کاهش آمار طلاق در رفسنجان/ثبت‌نام بیش از۶ هزار نفر در سامانه ثنا

  • شناسه خبر: 33569
کاهش آمار طلاق در رفسنجان/ثبت‌نام بیش از۶ هزار نفر در سامانه ثنا

رئیس دادگستری رفسنجان گفت: سال گذشته آمار طلاق در رفسنجان ۱۷ درصد نسبت به سال ۹۴ کاهش داشته است.

رئیس دادگستری رفسنجان گفت: سال گذشته آمار طلاق در رفسنجان ۱۷ درصد نسبت به سال ۹۴ کاهش داشته است.

به گزارش “روراستی“حجت‌الاسلام مهدی پورمحمدی صبح امروز در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه با گرامیداشت یاد شهید بهشتی اظهار داشت: شهید بهشتی انسانی با سعه‌صدر بسیار بالایی بود و در برخورد با موضوعات به گونه‌ای رفتار می‌کرد که جامعه دچار تنش و دوقطبی نشود.
رئیس دادگستری شهرستان رفسنجان در ادامه معرفی شخصیت والای شهید بهشتی ابراز داشت: این شهید قائل به کار تشکیلاتی منسجم در تمام مسائل بود و از یاران ممتاز امام‌خمینی (ره) به‌شمار می‌رفت.
وی قوه قضائیه را یکی از ارکان نظام در بحث امنیت دانست و تصریح کرد: مقام معظم رهبری امنیت را موضوع درجه یک کشور دانستند و فرمودند، « بدون امنیت فعالیت‌های روزمره مردم و فعالیت‌های فرهنگی، اقتصادی، علمی و… امکان‌پذیر نیست.
پورمحمدی با اشاره به ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی عنوان کرد: سالانه ۱۵ میلیون پرونده ورودی دستگاه قضائی کشور است که به طور متوسط هر قاضی در سال به حدود یک‌هزار و ۵۰۰ تا یک‌هزار و ۸۰۰ پرونده رسیدگی می‌کند.
این مقام قضائی عنوان کرد: در استان کرمان حدود ۳۰۰ قاضی فعالیت می‌کنند که سهم رسیدگی آنها به پرونده‌های مختلف یک‌هزار و ۶۰۰ پرونده است و بعضی قضات هستند که سهمشان حدود ۲ هزار پرونده در سال است و آنچه مایه تأسف است، این است که ۲۰ درصد از پرونده‌های حقوقی محاکم را پرونده‌های خانواده تشکیل می‌دهد.
رئیس دادگستری رفسنجان همچنین متوسط آمار طلاق در کشور را سال ۹۴، ۲۳ درصد و ۲۵ درصد در سال ۹۵ عنوان کرد و افزود: سال ۹۴ در رفسنجان ۳۶۶ مورد طلاق و سال ۹۵، ۳۰۷ مورد طلاق داشتیم که ۱۷ درصد کاهش آمار طلاق را در بر می‌گیرد.
پورمحمدی با اشاره به آمار ازدواج در سال ۹۴ اظهار کرد: در سال ذکرشده ۲ هزار و ۲۹۶ مورد ازدواج و سال ۹۵ تعداد ۲ هزار و ۳۴۹ مورد ازدواج داشتیم که ۳٫۳ درصد افزایش در این مورد بوده است.
وی اذعان کرد: در زمینه کاهش طلاق در بین شهرستان‌های بزرگ استان رتبه اول را دارا هستیم که در این راستا معاونت بهداشتی، مؤسسات خیریه کوثر و راه‌نو، کمیته امداد امام‌خمینی (ره)، بهزیستی، هیأت کربلا در کمیته تخصصی ازدواج و طلاق شهرستان همکاری کردند و با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شد، توانستیم آمار طلاق را در شهرستان کاهش دهیم.
*۷۰ درصد عامل طلاق در رفسنجان اعتیاد به مواد مخدر است

رئیس دادگسترش شهرستان رفسنجان کاهش جمعیت کیفری، سلامت دستگاه قضائی و ترویج فرهنگ صلح و سازش را از اولویت‌های دستگاه قضائی در سال جاری برشمرد و افزود: در استان کرمان سرقت، ضرب و جرح، تهدید، توهین به اشخاص، موادمخدر، صدمات ناشی از تصادفات و… به ترتیب اولویت بیشترین جرائم را دارند.
وی مواد مخدر را پایه و اساس مسائل کیفری و خانواده دانست و تصریح کرد: مواد مخدر موجب افزایش جرائمی از جمله سرقت‌های جزء، ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی و…می‌شود و ۷۰ درصد عامل طلاق در رفسنجان اعتیاد به مواد مخدر است.
پورمحمدی اشتغال، مسکن، رکود بی‌سابقه، ورشکستگی مؤسسات مالی، عملکرد ضعیف بانک‌ها در حوزه وام‌های کلان، ایجاد مؤسسات مالی غیرمجاز و عدم نظارت کافی دولت و…اثرگذار در مسائل ناهنجاری‌ها دانست که به مسائل اقتصادی مربوط می‌شوند.
*منافقان دهه ۶۰ داعشی‌های امروزی بودند

رئیس دادگستری رفسنجان در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست با ابراز گلایه از برخی مسؤولان در ایام انتخابات که هجمه سنگینی علیه قوه قضائیه وارد کرده و خوراک برای نهادهای به‌اصطلاح حقوق‌بشر درست کردند، خاطرنشان کرد: چرا امثال احمدشهید عنوان کند که مسؤول رسمی در ایران اعلام کرده که ما ۳۶ سال اعدام کردیم.
وی ادامه داد: ما ۱۷ هزار شهید ترور دادیم که به دست منافقان به شهادت رسیدند و اکثر این شهدا در دهه ۶۰ شهید شدند، منافقان آن دوران داعشی‌های زمان ما هستند چراکه داعشی‌ها همان رفتار منافقان در آن دوران را مرتکب می‌شوند.
رئیس دادگستری شهرستان رفسنجان تصریح کرد: افتخار نظام را نباید به دلیل مسائلی زیر پا گذاشت و به سپاه و بسیج و قوه قضائیه توهین کرد.
*۱۰۰ هکتار از اراضی ملی در سال ۹۵ رفع تصرف شد

وی با اشاره به برطرف‌شدن مشکل پلاک ۲۰۹۴ در رفسنجان اظهار داشت: با تلاش چندساله در شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان و شهرستان این مشکل برطرف شد و محدوده پلاک مشخص شد که در غیر این صورت حدود ۳ هزار پرونده باید در این رابطه تشکیل و رسیدگی می‌شد.
پورمحمدی با بیان اینکه سال گذشته ۱۰۰ هکتار از اراضی ملی از متصرفان بازپس‌گیری شد از ورود ۱۳ هزار و ۵۴۷ پرونده به دستگاه قضایی در رفسنجان اشاره کرد و افزود: میزان خروجی پرونده‌ها ۱۴ هزار و ۵۹۸ مورد بوده که نرخ رسیدگی به پرونده‌ها در دادگاه ۱۰۸ درصد بوده است.
رئیس دادگستری رفسنجان نرخ رسیدگی به پرونده‌ها در دادسرا را ۱۰۲ درصد عنوان کرد و گفت: تقریبا ۲۰ درصد از پرونده‌های حقوقی به پرونده خانواده مربوط می‌شود.
وی همچنین به توضیح سامانه ثنا پرداخت و اظهار کرد: شبیه دفاتر پلیس +۱۰ در حال راه‌ندازی هستند و هر شخص می‌تواند یک صفحه در این سامانه برای خود داشته باشد و مشخصات خود را ارائه دهد و برای او یک کد رهگیری و آدرس الکترونیکی ارسال می‌شود.
*ثبت‌نام ۶۳۱۰ نفر رفسنجانی در سامانه ثنا

پورمحمدی افزود: ازجمله مزایای این سامانه حذف بروکراسی اداری و کاغذبازی، عدم اتلاف وقت و هزینه و… است و شخص در هر جای کشور که باشد اگر پرونده‌ای داشته باشد ابلاغیه از طریق سامانه الکترونیکی برای او ارسال خواهد شد.
رئیس دادگستری رفسنجان عنوان کرد: در رفسنجان تاکنون ۶ هزار و ۳۱۰ نفر در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و در حال حاضر ثبت‌نام در محل دادگستری انجام می‌شود.

برچسب ها:
رفسنجان،روراستی،آمار،طلاق
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :