن نباشد و بودن و نبودنش فرقی نداشته باشد و مصلحت سنجی که قتلگاه انقلاب است از در و دیوارش بالا برود و یا ترویج کننده یک اسلام فردی، بی عار، بی تفاوت و یک بعدی، بجای اسلام ناب و سیاسی و همه جانبه محمدی (ص) باشد. البته تمسک به تفکر رهبری نهاد را از این دام ها نجات خواهد داد و باید دانست  نماینده تفکر رهبری بودن امری نیست که با ادعا محقق بشود و می بایست چهار چوب فکری و ضرایب امور در تفکر رهبر انقلاب را بدرستی درک کرد تا بتوان مسائل مختلف دانشگاه را به شیوه صحیح هدایت کرد و سختی این نمایندگی زمانی مضاعف می شود که این نمایندگی در دانشگاه باشد. دانشگاهی که باید موتور محرک جامعه  باشد. دانشگاهی که باید بحال  مردم و جامعه و انقلاب مفید باشد. دانشگاهی که باید تمدن اسلامی را بسازد… وضعیت امروز دانشگاه  شاخص جامعه فردای ماست، و این وضعیت حاصل عملکرد مسئولان آن است.

همانگونه که می دانید دانشگاه مکان پیچیده و ظریفی است. برخوردهای ناآشنا با این محیط آفت ها وپیامدهای منفی برجای میگذارد همان گونه که آثار اینگونه تصمیم گیری را در دانشگاه شاهد هستیم . تصمیم گیری و برنامه ریزی برای دانشگاه نیازمند درک صحیح این محیط آموزشی و فرهنگی است. متاسفانه در دانشگاه ولی عصر(عج) سیاسی بازیِ اصلاح طلب و اصولگرایی کمر نشاط و شکوفایی دانشگاه را شکانده و بعضا  جماعتی دانشجو را آلت اهدافشان قرار داده اند که البته باید گفت فدای اهدافشان کرده اند و هریک از اینها با سیاسی بازی هایشان تیشه ای بر ریشه رشد صحیح دانشگاه زده و فضای شدیدا خفقان و کنترل شده و امنیتی و حراستی دانشگاه زاییده همین حزبی نگری ها برای عدم خروج این فضا از دستان چپ و راست است، و در این فضا آنچه مهجور و مظلوم  می ماند حقیقت و حقیقت خواهان و دانشجویان و اساتید و کارمندان دلسوز دانشگاه است. البته دانشگاه این آسیب را از فضای شدیدا دو قطبی شهرستان به ارث برده است و متحمل تحمیل ها و فشارهای خارج از دانشگاه هم شده است.

وجود نسلی جوان در دانشگاه اهمیت دانشگاه را افزایش می دهد نوع نگاه مسئولین به جوانان مطمئنا در برنامه ریزی، تصمیم گیری و در برخورد  با جوانان مؤثر است. نگاهی تربیتی  با اهمیت نقش اختیار و آزادی در تربیت اسلامی مطمئنا با یک نگاه تهدید محور، امنیتی و حراستی متفاوت بوده است. این تفاوت نگاه کاملا در برنامه ریزی ها و تصمیم گیری ها مشهود است.

حال سوالی که وجود دارد این است، مسئولین دانشگاه ولی عصر(عج) کدام نگاه را به دانشجویان دارند؟

آیا نگاه تربیتی دارند و اختیار و آزادی را برای دانشجویان به رسمیت می شناسند؟

یا نگاهی تهدید محور و امنیتی دارند و اجازه کوچک ترین فعالیت و انتخابی را به آن ها نمی دهند یعنی دانشگاه محیطی خفقان، با دخالت مداوم مسئولین در فعالیت دانشجویان و بی رغبتی دانشجویان است؟

شاید بتوان دومین ویژگی دانشگاه را فکری بودن آن دانست. دانشگاه در تمامی نقاط عالم محیط در بسته و محصور نیست. دریچه های متعددی به افکار و آرای مطرح در سطح دنیا داشته و اختیار دارد که با دیدگاه های فکری در سطح جهان ارتباط داشته باشد، راه های کنترل و سانسور فکر و اندیشه در محیط دانشگاه نه مصلحت است و نه ممکن… دانشگاه یک محیط باز است و کنترل زیادی بر روی افراد نیست. چیزهایی هست که خصوصیات طبیعی دانشگاه است و تقریبا از آن قابل تفکیک نیست یا به دشواری قابل تفکیک است (برگرفته از بیانات رهبر انقلاب 13/7/67)

آیا در دانشگاه صاحبان اندیشه می توانند اندیشه خود را نشر بدهند؛ سلیقه های مختلف یا منتقدان چطور؟

تفاوت وضعیت فعلی دانشگاه با تعریف رهبری از دانشگاه به وضوح در کلام فوق مشهود است و نیاز به توضیح ندارد .

محیط دانشگاه محیط روشنفکری است محیط دریچه های باز به سوی اندیشه های جهانی است محیط تبادل فرهنگ و تبادل علم است محیط در بسته ای نیست ( بیانات رهبر انقلاب 8/6/65)

اختلاط جنسیت یکی دیگر از ویژگی های دانشگاه است. دختر و پسری که در مراکز پیشین آموزشی تفکیک شده بودند در حادترین شرایط سنی در محیطی مختلط قرار میگیرند که این امر مطمئنا در تصمیم گیری نباید نادیده گرفته شود.

اینها بخشی از ویژگی دانشگاه است که اهمیت تصمیم گیری و برنامه ریزی با علم و دقت را مضاعف میکند.

جناب آقای نجفی در کنار همه آنچه گفته شد همان گونه که می دانید کشور متحمل جنگ تمام عیار اقتصادی است که بدون شک جهاد اقتصادی، مدیریت جهادی میطلبد و عقل سلیم نیز مدیریت در این شرایط را متفاوت با شرایط عادی درک میکند. دانشگاه در اقتصاد دانش بنیان که موتور پیشبرد اقتصاد مقاومتی است  نقشی کلیدی دارد و نهاد  در تغییر ماهیت دانشگاه از مجموعه ای غیر مفید برای کشور به مجموعه ای مفید و بدرد بخور می تواند نقش مثبتی ایفا کند.

مطمئنا پیشبرد یک مجموعه به وضع مطلوب بدون دانستن وضعیت فعلی مجموعه امکان پذیر نیست، مجموعه نهاد باید پاسخگوی این سوال باشد که به چه اندازه موفق به نمایندگی تفکر رهبر انقلاب بوده است؟

آیا ترویج کننده یک اسلام حداقلی و فردی و منفعل و محافظه کار بوده یا نماینده یک اسلام اجتماعی، سیاسی، فعال، مسولیت پذیر و دردمند نسبت به مردم و مستضعفین؟

آیا نهاد دانشگاه نقطه امیدی برای همه دانشجویان و همه دلسوزان انقلاب بوده است؟ یا مجموعه انحصاری برای تفکری حداقلی است؟

جناب آقای نجفی امیدواریم نهاد با ریاست شما که فردی دردمند و دلسوز نسبت به ارزش ها شناخته شده اید، بتواند با آسیب شناسی صحیح از وضعیت فعلی، گامی بسوی تحقق اهداف آموزشی و تربیتی انقلاب اسلامی بردارد.

و آخر دعوانا أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِین

با آرزوی ظهور عدالت گستر گیتی

مجمع دانشجویان عدالتخواه رفسنجان

برچسب ها:
دانشجو رفسنجان روراستی نهاد رهبری
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :