مشکلات صنعت پسته با درمان‌های مقطعی رفع نمی‌شود

  • شناسه خبر: 27284
مشکلات صنعت پسته با درمان‌های مقطعی رفع نمی‌شود

رئیس اتاق کرمان گفت: مشکلات صنعت پسته با درمان‌های مقطعی رفع نمی‌شود و باید راهکاری برای درمان ریشه‌ای این مشکل ارائه شود.

رئیس اتاق کرمان گفت: مشکلات صنعت پسته با درمان‌های مقطعی رفع نمی‌شود و باید راهکاری برای درمان ریشه‌ای این مشکل ارائه شود.

به گزارش”روراستی” به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان، سید مهدی طبیب‎زاده در هفدهمین نشست شورای گفت‎وگوی دولت و بخش خصوصی اظهار داشت: مشکلات پسته با درمان‌های مقطعی رفع نمی‌شود و اکنون آمریکا به عنوان رقیب توانمند پسته ایران با همه سازوکار و به طور جدی وارد بازار رقابت شده است.

وی بیان داشت: تاکنون سهم ایران و آمریکا در تولید پسته کمتر از میزان نیاز بازار مصرف دنیا بوده، اما امروز تولید آمریکا به سطح مصرف دنیا رسیده است و قطعاً سعی می‎کند، بازارهای ما را در دست بگیرد.

طبیب‎زاده با اشاره به اینکه ۸۰ درصد محصول پسته صادراتی است و به ارز و مبادلات خارجی بستگی دارد، تصریح کرد: در آغاز کار دولت یازدهم قیمت هر دلار ۳ هزار و ۷۰۰ تومان بوده که اکنون به ۳ هزار و ۵۸۰ تومان رسیده و تورم خطی و جمعی نیز در این مدت ۶۰ درصد بوده است.

وی افزود: کالایی که مخارج آن ریالی و درآمد آن ارزی است با ۶۰ درصد تورم داخلی مواجه بوده، اما ارز ۱۲۰ تومان ارزان‌تر شده است.

رئیس اتاق کرمان خاطرنشان کرد: قطعاً تثبت نرخ ارز و کاهش آن آثار شگرف اقتصادی دیگری داشته است، اما برای پسته که به طور مستقیم به ارز بستگی دارد، مشکلاتی به وجود آمده و در این شرایط نمی‎توانیم با رقیبی که تولید پسته آن به ۴۰۰ هزار تن رسیده است با عملکرد تولید بالای چهار تن در هر هکتار و برخورداری از تسهیلات با نرخ بهره پایین و گاهاً منفی رقابت کنیم.

وی عنوان کرد: باید راهکاری برای درمان ریشه‌ای این مشکل ارائه شود، زیرا در غیر این صورت پسته را به عنوان یک بخش مهم اقتصادی از دست می‎دهیم.

برچسب ها:
رفسنجان، روراستی، مشکلات، پسته
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :