بازدید از طرح های تحقیقاتی جهادکشاورزی/درختانی که بعد از ۵ سال به بار نشستند

  • شناسه خبر: 23870
بازدید از طرح های تحقیقاتی جهادکشاورزی/درختانی که بعد از ۵ سال به بار نشستند

با حضور فرماندار و رئیس جهاد کشاورزی از چند طرح تحقیقاتی جهاد کشاورزی در زمینه پسته بازدید به عمل آمد.

به گزارش”روراستی” روستاهای کمال آباد نوق، اکبرآباد هجری و قائمیه سه منطقه ای بودند که کارهای تحقیقاتی که جهادکشاورزی رفسنجان در آنجا انجام داده است، مورد بازدید فرماندار قرار گرفت.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان در تشریح این طرح ها و نتایج آن افزود: در زمینه تغذیه درختان بدون تغییر دور آبی درختان، تمام عناصر مورد نیاز درخت را بر اساس آزمایش خاک و برگ اضافه کردیم و به صورت محلول پاشی کودهای مورد نیاز را به درختان افزودیم که از سال دوم تفاوت ها مشخص شد و از سال سوم به بعد عملکرد دو و سه برابر شد.

وی از افزایش مقاومت درختان به گرمازدگی، سرمازدگی و کم آبی در این طرح تحقیقاتی گفت و برداشت محصول قابل توجه را یادآور شد.

حسین رضایی ادامه داد: طرح جوان سازی اساسی باغاتی که عمرشان بالاست نیز یکی دیگر از طرح ها است که در این طرح شاهد به بار نشستن درختان پنج ساله بودیم که مورد جدیدی است.

وی به طرح کاهش سرخشکیدگی درختان در روستای قائمیه اشاره و بیان کرد: این کار تحقیقاتی توسط واحد حفظ نباتات جهادکشاورزی به مدت سه سال در حال انجام است که در آن دور آبی کوتاه تر و تغذیه بهینه شد و ۸۰ درصد سرخشکیدگی درختان کنترل شده است.

رضایی همچنین به طرح استفاده از پلاستیک در جوار درختان به منظور افزایش آب دهی درختان و کاهش تبخیر اشاره و گفت: در سیستم غرق آبی ۷۰ درصد آب تبخیر می شود که با این روش از تبخیر آب جلوگیری می شود.

وی از بازدید ۳۰۰ نفر از باغداران سراسر استان از طرح های تحقیقاتی منطقه نوق یاد کرد و متذکر شد:  قائمیه به عنوان واحد تولیدی معرفی و تمامی طرح های علمی در آن اجرا و باغداران می توانند از آن بازدید کنند.

۱

۷۶۴۳۲۱۰۵

برچسب ها:
رفسنجان، روراستی، پسته، طرح
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :