تهدید جوامع با خطر گسترش بیماری‌های مشترک انسان و حیوان

  • شناسه خبر: 24270
تهدید جوامع با خطر گسترش بیماری‌های مشترک انسان و حیوان

مسؤول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: خطر گسترش بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان بیش از هر زمان دیگری جامعه بشری را تهدید می‌کند.

مسؤول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: خطر گسترش بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان بیش از هر زمان دیگری جامعه بشری را تهدید می‌کند.

 به گزارش”روراستی” جواد نگارستانی به مناسبت ۱۳ تیرماه سالروز مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام افزود: خطر گسترش بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان بیش از هر زمان دیگری جامعه بشری را تهدید می‌کند و می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را بر جای گذارد‌.

وی بیان داشت‌: در شرایط خاص منطقه که متاثر از جنگ‌های فرقه‌ای و تروریسم بین‌المللی، فقر، مهاجرت، سوءتغذیه و اختلالات روانی ناشی از آنهاست و از سوی دیگر تغییرات بوم‌شناختی ناشی از خشکسالی و بروز دگرگونی‌های اقلیمی و آب و هوایی، خطر گسترش بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان یا زئونوزها، بیش از هر زمان دیگری جامعه بشری را تهدید می‌کند.

نگارستانی افزود: از بین یک هزار و ۷۰۹ عامل عفونی شناخته شده در انسان، تعداد ۸۳۲ مورد یعنی حدود‌ ۴۹ درصد آنها زئونوزها و از ۱۵۶ عامل نوپدید ۷۳ درصد مشترک بین انسان و دام بوده که از آن می‌توان به مرس، سارس و ‌… اشاره کرد.

وی از مهمترین بیماری‌های مشترکی که میان انسان و حیوان وجود دارد به تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو‌، تب مالت، سالک، هاری، مشمشه‌، سیاه زخم، آنفولانزا و سل اشاره کرد و گفت: این بیماری‌ها از راه‌های مختلف می‌توانند به انسان منتقل شوند.

نگارستانی به اهمیت نقش دامپزشکان در کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام پرداخت و تصریح کرد‌: با وجود اینکه دامپزشکان سربازان خط مقدم مبارزه با زئونوزها هستند و مخاطرات ناشی از آن همواره سلامت این مجموعه را تهدید می‌کند از محل اعتبارات نظام سلامت سهمی برای سازمان دامپزشکی به عنوان متولی اصلی مبارزه با بیماری‌های دامی در نظر گرفته نشده است.

وی گفت: گوشت دام تازه کشتار شده را باید به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچال نگهداری و سپس مصرف شود و به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری تب مالت از مصرف شیر و پنیر و سایر فرآورده‌های لبنی غیر‌پاستوریزه خوداری شود.

نگارستانی بیان داشت: برای پیشگیری از ابتلا به بیماری مهلک هاری از نزدیک شدن به سگ و گربه‌های ولگرد و یا خانگی واکسینه نشده ممانعت کرده و دستان  خود را بعد از تماس با پرنده و یا تمیز کردن قفس آن‌ با آب و صابون به خوبی بشویید‌.

برچسب ها:
رفسنجان، روراستی، خطر، گسترش
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :