کشت هیدروپونیک پشتوانه علمی و تخصصی نیاز دارد/ ۸۰۰ فارغ التحصیل مهندسی کشاورزی بیکار در رفسنجان

  • شناسه خبر: 25995
کشت هیدروپونیک پشتوانه علمی و تخصصی نیاز دارد/ ۸۰۰ فارغ التحصیل مهندسی کشاورزی بیکار در رفسنجان

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان گفت: کشت هیدروپونیک پشتوانه علمی و تخصصی نیاز دارد که دانشگاه ولیعصر(عج) می‌تواند پشتوانه خوبی در این زمینه باشد.

به گزارش”روراستی” حسین رضایی در حاشیه چهارمین کنگره ملی هیدروپونیک و تولیدات گلخانه‌ای در تالار خیام دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان افزود: ۸۸ هزار هکتار سطح زیر کشت پسته در شهرستان رفسنجان وجود دارد که تاکنون یک‌هزار و ۴۰۰ تا یک‌هزار و۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت را به دلیل کاهش منابع آبی کاهش دادیم.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان عنوان کرد: ۱۵ هکتار کشت گلخانه‌ای در این شهرستان داریم که ۰٫۳ درصد از این کشت به هیدروپونیک اختصاص دارد.

وی ادامه داد: یک‌هزار حلقه چاه آب در شهرستان رفسنجان وجود دارد که ۳۷۲ حلقه دبی زیر ۱۰ لیتر در ثانیه دارند که با توجه به این کمبود آب باید به سمت کشت‌های گلخانه‌ای برویم.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان با بیان اینکه یک‌هزار و۲۰۰ کارشناس فارغ‌التحصیل مهندسی کشاورزی عضو سازمان نظام مهندسی در رفسنجان داریم، افزود: ۸۰۰ نفر از این تعداد بیکار هستند که در کشت‌های گلخانه‌ای هر هکتار ۱۲ نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: هیدروپونیک پشتوانه علمی و تخصصی نیاز دارد که دانشگاه ولیعصر(عج) می‌تواند پشتوانه خوبی در این زمینه باشد.

رضایی مصرف آب در کشت‌های روباز را در هر هکتار ۱۰ تا ۱۲ هزار مترمکعب دانست و عنوان کرد: کشت‌هایی که زیر پلاستیک انجام می‌شود آب کمتری نیاز دارند.

وی بیان کرد: میزان برداشت محصول در کشت روباز ۱۰ کیلوگرم، در گلخانه‌ها ۳۵ کیلوگرم و در کشت‌های مدرن ۷۰ کیلوگرم است.

رضایی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد سازه‌ها در گلخانه‌های رفسنجان استاندارد نیست، تصریح کرد: توزیع متعادل گرما و سرما در این گلخانه‌ها صورت نمی‌گیرد.

وی  سوخت را دیگر چالش این نوع کشت‌ها عنوان کرد و گفت: با افزایش کشت‌های گلخانه‌ای باید زیرساخت‌های بازاریابی هم وجود داشته باشد و در زمینه صادرات کار شود.

برچسب ها:
رفسنجان، روراستی، کشت، گلخانه
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :