رحلت پدر انقلاب اسلامی در رفسنجان + سند تبعید وی در دوران طاغوت

  • شناسه خبر: 28396
رحلت پدر انقلاب اسلامی در رفسنجان + سند تبعید وی در دوران طاغوت

حجت‌الاسلام شیخ عباس پورمحمدی پدر انقلاب اسلامی در رفسنجان پس از مدت‌ها تحمل رنج بیماری ندای حق را لبیک گفت و به فرزند شهیدش پیوست.

به گزارش”روراستی” حاج شیخ عباس پورمحمدی را کمتر کسی است که در این وادی نشناسد و همواره نام و آوازه این مرد بزرگ انقلابی را در هر کوی و برزن این شهر شنیده‌ایم.

او در دوران انقلاب با مجاهدت‌های بی‌نظیری که داشت، دین خود را به امام خمینی (ره) ادا کرد و پس از پیروزی انقلاب هم از پای ننشست و به تبیین و ترویج فرهنگ انقلاب و انقلابی پرداخت.

این عالم مجاهد دین بزرگی بر گردن مردم رفسنجان دارد، زخمی که از شکنجه‌های ساواک بر دل داشت جای خود دارد و عزیزی که در راه اسلام و قرآن تقدیم کرد، این دین را سنگین‌تر کرده است.

این روحانی والامقام که در مدارس به یک سنگ صبور برای دانش‌آموزان تبدیل شده بود، چشم‌انتظارانی داشت که هر ماه به مدرسه‌شان برود و برای آنها سخن بگوید.

یادمان نمی‌رود، جمله «کره زمین از آن مردمان سخت‌کوش و پشت‌کار دار است» و این جمله را مکرر می‌گفت تا در ذهنمان بماند تا عملی شود.

او دیگر در بین ما نیست از مدت‌های زیادی است که مردم رفسنجان از منبر او محروم شده بودند چراکه در بستر بیماری بود، اما همیشه یادش در دل‌هایمان بود و احوالپرس او از فرزندانش بودیم.

این بار دیگر احوال او را باید از شهدا پرسید و فاتحه خوان مزارش بود.

غم جانکاه حاج شیخ‌عباس پورمحمدی تنها برای خانواده و فرزندانش نیست، برای همه مردم انقلابی رفسنجان است و امیدواریم بتوانیم در ادای دین به این عالمان و مجاهدان کوتاهی نکنیم.

 

 

روایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی از مبارزات حجت‌الاسلام پورمحمدی

 «حجت‌الاسلام عباس پورمحمدی از علمداران انقلاب و از همراهان نهضت امام خمینی (ره) بود که کارنامه مبارزاتی قطوری دارد، او که نقش سازنده‌ای در مبارزات کرمان داشت، همواره از طرف ساواک زیر نظر بود و منبع اصلی توزیع اعلامیه‌های امام خمینی (ره) در رفسنجان به حساب می‌آمد.

بسیاری از روحانیون انقلابی از جمله حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، آیت‌الله مکارم شیرازی، آیات یزدی و صدوقی و هاشمی‌رفسنجانی، آیت‌الله محلاتی، آیت‌الله نوری همدانی، آیت‌الله طاهری خرم‌آبادی، آیت‌الله خزعلی، آیت‌الله محمدتقی فلسفی به دعوت  وی در رفسنجان سخنرانی کرده‌اند.

به همت وی و چند تن دیگر از علما، مرجعیت امام خمینی (ره) در رفسنجان پذیرفته شد و به قول خود او «بدون اغراق ۹۹ درصد مردم رفسنجان مقلد امام بودند».

وی در همان سال از سوی آیت‌الله بروجردی و امام خمینی(ره)، وکالت جمع‌آوری وجوه شرعی را کسب کرده‌ بود.

در نتیجه‌ تلاش‌های سیاسس دینی او و همراهانش، رفسنجان از سوی رژیم پهلوی، لقب قم ثانی یافت.

حجت‌الاسلام پورمحمدی پس از وقایع ۱۹ دی قم بر شدت فعالیت‌های خود افزود و همراه با مرحوم سید‌ا حمدسادات‌ خراسانی ممنوع‌المنبر شد و فعالیت‌های وی موجب شد که او در سال ۵۶ به دو سال تبعید در زابل محکوم شود.

او در آستانه‌ پیروزی انقلاب به رفسنجان مراجعت کرد و موقع بازگشت امام خمینی (ره) از پاریس به ایران به همراه هیأتی به دیدار ایشان شتافت».

پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیام تسلیت، درگذشت روحانی مبارز، پارسا و مردمی حجت الاسلام آقای حاج شیخ عباس پورمحمدی رفسنجانی را تسلیت گفتند.

متن پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

با اندوه و تأسف خبر درگذشت روحانی مبارز و پارسا و مردمی، رفیق صمیمی و قدیمی جناب حجت‌الاسلام آقای حاج شیخ عباس پورمحمدی رفسنجانی را دریافت کردم.

زندگی سراسر تلاش و خدمت همراه با اخلاص و سلامت نفس و بی اعتنائی به جلوه‌ها و زخارف مادی، خصوصیت برجسته این روحانی کم نظیر در همه ی دوران های حیات او است.

در دوران اختناق طاغوتی، با شجاعت و صراحت، پرچم نام و راه امام راحل را بر دوش داشت و در دوران نظام مقدس جمهوری اسلامی، پیشرو خدمات رسانی به محرومان و اقدام‌های فرهنگی و اجتماعی در گستره‌ای وسیع بود.

در همه دوران‌ها هرگز از مردم و به خصوص طبقات محروم جدا نشد و هرگز جز راه خدا نپیمود، رحمت و غفران الهی شامل حال او باد.

به خاندان مکرم، همسر گرامی و فرزندان و دیگر بازماندگان و همه ی دوستداران و آشنایان ایشان صمیمانه تسلیت عرض میکنم.

سید علی خامنه‌ای

۲۵ آبان ۱۳۹۵»

سه روز در رفسنجان عزای عمومی اعلام شد

در پی رحلت عالم مجاهد و یار صدیق امام  و رهبری حاج شیخ عباس پورمحمدی و امام جمعه رفسنجان ضمن اعلام سه روز عزای عمومی در شهرستان پیامی صادر کرد.

در این پیام آمده است: با تأسف فراوان خبر رحلت روحانی مبارز و آزاده و پدر انقلاب مردم رفسنجان حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ عباس پورمحمدی دل همه ما را داغدار کرد، آن مرحوم از مبارزان دیرین با رژِیم طاغوت، ملجأ انقلابیون و مبارزان شهرستان و افراد تبعیدشده به این دیار در دوران ستم‌شاهی و از وفاداران صدیق امام خمینی (ره)، رهبر فرزانه انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی در سراسر عمر تبلیغی خود بود.

در ادامه آمده است: منبرها و سخنرانی‌های روشنگر همراه با بیان صریح و دعوت از خطبای ارزشمند انقلابی از او خاطره‌ای ماندگار در ذهن و دل مردم شریف رفسنجان و آشنایان این روحانی شجاع بر جای گذاشته است و مردم انقلابی و بصیر رفسنجان روحیه انقلابی و جهادی خود را مرهون زحمات و تلاش‌های این عالم مجاهد می‌دانند.

 

 

در بخش دیگری از این پیام است: سابقه مبارزه طولانی با رژیم پهلوی و بصیرت‌افزایی و تحمل زندان و شکنجه ساواک و … در برهه‌های مختلف نهضت انقلاب حکایت از شجاعت کم‌نظیر و سر نترس او و در حقیقت بیان صداقت او بر عهد و پیمانش با خداوند متعال دارد.

در پایان پیام اشاره شده است: این جانب درگذشت این روحانی پارسا و انقلابی و یار صدیق امام و رهبری را به حضرت بقیهالله‌الاعظم ارواحنا فداه و حضور رهبر معظم انقلاب و مردم شریف و بزرگوار رفسنجان تسلیت می‌گویم و با آرزوی علو درجات برای ایشان همنشینی با فرزند شهیدشان در بزم اولیا و انبیا(ع) که وعده الهی در قرآن است، صبر اجر بازماندگان را از درگاه خداوند متعال خواستارم و به پاس و احترام و قدردانی شما مردم رفسنجان از آن روحانی مجاهد و خستگی‌ناپذیر پدر شهید بزرگوار سه روز عزای عمومی در شهرستان اعلام می‌کنم.

مراسم تشییع پیکر حجت‌الاسلام پورمحمدی ساعت ۹ صبح امروز چهارشنبه از محل چهارراه حوزه علمیه امام‌ خمینی (ره) به سمت مسجد امام خمینی (ره) در جوار شهدای گمنام برگزار می‌شود

برچسب ها:
رفسنجانف روراستی، پدر، انقلاب
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :