درمان رایگان بیماران ایدزی

  • شناسه خبر: 18094
درمان رایگان بیماران ایدزی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: کلیه خدمات مشاوره، آزمایش، تشخیص و درمان بیماران ایدزی رایگان است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: کلیه خدمات مشاوره، آزمایش، تشخیص و درمان بیماران ایدزی رایگان است.

به گزارش”روراستی” احمد جمالی‌زاده افزود: ۱۵ آذر روز جهانی ایدز است و در ایران از ۱۲ تا ۱۸ آذر هفته اطلاع‌رسانی ایدز برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه ایدز بیماری صرفا عفونی نیست و رفتاری است، تصریح کرد: از زمانی که فرد آلوده به ویروس می‌شود تا زمانی که بروز کند، شاید ۱۰ سال طول بکشد. ایدز واکسن ندارد، همچنین درمان قطعی هم ندارد، اما درمان دارد، اگر فرد مبتلا را زود شناسایی کنیم کارهای زیادی در این دوره می‌توانیم انجام دهیم که فرد را درمان کنیم تا به عمر طبیعی خود ادامه دهد.

جمالی‌زاده عنوان کرد: بیماری ایدز مخصوص قشر خاصی نیست و فقیر و غنی نمی‌شناسد، بستگی به رفتار فرد دارد و مهم‌ترین راه انتقال آن از طریق رابطه جنسی مشکوک و سرنگ آلوده است.

وی استفاده از اشیای نوک تیز در آرایشگاه‌ها، دندانپزشکی‌ها و … انتقال از مادر به جنین را از دیگر موارد انتقال ایدز برشمرد و افزود: دست دادن، روبوسی و ترشحات دهان و بینی سبب انتقال این ویروس نمی‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بیان کرد: انگ‌زدایی نسبت به این بیماری در جامعه باید صورت گیرد، فرد آلوده به ویروس ایدز دیگر بیمار است و نباید پنهان‌کاری کند، باید کاری کنیم جلوی انتقال این بیماری گرفته‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان خاطرنشان کرد: بین سال‌های ۷۰ تا ۸۵ عمده‌ترین راه انتقال از طریق سرنگ مشترک بود که معتادان تزریقی انجام می‌دادند، اما از سال ۹۳ انتقال بیماری از طریق رابطه جنسی از ۱۴ درصد قبلی به ۳۷ درصد افزایش داشته‌است.

جمالی‌زاده با اشاره به اینکه تعداد مبتلایان زن رو به افزایش است، تصریح کرد: درصد زنان مبتلا به ایدز قبلا زیر ۱۰ درصد بوده که سال ۹۳ به بالای ۳۰ درصد رسیده و آمار مردان مبتلا به ایدز ثابت مانده‌است.

شناسایی۱۱۴  نفر مبتلا به ایدز در رفسنجان

وی دو سوم افراد ایدزی را قشر جوان و نیروی کار جامعه دانست و گفت: پایبندی به مسائل اخلاقی، خوددار بودن در دوران تجرد و پایبند بودن به خانواده در دوران تأهل راه پیشگیری از این بیماری خطرناک است.

این مسئول ادامه داد: اولین مورد بیماری ایدز در رفسنجان به حدود ۱۷ سال قبل برمی‌گردد و تا امروز توانستیم ۱۱۴ نفر مبتلا به ایدز در رفسنجان شناسایی کنیم که عده‌ای هم فوت کردند.

جمالی‌زاده اظهار کرد: در مرکز بهداشت شماره یک مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در زمینه ایدز ایجاد کردیم که پزشک و مشاور در آن به تمام کسانی که نیازمند هستند، خدمات می‌دهند و تمام مباحث مطرح‌شده از سوی افراد محرمانه است و افراد با کد شناسایی می‌شوند.

وی افزود: خدمات این مرکز رایگان است و اگر تشخیص مثبت بود، درمان و تمام داروهای مورد نیاز بیماران هم رایگان ارائه می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با تأکید بر کنترل و پیشگیری از انتقال ایدز عنوان کرد: اگر پیشگیری شود و یک بیمار کمتر شود، ۱۶ هزار دلار صرفه‌جویی ارزی شده‌است، چرا که این بیماران به بیش از ۱۰ نوع دارو نیاز دارند که تمام آن‌ها وارداتی است و بار مالی زیادی بر دوش دولت می‌گذارد.

این مسئول بیان کرد: با راه‌اندازی مرکز DIC معتادان تزریقی تا حدودی شناسایی شده‌اند که از تزریق آن‌ها جلوگیری شود تا اگر ویروس در بدنشان باشد، به دیگری منتقل نشود.

آموزش مهمترین راه پیشگیری از ایدز

جمالی‌زاده آموزش را مهم‌ترین اصل در پیشگیری از انتقال ایدز از طریق تماس جنسی خواند و افزود: با توجه به آسیب‌های اجتماعی در جامعه موج سوم ایدز که از راه انتقال جنسی است، راه افتاده که افراد باید آگاه باشند.

وی گفت: با همکاری خیران سازمان‌های مردمی ویژه حمایت از بیماران ایدزی تشکیل شده که در طول سال حمایت بیمه‌ای، غذایی‌، پوشاک و هزینه‌های درمانی وجود دارد و تمام هزینه‌های دارو و درمان آن‌ها رایگان خواهد بود. از معتادان تزریقی آزمایشات ایدز اجباری انجام شده و سالی یک‌بار هم از زندانیان آزمایش گرفته‌می‌شود.

برچسب ها:
رفسنجان، روراستی، درمان، ایدز
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :