اقتصاد بیمار ایران با درمان مقطعی خوب نمی‌شود/ عمده بنگاه‌های اقتصاد به فضای گلخانه‌ای خو گرفته‌اند

  • شناسه خبر: 23356
اقتصاد بیمار ایران با درمان مقطعی خوب نمی‌شود/ عمده بنگاه‌های اقتصاد به فضای گلخانه‌ای خو گرفته‌اند

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: دولت و مجلس، یکبار برای همیشه تکلیف اقتصاد بیمار را روشن کرده و جراحی بزرگ را آغاز کنند، چرا که فضای بیمار اقتصادی سبب شده که حتی بخش خصوصی ما نیز برای بهره‌بردن از سرمایه و فناوری جدید آمادگی نداشته و به فضای گلخانه‌ای و محدود عادت کند.

به گزارش”روراستی” محسن جلال‌پور در سیزدهمین جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه در آستانه ورود به چهارمین سال فعالیت دولت یازدهم و هم‌زمان نخستین سال مجلس دهم هستیم، اظهار داشت: دولت یازدهم اگرچه در طول سه سال گذشته، گام‌های خوبی برای ایجاد آرامش در بازار، کنترل تورم و باز کردن عرصه بین‌الملل برای بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی برداشته است، اما شرایط امروز اقتصادی، هنوز خوب نیست.

وی با تقدیر از عملکرد مجلس نهم به دلیل وضع قوانین برای گره‌گشایی از اقتصاد کشور تصریح کرد: اما این قوانین هم نتوانست وضعیت اقتصاد را به شرایط قابل قبولی سوق دهد و حتی اتاق بازرگانی نیز در طول یکسال گذشته تلاش فراوانی برای ارائه راهکارهایی در راستای عبور از رکود، ایجاد رونق و گره‌گشایی از مسائل بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی به خرج داد که این تلاش‌ها هم افاقه نکرد.

بنابر اذعان رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور، امروز شرایط بنگاه‌ها به هیچ وجه خوب نیست و رکود، بسیاری از آنها را زمین‌گیر کرده و برخی نیز در انبوهی از مشکلات و با دست و پنجه نرم کردن با آنها با درصدی از ظرفیت‌شان فعالیت می‌کنند و امروز وضع بنگاه‌های ما از یک سال گذشته بهتر نیست.

جلال‌پور با طرح این پرسش که چرا علی‌رغم تمام هزینه‌کردها، نتیجه ملموسی برای ایجاد رونق و بهبود وضعیت اقتصادی کشور نگرفته‌ایم، خاطرنشان کرد: اقتصاد ایران یک اقتصاد بیمار است که ریشه در دهه‌های گذشته و قبل از انقلاب داشته و دارد و در طول این مدت، هرگاه بخشی از این بیماری خودنمایی کرده، سیاستگذاران با تجویز مسکن و درمان مقطعی سعی در درمان آن کرده‌اند.

وی افزود: ما در طول دهه‌های گذشته هم شاهد رکود در برخی از زمان‌ها بوده‌ایم، اما به یمن منابع مالی که دراختیار دولت بوده و با تجویز مسکن‌هایی از قبیل تعریف پروژه‌های عمرانی و تزریق نقدینگی، از آن عبور کرده‌ایم، اما این بار همراه با رکود، مشکلات دیگری نیز دامان اقتصاد ایران را گرفته است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران، فشار تحریم‌ها در سال‌های گذشته، اتخاذ سیاست‌های نادرست و مقطعی و بی‌ثباتی در تصویب قوانین را از جمله مسائلی عنوان کرد که این کلاف سردرگم اقتصاد را پیچیده‌تر کرد و افزود: تعریف غلط پروژه‌های عمرانی، بزرگ شدن دولت، اجرای غلط طرح هدفمندی یارانه‌ها، افزایش بدهی دولت به بخش خصوصی و بانک ها و برخی از اتفاقات ناگوار دیگر، دست به دست هم داده تا یک کلاف سردرگم از مشکلات اقتصادی را به این برهه از زمان تحمیل کند.

وی ادامه داد: در کنار این، پول منابع نفتی هم ته کشیده و با ارزان شدن قیمت نفت، امکان تزریق این پول هم وجود ندارد و باید امروز، راهکاری دیگری برای بهبود این وضعیت اتخاذ کرد.

وی اقتصاد ایران را نیازمند یک جراحی بزرگ دانست که در کنار آن، عزم ملی می‌طلبد و گفت: نباید انتظار داشت که در جراحی اقتصاد ایران، وضعیت بنگاه‌هایمان و حتی وضعیت اشتغال‌مان بهتر شود و حتی ممکن است در ابتدای راه، فشار بیشتری به بنگاه‌ها بیاید، اما چاره‌ای نیست، چرا که از همه چیز، بلاتکلیفی و عدم تصمیم‌گیری صحیح است.

وی خطاب به دولت و مجلس گفت: بخش خصوصی ایران انتظار دارد تا تکلیف این سیاست روشن شود، چرا که مسلماً این امر در اختیار سیاستگذاران است که ابتدا باید به یک تفاهم از راه‌حل برسند و نمی‌توان انتظار داشت که با امروز و فردا کردن، این تصمیم‌گیری به تعویق افتد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به فعالان بخش خصوصی نیز گفت: طی یکسال گذشته نتوانسته‌ایم چندان گره‌ای از بنگاه‌ها و فعالین اقتصادی بگشاییم، تجربه یکسال گذشته نشان می‌دهد بخش خصوصی ما نیز به همان اقتصاد بیمار و سیاست‌های موقتی عادت کرده است.

جلال‌پور اذعان داشت: حاصل ملاقات با ده‌ها هیأت اقتصادی در یک سال اخیر و سفرهای متعددی که برای وصل بنگاه‌ها به بنگاه‌های دیگر داشته‌ایم، این مطلب را نمایان کرده که بنگاه‌های ما نیز آمادگی لازم برای بهره بردن از سرمایه و تکنولوژی جدید را ندارند و عمده بنگاه‌های ما به فضای گلخانه‌ای و محدود سال‌های گذشته خو گرفته‌اند.

وی بر این نکته تأکید کرد که برای ورود به عرصه رقابتی باید بنگاه‌های ما تولید باکیفیت و با قیمت رقابتی برای عرضه در بازارهای جهانی داشته باشند که در کنار آن، شفافیت در بنگاه‌ها و ایجاد سازوکار حضور در بازارهای بین‌المللی براساس مبانی علمی باید به یک نهضت در کشور تبدیل شود، چرا که رقابتی شدن اقتصاد باید از رقابتی شدن بنگاه‌ها شروع شود.

وی با اشاره به تأثیر بانکها در همین زمینه اظهار داشت: بانکها وظیفه سنگینی برعهده دارند و در جلسات بانکی که در کشورهای مختلف داشته‌ایم، متوجه شدم که بانکهای ما تا استانداردهای بین‌المللی فاصله دارند.

وی تصریح کرد: نباید این نکته را فراموش کرد که در عرصه مهمی از تاریخ واقع شده‌ایم و اقتصاد دغدغه اصلی مقام معظم رهبری است که همواره در سخنرانی‌ها و ابلاغیه‌های خود به این امر مهم پرداخته و با ابلاغ اقتصاد مقاومتی، راه را نشان داده‌اند.

وی در پایان تأکید کرد که دوران اقتصاد حمایتی و تجویز مسکن در اقتصاد ایران به پایان رسیده، ولی هنوز این باور در سیاستگذار و مجری به خوبی جا نیفتاده است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب ها:
رفسنجان، روراستی، ایران، اقتصاد
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :