رانندگان عامل ۷۵ درصد تلفات جاده ای هستند

  • شناسه خبر: 17695
رانندگان عامل ۷۵ درصد تلفات جاده ای هستند

مدیر کل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: ۷۰ تا ۷۵ درصد عامل تلفات جاده ای خطای انسانی است

مدیر کل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: ۷۰ تا ۷۵ درصد عامل تلفات جاده ای خطای انسانی است.

به گزارش “روراستی“خداداد مقبلی پیش از ظهر امروز در همایش راهداری و حفظ اراضی دولتی در این شهرستان با گرامیداشت سالروز قربانیان سوانح جاده‌ای که ۲۴ آبان‌ماه به این عنوان نام‌گذاری شده است، افزود: محورهای این همایش حائز اهمیت بوده و جزو وظایف راه و شهرسازی محسوب می‌شود.

مقبلی ادامه داد: در حوزه راهداری ۹ هزار کیلومتر راه در استان داریم که ارزش اقتصادی آن هفت‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است و طی سالیان متمادی دولت سرمایه‌گذاری کرده و امروز به‌عنوان سرمایه ملی در اختیار ماست و در راستای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان به بهره‌برداری می‌رسند.

وی تصریح کرد: کار حفظ و نگهداری این سرمایه عظیم بر عهده راهداران استان که متولی آن اداره‌کل راه و شهرسازی است که این راهداران در سرما و گرما، مسئولیت حفظ و نگهداری و ایمن‌سازی این میزان راه‌ها را دارند.

وی بیان کرد: ایجاد هر کیلومتر راه روستایی حدود ۳۰۰ میلیون تومان هزینه دارد و در مجموع هزینه هنگفتی برای راه‌ها صرف می‌شود که باید بهره‌برداری صحیح از این مهم صورت گیرد.

مقبلی افزود:  از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۵ هزار کیلومتر راه خط‌کشی کردیم که هزینه هر متر آن یک‌هزار و ۱۰۰ تومان است.

وی تصریح کرد: سالانه حدود ۴۰۰ میلیارد تومان نیاز داریم تا ۹ هزار کیلومتر راه استان را هم نگهداری و هم ایمن‌سازی کنیم که ایمن‌سازی شامل خط‌کشی، نصب علائم و نصب علائم اطلاعاتی انتظامی می‌شود و نگهداری هم شامل روکش آسفالت، تعمیر پل و… است.

این مسئول در ادامه با اشاره به اینکه اعتبارات سال گذشته برای حفظ و نگهداری و ایمن‌سازی به یک درصد هم نمی‌رسد، خاطرنشان کرد: اعتبارات استان محدود است که در مجموع سالانه ۳۰ میلیارد تومان اعتبار در حوزه راه داده می‌شود.

وی همچنین علائم جاده‌ها را به‌عنوان سرباز در مسیر جاده‌ها خواند و تصریح کرد: این علائم هشداردهنده در راستای سلامتی سفر کسانی که در جاده تردد می‌کنند، نصب می‌شوند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان تصریح کرد: برخی مواقع این علائم سرقت می‌شوند یا از بین می‌روند که دهیاران و بخشداران می‌توانند نقش مؤثری در حفظ این اموال دولتی داشته باشند و اگر مواردی مشاهده کردند، برخورد کرده و گزارش دهند تا از مراحل قانونی جلوی ضرر و زیان به اموال دولتی گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه در استان تصرف املاک به صفر رسیده است، خاطرنشان کرد: این مهم به همت و درایت استاندار بوده و حمایت وی از دستگاه‌های متولی حفظ املاک دولت این آمار را رقم زده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این تصرف اموال دولتی و زمین‌خواری به‌طور کامل در استان متوقف شده و بسیاری از این املاک از متصرفان بازگردانده شده است.

وی عنوان کرد: ۵۰۰ هکتار از املاک دولتی در حوزه شهری به دولت برگردانده شده است و این حرکت بزرگی به‌حساب می‌آید.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان با بیان اینکه تصادفات یکی از دغدغه‌ها در کشور است و سالانه بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان هزینه تصادفات جاده‌ای در کشور می‌شود، عنوان کرد: در سال ۱۴ هزار تلفات جاده‌ای داریم که رقم بالایی است.

وی ادامه داد: بخشی از عامل این تصادفات به حوزه راه‌ها، بخشی به وسیله نقلیه و بخش بزرگی از آن به فرهنگ ترافیک و بخش کمی هم به عوامل جوی برمی‌گردد.

مقبلی خاطرنشان کرد: ۷۰ تا ۷۵ درصد تلفات جاده‌ای به خطای انسانی مربوط می‌شود و فرهنگ ترافیک در آن دخیل است.

مقبلی با اشاره به اینکه همه اموال دولتی شناسایی شده است، بیان داشت: لیست آن در اختیار دهیاران و بخشداران قرار می‌گیرد تا نسبت به حفظ و حراست آن خدمت‌رسانی شود.

وی خاطرنشان کرد: روستاهایی هستند که در حوزه شهرها قرار گرفته‌اند، اگر بنیاد مسکن آمادگی دارد زمین از راه و شهرسازی بگیرد و به افراد متقاضی در حوزه این روستاها واگذار کند، ما نیز آماده واگذاری این املاک به بنیاد مسکن هستیم.

وی عنوان کرد: تمام املاک حوزه شهرها که در اختیار شهرداری‌ها و بخشداری‌هاست، در سال‌جاری تعیین تکلیف می‌شوند و مشکل املاکی که در واگذاری سند مشکل دارند، حل می‌شود.

مقبلی خاطرنشان کرد: اگر تصرفاتی در حوزه شهری انجام شد، طی ابلاغیه‌ای که یک‌ماه و نیم پیش ارسال شده، اگر به هر دلیل ساخت‌وساز صورت گرفته باشد، به‌شرط آنکه در آنجا سکونت کرده باشند و ۴۰ درصد اعیانی ساخته باشند، این مشکل را حل می‌کنیم.

وی با اشاره به محور دوم همایش که حفظ اراضی دولتی است با تقدیر از تلاش فرماندار، امام جمعه، مسئولان قضایی به‌ویژه دادستان، مسئولان انتظامی و نظامی و… در راستای بازگرداندن اراضی تصرفی به دولت اظهار داشت: یکی از سرمایه‌های اصلی که جزو اموال ملت است، اموال دولتی چه در حوزه راه وشهرسازی، چه حوزه منابع طبیعی و حوزه بنیاد مسکن است که جزو اموال عمومی به‌شمار می‌روند.

به گزارش روراستی، در پایان این همایش از سوی مدیر کل راه و شهرسازی استان از امام جمعه، فرماندار، فرمانده پلیس راه رفسنجان و فرمانده انتظامی با اهدای لوح سپاس تجلیل شد.

 

برچسب ها:
رفسنجان، روراستی، تلفات، جاده ای
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :