وعده‌های پسابرجام سرآبی بیش نبود

  • شناسه خبر: 23806
وعده‌های پسابرجام سرآبی بیش نبود

دبیر سابق جامعه اسلامی دانشگاه ولی‌عصر (عج) رفسنجان به تبیین مسائل روز کشور در حوزه‌های دانشگاهی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی پرداخت و گفت: وعده‌های پسابرجام سرآبی بیش نبود.

دبیر سابق جامعه اسلامی دانشگاه ولی‌عصر (عج) رفسنجان به تبیین مسائل روز کشور در حوزه‌های دانشگاهی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی پرداخت و گفت: وعده‌های پسابرجام سرآبی بیش نبود.

به گزارش”روراستی“محمدحسین آزادی دبیر سابق جامعه اسلامی دانشگاه ولی‌عصر (عج) رفسنجان پس از فارغ‌التحصیل شدن از این دانشگاه، سکان جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان را به دانشجوی انقلابی دیگری از این دانشگاه سپرد.

مطلع شدیم این دانشجوی با بصیرت یا البته بهتر بگوییم فارغ‌التحصیل و مهندس فیزیک، رفسنجان را به مقصد زادگاهش یاسوج ترک می‌کند، وی ظرفیت خوبی در این سال‌ها در شهرستان رفسنجان به ‌شمار می‌رفت و مدت دو سال دبیر جامعه اسلامی این دانشگاه بود با وی در رابطه با وضعیت دانشگاه‌ها به گفت‌وگو نشستیم تا مروری بر مسائل فرهنگی و … در حوزه‌های مختلف داشته باشیم.

محمدحسین آزادی از فعالان سیاسی پیرو خط امام و رهبری است و از جمله فعالیت‌های وی به برگزاری برنامه‌های فرهنگی، نشست‌های ارزشی و مناظره‌ها می‌توان اشاره کرد و جامعه اسلامی این دانشگاه به یقین نام او را بر تارک افتخاراتش به ثبت می‌رساند.

به عنوان اولین سؤال مروری به وضعیت دانشگاه‌های کشور داشته باشید.

آزادی: می‌توان گفت ‌در عرصه علمی دانشگاه‌های ما نتوانسته‌اند خود را با واقعیات و نیازهای جامعه منطبق کنند، دانشگاه باید مکانی برای پاسخگویی به نیازهای مختلف جامعه باشد.

نیازهای صنعتی، اقتصادی، کشاورزی، فرهنگی و …، اما آن چه که امروز ما از خروجی علمی دانشگاه‌ها می‌بینیم، صرفاً مقالات و پایان‌نامه‌هایی است که برای ارتقای مرتبه علمی برای مؤسسات جهانی فرستاده می‌شوند و نهایتاً آن مراکز استفاده‌اش را می‌برند.

باید فضای علمی کشور به سمت رفع مسائل درونی کشور سوق داده شود، فضای علمی کشور ما تئوری‌محور است و کمتر شاهد ورود آن به فضای تحقیقات عملی هستیم، اگرچه بخشی از این مشکل به عدم توجه مناسب صنایع و دستگاه‌های ذیربط به دانشگاه‌ها مربوط می‌شود.

یک آسیب جدی که فضای علمی کشور با آن مواجه است، مدرک‌گرایی در دانشگاه‌هاست که حرکت غیرصحیح دانشگاه‌ها به جذب دانشجویان پولی و بی‌انگیزگی بین دانشجویان مزید بر علت شده است.

 در فضای کشور مراکزی وجود دارند که به ‌راحتی اقدام به فروش مقالات و پایان‌نامه‌های علمی می‌کنند و این موضوع به ‌شدت برای فضای علمی کشور خطرناک است.

مسؤولان باید نسبت به این موضوع حساس باشند، البته این بی‌انگیزگی که می‌گوییم بخش عمده‌ای از آن به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بر می‌گردد که باید برای رفع آن یک اقدام اساسی صورت بگیرد‌ و در حقیقت این آمار زیاد بیکاران دانشگاهی زیبنده کشور نیست.

در موضوعات مدنظر رهبر انقلاب در کمال تأسف می‌توان گفت که دانشگاه‌ها حساسیتی به خرج نمی‌دهند و بی‌توجهی می‌کنند در حالی‌ که باید جهت‌گیری دانشگاه‌های ما به سمت مسائل و اهداف بزرگ این‌چنینی باشد.

این که می‌گوییم فعالیت علمی دانشگاه‌ها منطبق بر نیازهای جامعه نیست دلیلش این است، اگر فعالیت دانشگاه‌ها را در مورد موضوعاتی نظیر اقتصاد مقاومتی، تمدن‌سازی اسلامی، سبک زندگی اسلامی، اسلامی کردن علوم‌ و دیگر مسائل مدنظر رهبری مورد ارزیابی قرار دهیم، نمره مردودی خواهند گرفت و این برای دانشگاه‌های نظام اسلامی اوج تأسف است.

در عرصه فرهنگی در دانشگاه‌ها همچون عرصه علمی با یک بی‌برنامگی محض مواجه هستیم، این سیاه‌نمایی نبوده و وضعیت فرهنگی دانشگاه‌های ما خوب نیست.

متصدیان فرهنگی وزارتخانه برنامه و هدف خاصی که منطبق با اهداف نظام و انقلاب باشد را دنبال نمی‌کنند و نسبت به فضای فرهنگی دانشگاه‌ها بی‌تفاوت هستند.

نظارتی بر فضای فرهنگی دانشگاه‌ها وجود ندارد و اینکه هر چند وقت یک‌بار شاهد برنامه‌های ضد ارزشی در دانشگاه‌ها هستیم، یکی از دلایلش همین موضوع است.

برخی مدیران فرهنگی دانشگاه‌ها هم تخصص لازم را ندارند، نظرات سیاسی‌شان را در فعالیت‌های فرهنگی دخالت می‌دهند، نسبت به انتقادات جریان دانشجویی عکس‌العمل قهری نشان می‌دهند و نگاه تبعیض‌آمیزشان نسبت به مجموعه‌های همسو و غیر همسو مشهود است.

برای فضایی مثل دانشگاه‌ها که آماج حملات فرهنگی دشمن است، این چنین بی‌برنامگی و بی‌انگیزگی‌هایی پذیرفتنی نیست و نیاز به یک بازنگری اساسی دارد، اگرچه مجموعه‌ها و تشکل‌های ارزشی تا حدودی بخشی از این هجمه‌ها را خنثی می‌کنند، اما لازم است تا متصدیان امر نیز به ‌هوش باشند.

 نگاهی به اوضاع کشور داشته باشید، مهمترین مسئله کشور از دیدگاه شما چیست؟

آزادی: مهمترین موضوع مربوط می‌شود به فضای اقتصادی کشور و وضعیت نامناسب آن، وضعیت اقتصادی کشور هر روز بدتر از قبل می‌شود و تاکنون وعده‌های گشایش اقتصادی در پسابرجام، سرابی بیش نبوده است.

بی‌توجی به ظرفیت و توان عظیم داخلی و اعتماد بی‌اساس به بدخواهان بیرونی نتیجه‌اش تعطیلی کارخانه‌ها، کاهش تولید، رشد بیکاری و اخراج کارگران زحمت‌کش و افزایش نارضایتی عمومی می‌شود.

دولت از ابتدا گزینه بدی را انتخاب کرد، تمام تمرکز خود را بر موضوع مذاکرات هسته‌ای گذاشت و بسیاری از عرصه‌های دیگر را فراموش کرد تا وضعیت به اینجا رسید.

بی‌توجهی به نظرات رهبر انقلاب از سوی دولت‌مردان در این مدتی که از عمر دولت می‌گذرد، مشهود است در این مسیری که دنبال کردند، اگر رسانه‌ای یا کارشناسی نقدی هم وارد می‌کرد، مستقیم مورد حمله دولت قرار می‌گرفت.

نسخه شفابخش اقتصاد ما، برنامه اقتصاد مقاومتی است که مسؤولان نهایت توجهشان به این برنامه‌ عظیم، استفاده از این واژه در صحبت‌هایشان است.

با وجود اینکه امسال رهبر انقلاب توصیه به اقدام و عمل در این زمینه کردند، باز شاهد بی‌توجهی مسئولان به این موضوع هستیم، البته بسیار پرواضح است که مدیری که حقوق ماهانه‌اش ده‌ها میلیون تومان است و طعم محرومیت و فشار شدید اقتصادی و بیکاری را نچشیده است به این برنامه بی‌توجه باشد.

برای نظام ما که بر پایه حمایت از پابرهنگان و مستضعفان بنا نهاده شد، چنین فیش‌های حقوقی و دستمزدهایی که البته عده‌ای معدود از آن بهره‌مند هستند، اصلاً زیبنده نیست.

از طرفی اعلام می‌شود، خزانه خالی‌ است و به این بهانه کارخانه‌ها تعطیل و کارگران از کار اخراج می‌شوند و بودجه مراکز مهم انقلابی به ‌شدت کاهش پیدا می‌کند و از طرفی دستمزدهای این‌چنینی رو می‌شود.

دولت باید برای این تناقضات رفتاری و گفتاری خود پاسخ مناسبی داشته باشد، اما شاهدیم به‌ جای توبیخ شدید این افراد و عذرخواهی از جامعه، این موارد توجیه می‌شوند.

البته لازم است، نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به عملکرد مسئولان حساس‌تر باشند در موضوعات مختلف جدیت و پیگیری و حساسیتی که باید نمایندگان نسبت به مسائل داشته باشند دیده نمی‌شود.

مهمترین وظیفه این قوه نظارت بر عملکردهاست که این مسئله اصلاً در مجلس ما مشهود نیست و مسئولان توسط نمایندگان به چالش کشیده نمی‌شوند.

امیدواریم که با همدلی و برنامه‌ریزی مناسب و تلاش‌های جهادگونه مردم و مسئولان مشکلات کشور هرچه زودتر برطرف شوند.

 از اهداف راه‌اندازی تشکل جامعه اسلامی بگویید و تا چه حد به اهداف خود رسیده و یا نزدیک شده‌اید.

آزادی: در این مدتی که تشکل جامعه اسلامی دانشجویان را در دانشگاه ولی‌عصر(عج) راه‌اندازی کردیم توانستیم متناسب با توانمان اهداف مدنظرمان را پیاده‌سازی کنیم.

تمام تلاش ما پیاده‌سازی ارزش‌های انقلاب و خواسته‌های رهبری و تببین اصول انقلاب در دانشگاه بود و در این مسیر با حمایت‌های باری تعالی مطابق با نظرات افراد دلسوز، عملکرد مؤثری را داشتیم.

اگرچه تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد، اما دانشجویان ارزشی که دغدغه انقلاب و رهبری دارند از کار و فعالیت خسته نخواهند شد و عزمشان در این مسیر هرروز بیشتر از قبل می‌شود.

حمایت‌های مکرر رهبر عزیزمان توان و انگیزه ما را افزایش می‌دهد و همه ما باید شکرگزار نعمت رهبری این‌چنینی باشیم که با درایت و هوشمندی کشتی اسلام و انقلاب را هدایت می‌کند.

امیدواریم که شورای آتی تشکل بتواند به‌ خوبی فرمایشات رهبری را در دانشگاه پیگیری کند و توجه ویژه به مسائلی نظیر اقتصاد مقاومتی و مسائل فرهنگی داشته باشد و با صراحت و شجاعت از اصول و ارزش‌ها حمایت کند و به تبیین آنها در فضای دانشگاه و جامعه بپردازد.

‌امروز جامعه باید با وجود چنین جوانان انقلابی به خود ببالد و قدر آنها را بداند، از این پس محمد سعید به عنوان دبیر جامعه اسلامی دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان ادامه راه هم‌دانشگاهی خود را به سمت رسیدن به اهداف جامعه اسلامی طی می‌کند، به امید حمایت مسئولان از این تشکل ارزشی و انقلابی.

گفت وگو از زهرا بمی نژاد

برچسب ها:
رفسنجان، روراستی، پسابرجام، وعده رفسنجان،روراستی،وعده،پسابرجامی
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :