نیمی از کسانی که بیماری قند دارند خودشان بی خبرند، باید قند و چربی کنترل شود

  • شناسه خبر: 21931
نیمی از کسانی که بیماری قند دارند خودشان بی خبرند، باید قند و چربی کنترل شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: نیمی از کسانی که بیماری قند دارند خودشان بی خبرند، باید قند و چربی کنترل شود.

به گزارش”روراستی”  احمد جمالی‌زاده پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران در سازمان مرکزی دانشگاه علوم‌ پزشکی این شهر اظهار کرد: یکی از برنامه‌های طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت استانداردسازی مراکز بهداشتی‌درمانی بوده که عمده این خدمات در سال ۹۴ انجام شده است.

وی افزود: افتتاح مرکز بهداشتی ‌درمانی شماره یک شهری با بیش‌ از دو هزار متر مربع زیربنا در دهه‌ فجر سال گذشته انجام شد و عمده خدمات مشاوره و آزمایشگاه در این مرکز انجام می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی رفسنجان از تعمیر مراکز بهداشتی‌ درمانی و خانه‌های پزشک در سال گذشته یاد کرد و خرید بیش از ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌ تومان تجهیزات پزشکی و اداری را در تمام مراکز بهداشتی ‌درمانی در کشور بی‌نظیر دانست.

جمالی‌زاده اضافه کرد: سال گذشته ۳۵۱ هزار نفر برای معاینه به مراکز بهداشتی‌ درمانی مراجعه کردند و ۴۰ هزار نفر نیز از خدمات دندان‌پزشکی این مراکز بهره‌مند شدند.

وی از شناسایی جمعیت شهری و روستایی و تشکیل پرونده برای آن‌ها یاد کرد و ادامه داد: برای تمام دانش‌آموزان تا پایه ششم ابتدایی پرونده سلامت دهان و دندان تشکیل شده است و این طرح تا پنجسال ادامه دارد تا شاخص پوسیدگی دندان کاهش یابد.

فعال کردن ۱۰ مرکز دندانپزشکی در روستاها

این مسئول تصریح کرد: سال گذشته ۱۰ مرکز دندانپزشکی در روستاها فعال کردیم و در شهر نیز با راه‌اندازی مجتمع دندانپزشکی این خدمات به مردم ارائه می‌شود.

جمالی‌زاده با اشاره به ۳۶ هزار مورد بازدید از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و رستوران‌ها خاطرنشان کرد: این بازدیدها بیش از ۴۰۰ مورد اخطار و ۵۰ مورد تعطیلی در پی داشته است.

وی ارائه مکمل‌های دارویی رایگان برای کودکان، مادران باردار و افراد سالمند را از دیگر خدمات بهداشت و درمان این شهرستان برشمرد و خاطرنشان کرد: در راستای اجرای سیاست‌های جمعیتی تأکید ما بر تحکیم خانواده و فرزندآوری مسئولانه و آگاهانه بوده که در مراکز بهداشتی درمانی به مردم تذکر داده شده است.

این مسئول بهسازی و نوسازی مراکز بهداشتی ‌درمانی و تکمیل شبکه بهداشت شهر را از اولویت‌های سال جاری خواند و اظهار کرد: بیماریابی و شناسایی بیماران دیابتی، فشارخونی و روانی در شهر آغاز می‌شود و این مهم در روستاها چندسالی می‌شود که آغاز شده است.

فوت  ۵۰ درصد بیماران دیابتی به خاطر سکته ها و بیماری های قلبی عروقی

جمالی‌زاده در ادامه با اشاره به اینکه ۵۰ درصد بیماران دیابتی به خاطر بیماری‌های قلبی‌ عروقی و سکته‌ها فوت می‌کنند، افزود: سن شیوع دیابت در دنیا ۵۵ تا ۶۰ سال است، در حالی‌که در ایران ۴۵ تا ۵۰ سال بوده و علت آن مصرف ۲٫۵ برابر قند و شکر در کشور نسبت به سایر کشورهای دنیا است.

وی با تأکید بر اینکه خودمراقبتی امری مهم و ضروری است و هر خانواده باید یک سفیر سلامت داشته باشد، تصریح کرد: بهداشت نیاز مردم است و مردم باید به سیستم بهداشتی مراجعه کرده و خدمات بگیرند.

سموم کشاورزی در رفسنجان عامل سرطان های گوارش

این مسئول با اشاره به سرطان‌های گوارش در این شهرستان اضافه کرد: طی تحقیقاتی که با اساتید علوم‌ پزشکی انجام شده و کار علمی صورت گرفته نشان داده است که سرطان‌های گوارش ارتباط معناداری با مصرف سموم کشاورزی دارد.

جمالی‌زاده ادامه داد: براساس این تحقیقات کسانی که در سال روزهای بیشتری با سموم مواجه هستند که یا کشاورز بوده و یا منزل آن‌ها در نزدیکی باغ‌های کشاورزی است، احتمال ابتلا به سرطان بیشتری دارند.

وی سم آندوسلفان را که چند سال می‌شود در جهان تولید آن متوقف شده است، بیشترین نوع مصرفی در رفسنجان دانست و علت و چگونگی تولید آن را نامعلوم خواند.

این مسئول تصریح کرد: مصرف این سم بیشتر از سموم دیگر عوارضی از جمله نقص عضو در جنین را در بر دارد که در دنیا به اثبات رسیده است.

جمالی‌زاده در پایان با اشاره به اینکه به طور متوسط ۷٫۸ افراد بالای ۲۵ سال در کشور دیابت دارند، گفت: نیمی از کسانی که قند دارند، خودشان خبر ندارند و عوارض دیابت همراه با آغاز ابتلا بروز می‌کند.

برچسب ها:
رفسنجان، روراستی، بیماری، قند
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :