آموزش های مواد مخدر در مدارس ابتدایی ارائه نشود

  • شناسه خبر: 24297
آموزش های مواد مخدر در مدارس ابتدایی ارائه نشود

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با موادمخدر ریاست جمهوری گفت: برنامه‌های پیشگیری از سن ابتدایی باید آغاز شود، اما آموزش مواد مخدر نباید در مدارس ابتدایی ارائه شود.

به گزارش”روراستی” عارف وهاب‌زاده پیش از ظهر امروز در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر رفسنجان در فرمانداری افزود: دغدغه و حساسیت در زمینه پیشگیری هنوز در بین مردم و مسؤولان درست جا نیفتاده به ‌ویژه در زمینه پیشگیری از اعتیاد باید از خانه شروع کرد و در مدارس و دانشگاه‌ها به ‌صورت مستمر پیش رفت.

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست ‌جمهوری ادامه داد: آموزش‌ها باید براساس شواهد علمی و استاندارد استمرار داشته باشد، صدا و سیما نباید یک برنامه بسازد و پخش کند و برود تا سال آینده از طرفی برخی برنامه‌ها نیز استاندارد نیست، برخی برنامه‌ها در صدا و سیما ترویج سیگار و … است که چندین نامه نوشتیم به این رسانه که سیگار و قلیان را نشان ندهید.

وی تصریح کرد: همچنین خواستار عدم نشان دادن معتادان بهبود یافته را دادیم چراکه جوان و نوجوان فکر می‌کند که ترک راحت است و اینگونه برنامه‌ها استاندارد نیست.

وهاب‌زاده با بیان اینکه برنامه‌های استاندارد در زمینه پیشگیری در کشور ما حدود ۱۰ درصد است، افزود: این درحالی است که در برخی کشورها بالای ۸۰ و ۹۰ درصد است.

وی خاطرنشان کرد: برنامه‌های پیشگیری از سن ابتدایی باید آغاز شود، اما آموزش مواد مخدر نباید در مدارس ابتدایی ارائه شود، بلکه باید مهارت‌ها آموزش داده شود و محتوای آن نیز باید علمی و استاندارد باشد.

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست‌ جمهوری با اشاره به اهمیت پیشگیری ابراز داشت: شعار امسال سازمان ملل هم پیشگیری است.

وهاب‌زاده بیان کرد: استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و آذربایجان غربی استان‌های پایلوت برای پیشگیری هستند.

وی ابراز داشت: ۲۰۰ میلیون‌تومان اعتبار برای آموزش و پرورش کرمان گذاشتیم تا هم در زمینه آموزش معلمان و هم دانش‌آموزان و والدین آموزش ارائه شود و افراد بدسرپرست و بی‌سرپرست به‌ طور ویژه زیر پوشش آموزش‌ها قرار گیرند.

وهاب‌زاده متذکر شد: یک درس‌‌برنامه در حوزه دانش‌آموزی دیده شده که معلمان براساس آموزش‌هایی که در زمینه پیشگیری از قبل دیده‌اند در این درس‌برنامه در کلاس‌های خود مدت پنج تا ۱۰ دقیقه به دانش‌آموزان آموزش دهند.

 وی به راه‌اندازی تشکل‌دانشجویی در این زمینه اشاره و تاکید کرد: در رفسنجان هم هر کدام از دانشگاه‌ها خواستار راه‌اندازی این تشکل باشند، اعتبار در نظر گرفته می‌شود.

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست‌جمهوری به پایین بودن سطح آگاهی کارکنان دولت در زمینه پیشگیری از اعتیاد اشاره و خاطرنشان کرد: برای آموزش آنها لوح فشرده آموزشی به مدت شش ساعت تعریف شده و کارکنان پس از آموزش گواهی دوره را دریافت می‌کنند.

وی به کم بودن برنامه‌های پیشگیری در حوزه نظامی اشاره کرد و از آموزش ۱۲ هزار نفر از نیروهای ارتش در سال گذشته خبر داد و گفت: در رفسنجان هم این آموزش‌ها برای نیروهای نظامی ارائه شود و هر نوع نیاز و اعتباری لازم بود تأمین می‌شود.

وهاب‌زاده عنوان کرد: ۱۰ هزار و ۸۵۰ روحانی از حوزه علمیه قم و سازمان تبلیغات اسلامی آموزش دیده و آمادگی آموزش برای روحانیان رفسنجانی را نیز داریم.

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست‌ جمهوری تصریح کرد: ۱۰ درصد اعتبارات شهرداری‌ها باید در زمینه پیشگیری خرج شود.

وی ظرفیت فضای مجازی را ضعیف دانست و اذعان داشت: این فضا در حوزه تبلیغ مواد مخدر پیشتاز است و پلیس فتا به دنبال افرادی است که اقدام به فروش مواد در طریق فضای مجازی هستند، فضای مجازی در استان کرمان باید جدی گرفته شود و در حوزه دانش‌آموزی و دانشجویی طرح ارائه شود.

وهاب‌زاده ادامه داد: اعتبارات در کشور ما برای این امر کم است به‌ طوری‌که سال گذشته ۱۳ میلیارد تومان برای ۲۲ دستگاه بودجه در نظر گرفته شد در حالی که در آمریکا سال جاری ۱۶۰ میلیارد دلار برای پیشگیری بودجه در نظر گرفته شده است و ما در کشور با ضعف بودجه‌ای مواجه هستیم.

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست‌ جمهوری با اشاره به اینکه چهار میم را توصیه می‌کنم که عبارتند از محله، مسجد، منزل و مدرسه، اظهار داشت: از این چهار مورد باید به‌خوبی استفاده شود و با هم هماهنگ باشند.

وهاب‌زاده ابراز داشت: در کشور ما دسترس بودن مواد زیاد است در حالی که مواد باید از دسترسی گروه‌های آسیب‌پذیز مانند مدارس دور باشد.

وی با اشاره به طرح ایجاد مرکز آموزشی در زمینه پیشگیری در رفسنجان که از سوی فرماندار مطرح شد، اذعان کرد: بررسی شود و تمام جنبه‌های آن اعم از هزینه‌ها و تأثیرگذاری علمی آن سنجیده شود و به سردار چناریان ارجاع شود تا مورد بررسی قرار گیرد، اگر تصویب شد، این مرکز در رفسنجان احداث می‌شود.

این مسؤول خاطرنشان کرد: اگر برنامه‌های اتوبوس سیار سفیر امید و سلامت در این شهرستان اثربخش بوده در صورت نیاز یک اتوبوس دیگر کمک شود تا تمام روستاها پوشش داده شود.

۹

برچسب ها:
رفسنجان، روراستی، پیشگیری، ابتدایی
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :