نقش مستقیم سموم کشاورزی در سرطان دستگاه گوارش در رفسنجان تأیید شد

  • شناسه خبر: 30337
نقش مستقیم سموم کشاورزی در سرطان دستگاه گوارش در رفسنجان تأیید شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: سالانه بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال هزینه گردش مالی برای مصرف سموم در باغات کشاورزی رفسنجان صرف می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: سالانه بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال هزینه گردش مالی برای مصرف سموم در باغات کشاورزی رفسنجان صرف می شود.

به گزارش “ روراستی ” دکتر علی اسماعیلی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از عوامل بروز این سرطان این است که کشاورزان رفسنجانی مسائل ایمنی قبل از سمپاشی را که شامل ماسک زدن، دستکش پوشیدن و دیگر وسایل محافظتی است را رعایت نمی کنند و دیگر اینکه برخی کشاورزان نمیدانند که چه نوع سمی را در چه فصلی به درختان بپاشند بنابراین مصرف بی رویه از سموم کشاورزی در باغات موجب بروز بیماریها و تأثیر در دستگاه گوارش انسانها می شود.
وی تصریح کرد: کشاورزان و کارگران سمپاشی باید در این رابطه اموزش ببینند ضمن اینکه سموم استاندارد به بازار عرضه شود.
اسماعیلی بیان کرد: در دنیا از هر یکصد هزار نفر ۶۰۰ مورد به سرطان مبتلا می شوند و در کشور ایران نیز از هر یکصد هزار نفر ۱۴۰ مورد ابتلا به سرطان داریم.
وی با بیان اینکه در شیب افزایش ابتلا به سرطان قرار داریم ادامه داد: در جوامع و کشورهایی که سیر صعودی سرطان را دارند به این دلیل است که جمعیت جامعه شان پیرند، با توجه به اینکه جمعیت ایران جوان است هنوز وقوع سرطان را کمتر از کشورهای دیگر شاهدیم.
اسماعیلی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد سرطانها بعد از وقوع نیز قابل درمان هستند بیان کرد: اما انسانها باید با رژیم غذایی مناسب و استفاده از سبزیجات و میوه هاف مصرف نکردن فست فود و نمک و چربی، تحرک و ورزش سلامتی را برای خودبه ارمغان بیاورند و از ابتلا به سرطان جلوگیری کنند.
وی خاطرنشان کرد: سرطان سینه شایعترین بیماری در بین خانمها است که خانم ها باید مرتباً خود را در این زمینه چکاپ کنند و اگر به این بیماری مبتلا شدند نسبت به درمان آن اقدام کنند و نگذارند این بیماری در بدنشان ریشه کند که موجب مرگ می شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: در بین آقایان نیز سرطان پروستات و پوست شایعترین است لذا در مراحل اولیه تشخیص، باید نسبت به درمانهای موثر ان اقدام شود.
وی افزود: مصرف سیگار خطرناک است و در ابتلا به ۱۳ نوع سرطان تأثیر دارد و از آنجاییکه جمعیتعظیمی از خانم ها نیز گرایش به مصرف سیگار دارند باید هشدارهای لازم را بدهیم تا خانم هایی که سیگار مصرف می کنند ترک کنند و فرزندان سالم را به دنیا اورند و نسل آینده ما به بیماری های مختلف دچار نشوند.
اسماعیلی ندیمی با بیان اینکه در کشور ۸۰ درصد هزینه های درمان سرطانها توسط دولت پرداخت می شود بیان کرد: هزینه های درمان سرطان هنگفت است و موجب بلاتکلیفی خانواده و جامعه می شود پس بهتر است پیش از ابتلا به سرطان خودمراقبتی های لازم را از جمله رعایت نکات بهداشتی، عدم مصرف غذاهای فست فودیف عدم مصرف سیگار و مواد دخانی، مصرف سبزیجات و میوه ها و انجام ورزش انجام دهیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: به منظور افزایش طول عمر بیماران سرطانی مراکز درمان سرپایی در کشور در حال راه اندازی است که در رفسنجان نیز ایجاد خواهد شد.
سبک زندگی سالم یکی از راههای پیشگیری از ابتلا به سرطان است
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان هم در جمع خبرنگاران گفت: در سال گذشته نزدیک به ۲۰ درصد از مرگ و میرها در شهرستانهای رفسنجان و انار مربوط به سرطان بود.
احمد جمالی زاده بیان کرد: در سال ۹۳ نیز نزدیک به دو درصد به مرگ و میرهای ناشی از سرطان در این دو شهرستان اضافه شد.
وی با اشاره به اینکه عوامل ابتلای سرطان در هر استانی نسبت به استانهای دیگر متفاوت است اظهار داشت: یکی از عوامل بروز سرطان ژنتیک است، اما بیشتر سرطانها با پیشگیری قابل درمان هستند.
وی ادامه داد: یکی از کارهای بهداشت در کشور، غربالگیری سرطانهای شایع است، یکی از سرطانها که شدر حال شیوع است، سرطان کولون است لذا در این راستا اگر فردی مبتلا باشد و در مراحل اولیه تشخیص داده شود آزمایشات وی رایگان است و درمان می شود.
جمالی زاده با بیان اینکه بیشترین شیوع سرطان در خانم های رفسنجان، سرطان سینه و سرطان دهانه رحم است ادامه داد: در مرکز شماره یک رفسنجان آزمایشات و بررسی ها به طور رایگان انجام می شود که در این رابطه تعدادی از خانمها در مراحل اولیه تشخیص وشناسایی، تحت درمان قرار گرفتند.
وی تأکید کرد: سبک زندگی انسانها اگر سالم باشد و تغذیه سالم، ورزش و تحرک و عدم مصرف مواد دخانی در زندگی ها رعایت شود انسانها کمتر به بیماری ها و سرطانها مبتلا می شوند.

 

برچسب ها:
رفسنجان،روراستی،سرطان،گوارش
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :