وام‌های جدید مسکن مناسب چه قشری است؟/چالش پرداخت اقساط وام‌ها

  • شناسه خبر: 21091
وام‌های جدید مسکن مناسب چه قشری است؟/چالش پرداخت اقساط وام‌ها

در حالی افزایش وام مسکن تا رقم ۱۶۰ میلیون تومان فعالان بازار مسکن را نسبت به رونق در این بازار امیدوار کرده اما پرداخت اقساط این نوع وام از توان قشر زیادی از متقاضیان بیشتر است.

به گزارش”روراستی” سرانجام شورای پول و اعتبار با افزایش سقف وام مسکن مواففت کرد و رقم این تسهیلات را برای صندوق پس انداز مسکن یکم به ۱۸۰ میلیون تومان و حساب ممتاز مسکن به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش داد.

در واقع این افزایش رقم تسهیلات از دو سال پیش پیگیری شد و رقم وام مسکن در دوسال گذشته به رقم ۱۰۰ میلیون تومان رسید که رقم قابل توجهی برای کمک هزینه خرید مسکن به شمار می‌رود؛ هرچند که پیش از این خبرهایی مبنی بر افزایش وام مسکن به ۱۲۰ میلیون تومان برای سال آینده مطرح شده بود.

در دو سال گذشته مسئولان وزارت راه و شهرسازی همواره معتقد بودند که رقم تسهیلات وام مسکن باید تا ۸۰ درصد از قیمت خرید مسکن را پوشش دهد در حالی که وام‌های مسکن تا آن زمان نتوانسته بودند، انتظارات را در این بخش برآورده کنند. پس از افزایش جهشی قیمت‌ها در سال ۱۳۹۱ که ناگهان قیمت‌ها چندین برابر شد، وام مسکن نمی‌توانست تاثیری را در قدرت خرید متقاضیان داشته باشد، به همین جهت تلاش‌هایی برای افزایش سقف این وام آغاز شد.

هرچند که باتوجه به قیمت مسکن باید سقف وام افزایش می‌یافت اما موضوع پرداخت اقساط این وام‌ها یکی از موضوعاتی است که دربرگیری آن را با چالش مواجه می‌کند چرا که پرداخت اقساط آن تقریبا از توان عهده قشر بزرگی از متقاضیان مسکن، خارج است.

براین اساس، مسئولان بانک مسکن اعلام کرده اند که اقساط وام ۱۸۰ میلیون تومانی صندوق پس انداز مسکن یکم در حدود دو میلیون تومان خواهد بود و شرایط زوجین برای پرداخت این اقساط هم بررسی می شود، بنابراین به نظر می رسد که به دلیل رقم بالای اقساط این وام و همین طور ضرورت سپرده گذاری یکساله برای دریافت آن، موجب استقبال محدود متقاضیان شود.

همچنین تسهیلات وام ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن هم اگر با رقم کنونی پرداخت اقساط این تسهیلات مقایسه شود، باید رقمی بیش از یک میلیون تومان و ۶۰۰ هزار تومان باشد، چرا که هم اکنون پرداخت اقساط وام ۴۵ میلیون تومانی مسکن برای متقاضیان ماهانه حدود ۸۰۰ هزار تومان است، بنابراین وام ۱۰۰ میلیون تومانی به طور حتم رقمی در حدود ۲ برابر خواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب ها:
فسنجان، روراستی، اقساط، وام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • رضا

    سلام ای کاش بفکر کسیکه خانه ندارند نبودند کارمند بازنشسته ایکه باقیمانده حقوقش ۲۰۰هزارتومان هم نمی‌شود چگونه قسط بپردازد