لغو تمامی تحریم‌ها خوش‌خیالی است

  • شناسه خبر: 14153
لغو تمامی تحریم‌ها خوش‌خیالی است

کارشناسان حوزه رسانه و دانشگاه شامگاه پنجشنبه طی نشستی در حسینیه قرآن و عترت مشهد به واکاوی روند مذاکرات پرداخته و اذعان داشتند:

کارشناسان حوزه رسانه و دانشگاه شامگاه پنجشنبه طی نشستی در حسینیه قرآن و عترت مشهد به واکاوی روند مذاکرات پرداخته و اذعان داشتند: لغو تمامی تحریم ها خوش خیالی است و «برجام» بر روی خط قرمز است.

به گزارش روراستی به نقل از پایگاه ۵۹۸، در نشستی که شامگاه پنجشنبه با حضور جمع کثیری از دانشجویان و فرهنگیان در محل حسینیه قرآن و عترت مشهد در خصوص واکاوی برجام برگزار شد کارشناسان حاضر در این نشست اذعان داشتند حقوق هسته ای ایران به تثبیت نرسیده و فعالیت های ایران بسیار محدود خواهد شد.

برجام روی خط قرمز

در این نشست یکی از اساتید دانشگاه امام صادق(ع) بیان کرد: اگرچه اذعان دارم که تیم مداکره کننده تمام تلاش خود را انجام داده است اما برجام امید بخش نیست و علاوه بر اینکه از خطوط قرمز و اصول رد شده است فاصله زیادی با آنچه باید باشد دارد.

حجت الله عبد الملکی افزود: ما در طی ۱۲ سال مذاکره به دنبال غنی سازی و نیز فرآوری سوخت هسته ای بودیم که متاسفانه در متن برجام اینها لحاظ نشده است و بر اساس تعهدات حقوق خود را از دست داده ایم.

وی با اشاره به اینکه تنها مکان غنی سازی تا ۱۵ سال در نطنز خواهد بود ادامه داد: تعداد سانتریفیوژ ها نیز۵ هزار و شصت تا و سقف غنی سازی نیز تا ۱۵ سال ۳ و شش دهم درصد خواهد بود ضمن اینکه تحقیق و توسعه نیز بسیار محدود شده است.

قلب راکتور اراک از طپش می ایستد

عبد الملکی ادامه داد: در زمینه تولید سانتریفیوژ نیز تا ۸ سال نمیتوانیم اقدام کنیم و بعد از آن در سال دهم سالانه ۲۰۰ سانتریفیوژ میشود تولید کرد و در تاسیسات فردو تا ۱۵ سال حق غنی سازی نداریم ضمن اینکه راکتور اراک نیز قلبش تخریب می شود و این قلب جدید با اورانیوم طبیعی کار نمی کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه قطعنامه شورای امنیت در داخل مورد اختلاف است ابراز کرد: ما در برجام نوشته ایم که شورای امنیت قطعنامه ای را صادر خواهد کرد یعنی ما از قبل به این قطعنامه ملزم خواهیم بود و طرف غربی حق دارد نقض قطعنامه را نقض برجام تلقی کند.

وی با تاکید براینکه همه موشک های ما بر اساس قطعنامه جزو موشک هایی هستند که  قدرت حمل کلاهک  را دارند و ما اجازه آزمایش آنها را نداریم گفت: از این رو بر اساس برجام اگر موشک و یا اسلحه از طریق ایران به نیروهای مقاومت داده شود طرف غرب این اقدام را نقض برجام دانسته و تحریم ها در مدت ۲۴ ساعت برخواهند گشت.

حجت الله عبد الملکی

عبد الملکی افزود: نقض قطع نامه و نقض برجام به هم ارتباط دارند و از آنجائی که ما در داخل در تفسیر برجام با یکدیگر اختلاف داریم چطور می توانیم انتظار داشته باشیم طرف غربی به نفع ما تفسیر کند.

حقوق هسته ای پایمال می شود

وی تاکید کرد: در هر صورت وضعیت حقوق هسته ای ما پایمال شده و از بین رفته است به عنوان مثال ما دربند ۹ برجام قبول کرده ایم که باز فرآوری چه در حال و آینده نداشته باشیم در حالی که ما برای داشتن سوخت هسته ای ۲ راه داریم غنی سازی و راه دوم باز فرآوری.

استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق ادامه داد: از آنجایی که غنی سازی در اورانیوم طبیعی انجام می شود و اورانیوم طبیعی محدود است بعد از مدتی مثلا در حدود ۱۰ سال اورانیوم ما تمام خواهد شد و برنامه غنی سازی نیز متوقف می شود و از آنجا به بعد تنها برنامه بازفرآوری است که میتواند ادامه داشته  و سوخت ما را تامین کند.

وی تصریح کرد: سوختی که استفاده کرده ایم و تبدیل به پسماند شده است را میتوانیم به کرات دوباره استفاده کنیم اما متاسفانه ما این را پذیرفته ایم که تا ابد بازیافت انجام ندهیم پس در صورت تمام شدن ذخائر اورانیوم یکی از راه ها این است که دوباره پای میز مذاکره بنشینیم.

عبدالملکی ادامه داد: در این صورت آنها هرگز حاضر نخواهند شد حقی را که به زور از ما سلب کرده اند دوباره به ما ببخشند و تنها راه باقی مانده این است که همین مواد بازفرآوری شده را از آنها بخریم که این اقدام وابستگی را به وجود خواهد آورد.

لغو تحریم ها غیر قابل اعتماد و خوش خیالی است

وی با بیان اینکه یکی از خطوط قرمز ما بحث تحریم ها بوده است ابراز کرد: متاسفانه کسی این مساله را برای مردم بازگو و شفاف سازی نمی کند در حالی که خیلی از تحریم های کنگره و آمریکا باقی خواهند ماند.

عبد الملکی افزود: از ۱۹ تحریمی که توسط رئیس جمهور آمریکا بر علیه ایران وضع شده است تنها چهار تا از  آن ها لغو شده و بقیه باقی می مانند و نیز تعلیق تحریم ها نیز برای ما سودی نخواهد داشت چراکه هیچ سرمایه گذاری  حاضر نیست در کشوری که هر لحظه ممکن است تحریم هایش برگشت پذیر باشند سرمایه گذاری کند.

وی مراحل و چگونگی لغو تحریم ها را نیز قابل تامل دانست و ادامه داد: اجرای توافق پس از اجرای تعهدات از طرف ایران خواهد بود به این صورت که ایران تعهداتش را به طور یکدفعه انجام میدهد و پس از تایید آژانس تحریم ها لغو خواهد شد در صورتی که بهتر بود آمریکا نیز در ازای انجام تعهدات از سوی ایران گام به گام عمل می کرد و این منطقی تر بود.

استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق افزود: روز اجرای توافق روزی است که آژانس انجام  تعهدات را از سوی ایران تایید کند و این نیازمند داشتن یک نگاه خوش بینانه به آژانس است که در حقیقت ماهیت آژانس برای ما روشن شده است.

وی تاکید کرد: ما بعد از انجام این اقدامات راه برگشت نداریم چراکه هرآنچه داشته ایم نابود کرده ایم از جمله تخریب راکتور اراک و کاهش دادن تعداد سانتریفیوژها و از بین بردن مواد و دیگر برگشت ما به وضعیت سابق امکان پذیر نخواهد بود.

نوشیدن جام زهر تفسیر نادرست جریان انقلابی است

مدیر مسئول روزنامه خراسان نیز در این نشست بیان کرد: تعهدات ما در برجام از حوزه اقتدار بوده و بر مبنای اجبار یا ضعف نیست.

محمد سعید احدیان شامگاه پنج شنبه در نشست هم اندیشی که در محل حسینیه قرآن و عترت مشهد برگزار شد گفت: در مذاکرات رویکرد استکبار ستیزی تضعیف شد و عادی سازی روابط با آمریکا موضوعی نگران کننده است.

وی ابراز کرد: ما از حوزه اقتدار آمریکائی ها را وادار به عقب نشینی کردیم و هر آنچه تا کنون به دست آورده ایم از موضع قدرت بوده و تصوراتی همچون نوشیدن جام زهر و قبول توافق بر مبنای اجبار یا مصلحت تفسیری نادرست است.

محمد سعید احدیان

وی با بیان اینکه دستاوردهای مذاکرات هسته ای نتیجه رهنودهای رهبری انقلاب و استقامت مردم و البته دیپلماسی هوشمندانه تیم هسته ای می باشد تاکید کرد: یکی از نگرانی ها عادی سازی روابط با آمریکا است که هرگز نباید به این نوع رابطه نزدیک شد.

مدیر مسئول روزنامه خراسان تصریح کرد: بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری ما هم اکنون در یک پیچ تاریخی قرار داریم و بنابر این هرگونه تحلیلی از نتیجه مذاکرات باید با توجه به این موضوع و با نگاه فرامتنی صورت گیرد.

تضمین برای دوری از بمب اتم مهمترین ستانده غرب

احدیان برنده شدن در جنگ اراده ها را در این مقطع منوط به سه نکته دانست و ادامه داد: شرط اول برداشته شدن تحریم ها و شناختن حق غنی سازی برای ایران است و شرط دوم حفظ رویکرد استکبار ستیزی است که مشروط بوده  و معلوم نیست که در این حوزه چگونه عمل خواهد شد.

وی متوازن بودن متن توافق را یکی دیگر از شروط دانست و افزود: این متن نباید برای ما چالش و مشکلات امنیتی ایجاد کند.

مدیر مسئول روزنامه خراسان با اشاره به اینکه بر اساس  هدف گزاری رهبری تا حد زیادی به خواسته هایمان رسیده ایم افزود: به رسمیت شناختن حق غنی سازی و نیز غنی سازی صنعتی همراه با تحقیق و توسعه از مهمترین دستاوردهای برجام است ورفع تحریم های مالی و اقتصادی و نیز عادی شدن پرونده هسته ای را نیز از دستاوردهای مهم توافق هسته ای ایران در وین دانست.

احدیان مهمترین ستانده غرب را در قبال این امتیازات تضمین عدم تولید بمب اتم از سوی ایران دانست و افزود:  این مقصود هیچ گاه مد نظر ما نبوده است و از این رو برای ما بسیار بی اهمیت می باشد.

برچسب ها:
روراستی،رفسنجان،تحریم،دانشگاه
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :