بیش از ۲۳۰ هزار تن پسته امسال در کشور تولید می‌شود

  • شناسه خبر: 34835
بیش از ۲۳۰ هزار تن پسته امسال در کشور تولید می‌شود

رئیس پژوهشکده پسته ایران گفت: سال گذشته ۱۷۰ هزار تن پسته در ایران تولید شده است و در سال جاری بین ۲۳۰ هزار تن تا ۲۵۰ هزار تن تولید محصول داریم.

رئیس پژوهشکده پسته ایران گفت: سال گذشته ۱۷۰ هزار تن پسته در ایران تولید شده است و در سال جاری بین ۲۳۰ هزار تن تا ۲۵۰ هزار تن تولید محصول داریم.

به گزارش” روراستی” امان‌الله جوانشاه امروز در نشست خبری در محل پژوهشکده پسته با اشاره به اینکه پژوهشکده پسته تا بیش از یک سال پیش با عنوان مؤسسه تحقیقات پسته کشور نام داشت و فعالیت می‌کرد، اظهار داشت: تمام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی مربوط به بحث رشد و توسعه درخت پسته و صنعت پسته در پژوهشکده پسته انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در این مرکز سه گروه تحقیقاتی داریم که در زمینه‌های مختلف کار می‌کنند که ۱۹ نفر عضو هیأت‌علمی هستند و دو نفر از خارج از استان همکاری دارند،  از ایستگاه‌های تحقیقاتی در استان‌های پسته‌خیز کشور یاد کرد و افزود: در استان‌های کرمان، یزد، سمنان، خراسان‌رضوی و قزوین این ایستگاه‌ها فعال هستند.

رئیس پژوهشکده پسته ادامه داد: تجربه پژوهشکده تجربه ذی‌قیمتی است چراکه برای رفع مشکلات صنعت پسته کشور کار می‌شود و سال ۸۴ فروش دانش به بخش خصوصی داشتیم و در تمام زمینه‌های پسته کار کردیم اما در بخش ماشین‌آلات ضعیف بودیم و نتوانستیم نیروی متخصص برای این حوزه جذب کنیم.

وی عنوان کرد: از سال ۴۴ تا ۴۶ روی آفات کار شده  و آفات دسته‌بندی شدند که بیس اطلاعات امروزی است همچنین در بخش صنایع تبدیلی و باغبانی خوب کار شده است و جای کار بیشتری نیز دارد.

جوانشاه با اشاره به خلق ثروت از طریق سوق‌دادن دانش به سمت اقتصاد تصریح کرد: ماهیت کار در این پژوهشکده این است که اگر یک روز کار انجام نشود ساده‌ترین ثبت را نمی‌توانیم انجام دهیم اما نقش پژوهشی هیچ‌گاه دیده نمی‌شود.

رئیس پژوهشکده پسته ایران از طعم  کیفیت و عیار بالای پسته ایران نسبت به سایر نقاطی که پسته تولید می‌کنند خبر داد و بیان کرد: پسته ایران به لحاظ طعم متقاضیان زیادی در دنیا دارد.

جوانشاه اذعان کرد: تمام سمومی که از گذشته تا به‌حال مورد استفاده کشاورزان بوده در این مؤسسه مورد آزمایش قرار گرفته و جواب داده و تعداد زیادی سم هست که معرفی و آزمایش شده اما جواب نداده است.

وی با بیان اینکه سموم تقلبی زیادی در بازار وجود دارد که متولی جمع‌آوری آن پژوهشکده نیست، تصریح کرد: اما هر زمان دستگاه اجرایی در مورد مشکلات مربوط به سموم کمک خواست ما در حد توان خود همکاری می‌کنیم.

رئیس پژوهشکده پسته ایران مقاومت آفات را عامل مهمی در بی‌اثر بودن سموم دانست و ابراز کرد: پسیل پسته مهمترین آفتی است که وجود دارد و اگر سم درست و به‌موقع مصرف نشود هرچه از سموم استفاده شود نتیجه مطلوبی نخواهد داد.

وی با تأکید بر اینکه متخصصان استفاده از تناوب سم را توصیه می‌کنند بدین معنا که هرچه از یک سم بیشتر و در تعداد دفعات بیشتری استفاده شود آفت نسبت به آن سم مقاوم می‌شود و کارآیی سم کم می‌شود، مصرف بی‌رویه آب را موجب کاهش سطح آب‌های زیرزمینی دانست و بیان داشت: صرفه‌جویی در مصرف آب هزینه دارد لذا باید بخش ساختاری درست شود.

رئیس پژوهشکده پسته ایران در بخش دیگری از این نشست به بخش ترویج و آموزش اشاره کرد و جامعه کشاورزی استان کرمان با بیش از ۱۵۰ هزار کشاورز پسته‌کار را گسترده دانست و  عنوان کرد: هزینه ترویج و آموزش بالا و اعتبارات کم است و از طرفی پراکندگی کشاورزان از لحاظ سطح سواد موجب شده نتوانیم بهره‌وری بالایی از پسته داشته باشیم.

وی به نقش بالای آموزش در افزایش بهره‌وری اشاره کرد و عنوان داشت: در یک بررسی تفاوت برداشت کشاورزان آموزش‌دیده که با محققان در ارتباط بودند با غیر آموزش‌دیده ۳۰۰ کیلوگرم در هکتار بود.

این محقق و کشاورز در ادامه توضیحاتش به مصرف بالای ۲ هزار تن سم طی سال‌های گذشته در استان کرمان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر با ورود دانش به بخش کشاورزی مصرف سموم کاهش قابل توجهی داشته است اما باز هم زیاد است.

وی اظهار کرد: در سال جاری ۶ نوع صابون کشاورزی با کمک بخش خصوصی تولید کردیم که اثرشان روی آفت پسیل امتحان شود همچنین سه نوع سم مختلف هم با کمک بخش خصوصی تولید شده و تولید گوگرد را در برنامه داریم که آن هم با ورود بخش خصوصی میسر می‌شود.

جوانشاه پسیل را اصلی‌ترین و پرمعضل‌ترین آفت پسته عنوان کرد و خاطرنشان کرد: یک دستگاه برای جمع‌آوری فیزیکی حشرات بالغ در سطح باغ که شبیه جاروبرقی عمل می‌کند در حال ساخت است که نخستین تست آن امروز انجام می‌گیرد.

رئیس پژوهشکده پسته ایران در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران از وجود ۱۰ رقم پسته تجاری در ایران خبر داد و گفت: ۶ رقم آن در استان کرمان است و در حال حاضر در ایستگاه تحقیقاتی در رفسنجان ۴۶ واریته پسته ثبت شده که برخی نزدیک به ارقام تجاری هستند و پسته به ۲۸ استان کشور وارد شده که ۲۰ استان به صورت تجاری پسته تولید می‌کنند.

وی روابط جهانی را برای کاهش هزینه‌های صادرات مؤثر دانست و افزود: هرچه تعامل با دنیا بیشتر باشد روی فروش بیشتر پسته هم اثرگذار است.

این مسؤول با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۷۰ هزار تن پسته در ایران تولید شده است، عنوان کرد: در سال جاری بین ۲۳۰ هزار تن تا ۲۵۰ هزار تن تولید محصول داریم و شرایط آب و هوایی در افزایش و کاهش تولید تأثیرگذار است.

وی درآمد سالانه ایستگاه‌های تحقیقاتی پسته را بین ۷۰۰ میلیون‌ تومان تا یک میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این درآمد در سال‌های مختلف متغیر است.

جوانشاه به پرسش دیگر خبرنگار در مورد علل پوکی پسته گفت: ۱۵ عامل برای پوکی پسته وجود دارد که آفات، تغییرات آب و هوایی، کمبود عناصر غذایی، ناهماهنگی در استفاده از آب و کود، بادهای شدید و…از جمله این عوامل هستند.

برچسب ها:
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :