از چه هراس دارند؟

  • شناسه خبر: 17423
از چه هراس دارند؟

ابراهیم کارخانه‌ای

ابراهیم کارخانه‌ای

قدرت‌های سلطه‌گر همیشه از اهرم تحریم برای فشار به دولت‌ها و کشورهای مخالف بهره‌ برده‌اند. تحمیل تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران نیز خارج از این قاعده نیست و آن را به صراحت ابزاری برای فشار تلقی می‌کنند.

چندی پیش، «جکاب لو» وزیر خزانه‌داری آمریکا در اندیشکده واشنگتن سخنان مهمی درباره توافقات صورت گرفته پیرامون تحریم‌ها علیه ایران مطرح کرد و به نظر می‌رسد خطوط کلی رفتار آینده دولت آمریکا در قبال توافق با ایران را ترسیم نمود.

وی در آن جلسه بر حفظ ساختار تحریم‌ها تاکید کرد و گفت تحریم‌های ایران تحت هر شرایطی در دو بخش حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر ادامه خواهد یافت. اکنون دولت دموکرات آمریکا که با وعده حفظ تحریم‌ها توانسته است از سدّ جمهوری‌خواهان برای کسب آرای لازم مورد نیاز جهت توافق هسته‌ای بگذرد، متعهد به حفظ ساختار تحریم‌ها و در صورت نیاز وضع تحریم‌های جدید است.

در این باره، نکاتی قابل توجه  است:

۱- گرچه آمریکا پیش از این، موضوع هسته‌ای را دلیل تحریم‌ها اعلام کرده بود، اما مقامات این کشور بارها اعلام کرده‌اند در مسائل گوناگون با ایران دارای اختلافات اساسی هستند. زمانی که اساساً بحث هسته‌ای در ایران وجهی نداشت، غرب درصدد حمله نظامی به ایران بود. طراحی کودتا، تشکیل و حمایت همه‌جانبه از گروه‌های تروریستی برای ایجاد بحران، دامن زدن به اختلافات قومی و فرقه‌ای با هدف تجزیه ایران، حمایت شرم‌آور و تمام قد از صدام در جنگ تحمیلی، اقدام نظامی مستقیم مانند هدف قراردادن هواپیمای مسافربری و بسیاری از خباثت‌ها و دشمنی‌ها که خارج از حوصله این نوشتار است، بخشی از توطئه‌ استکبار برای فشار بر انقلاب نوپای اسلامی است. آیا منظومه اقدامات ذکر شده آمریکا و متحدانش علیه ایران در طول بیش از سه دهه گذشته به دلیل اتهامات هسته‌ای بود؟

شکی نیست اکنون و با انقضای حربه اتهامات هسته‌ای، بهانه‌های جدیدی نظیر حمایت از حقوق بشر و حمایت از تروریسم به شکل پررنگ‌تر و شدیدتر در دستور کار قرار خواهند گرفت و به عبارت دیگر، بهانه‌های  فشار – و نه دلایل فشار –  به مقتضای شرایط جدید تغییر خواهند کرد. تعجبی ندارد که هنوز امضای توافق هسته‌ای خشک نشده، بهانه‌های نخ‌نما شده از جمله حقوق بشری، اتهامات تروریستی و توان موشکی مطرح شوند تا از این رهگذربکوشند راه برای اعمال تحریم‌های جدید هموار گردد.

۲-  در حال حاضر یکی دیگر از بهانه‌های جدید غرب برای اعمال تحریم‌های جدید، آزمایش موفقیت‌آمیز موشکی ایران است. از ابتدا روشن بود کاخ سفید و مراکز راهبردی ایالات متحده در خصوص آزمایش‌های موشکی واکنش نشان داده و این موضوع را دنبال کنند. این در حالی است که آمریکا بیش از هزار و پنجاه آزمایش موشکی هسته‌ای انجام داده و در هیچ یک از معاهدات بین‌المللی نیز، هیچ کشوری برای دفاع از تسلیحات موشکی متعارف منع نشده است.

رفتارها وزیاده خواهی‌های آمریکا نشان می‌دهد دغدغه آنها از حوزه موضوعات هسته‌ای کاملاً فراتر رفته و در موضوع هسته‌ای به چنین اطمینانی رسیده‌اند که جمهوری اسلامی ایران به دنبال تسلیحات هسته‌ای و اتمی شدن نیست.

کاخ سفید بر اساس فتوای مقام معظم رهبری اذعان دارد ایران در پی دستیبابی به سلاح اتمی نیست. نکته جالب ماجرا اینجاست که در زمان صدور شش قطعنامه علیه کشورمان، تحریم مشخصی به دلیل آزمایشات موشکی وجود نداشت اما اکنون که سخن از لغو شدن قطعنامه‌هاست، موضوع موشکی ایران برای اعمال تحریم‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

از سوی دیگر، عمده‌ترین نگرانی آنان برد و قدرت موشک‌ها و قدرت موشک‌های ایرانی است که روز به روز توان و برد آنها روبه افزایش است، به نحوی که سامانه‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران به سادگی می‌توانند بسیاری از نقاط دور برد منطقه را مورد اصابت قرار دهند.

در دنیای پیچیده امروز اگر کشوری فاقد توان نظامی از جمله قدرت موشکی باشد، توسط قدرت‌های بزرگ در معرض تهدیدات جدی قرار خواهد گرفت.

بر همین اساس است که جمهوری اسلامی راه دفاع مشروع خود را از تمام فناوری‌های پیشرفته به جز هسته‌ای تحصیل خواهد نمود و در این مسیر، منتظر اجازه یا تایید هیچ کشور یا نهادی نمی‌ماند.

۳- اکنون که با راهبری‌های حکیمانه مقام معظم رهبری، «مذاکرات طولانی و ملال‌آور» هسته‌ای به سرانجام رسیده و بهانه دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای از دست آنان خارج شده است، باید این پیام قاطع سکاندار انقلاب را به دوستان و دشمنان بار دیگر یادآور شد که: «وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای (از جمله بهانه‌های تکراری و خودساخته‌ تروریسم و حقوق بشر) توسّط هر یک از کشورهای طرف مذاکرات، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظّف است اقدام‌های لازم را انجام دهد و فعّالیّتهای برجام را متوقّف کند.»

با تامل می‌توان دریافت نپذیرفتن سلطه آمریکا از سوی ملت ایران از یک سو و حرکت رو به جلوی ایران در حوزه‌های گوناگون به ویژه در حوزه علوم و فنون نوین از سوی دیگر، دلیل اصلی فشار‌ها و تحریم‌ها است. حرکت پرشتاب ملت ایران بر اساس هویت اسلامی مستقل و خارج از اراده قدرت‌های استکباری و موفقیت‌های به دست آمده در این مسیر، غرب را به شدت نگران کرده است.

نظام سلطه نگران تبدیل شدن ایران به یک الگوی موفق و پیشرفته برای سایر ملت‌های عقب نگه داشته شده، توسعه‌ نیافته و تحت ستم هستند. غرب به رهبری آمریکا نگران است نظام اسلامی با پی‌ریزی تمدن نوین، هزاره سوم را از آن اسلام و مسلمانان نماید و از رهگذر آن جابه‌جایی تمدن و قدرت پدید آید. اگر چنین است – که اینگونه خواهدبود- هر نوع هزینه‌ای برای ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی‌‌های غرب و آمریکا و شتاب بخشیدن به حرکت شتابان انقلاب اسلامی، امری حتمی و اجتناب ناپذیر  می باشد.

منبع:حمایت

برچسب ها:
روراستی،رفسنجان یاداشت
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :