اجرای طرح کنترل مراکز تهیه و عرضه مواد غذایی/کشف ۱۵۰۰ کیلوگرم مواد غذایی فاسد در یک ماه

  • شناسه خبر: 35874
اجرای طرح کنترل مراکز تهیه و عرضه مواد غذایی/کشف ۱۵۰۰ کیلوگرم مواد غذایی فاسد در یک ماه

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با اشاره  اجرای طرح تشدید بازرسی از  مراکز تهیه و عرضه موادغذایی گفت: از ۱۵ مردادماه تا ۱۵ شهریورماه جاری یک‌ هزار و ۸۴۲ مرکز مورد بازرسی قرار گرفت و یک‌ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم مواد غذایی غیرقابل مصرف اعم از گوشت، سوسیس و کالباس، چیپس و پفک و … معدوم شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با اشاره  اجرای طرح تشدید بازرسی از  مراکز تهیه و عرضه موادغذایی گفت: از ۱۵ مردادماه تا ۱۵ شهریورماه جاری یک‌ هزار و ۸۴۲ مرکز مورد بازرسی قرار گرفت و یک‌ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم مواد غذایی غیرقابل مصرف اعم از گوشت، سوسیس و کالباس، چیپس و پفک و … معدوم شدند.

به گزارش “روراستی” احمد جمالی‌زاده ظهر امروز در نشست خبری با اشاره به اهمیت کار رسانه‌ها در زمینه آگاهی‌بخشی به جامعه اظهار داشت: اطلاع‌رسانی مانند امانت‌داری است و اخبار کذب می‌تواند تبعات بدی برای جامعه داشته باشد.

وی بیان داشت: در حوزه سلامت طی چند سال اخیر کارهای بسیاری خوبی انجام شده و البته نقایصی وجود دارد که در حال برطرف ‌شدن است و نتایج کارهای حوزه بهداشت در آینده نمود می‌کند.

جمالی‌زاده با اشاره به اینکه حوزه بهداشت با اولویت پیشگیری فعالیت می‌کند، تصریح کرد: در بحث سخت‌افزاری نیز کارهای بسیار بزرگی از جمله بهسازی و نوسازی خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشتی درمانی انجام شد و تا پایان سال تمام مراکز بهداشتی درمانی و خانه‌های بهداشت به لحاظ فیزیکی استاندارد می‌شوند.

وی ادامه داد: در زمینه تجهیزات پزشکی در مراکز بهداشتی نیز کمبودی نداریم و هرجا نیاز به راه‌اندازی آزمایشگاه بود، براساس سطح‌بندی راه‌اندازی شد و مردم برای انجام رادیولوژی در هر نقطه از شهر که بروند دسترسی خواهند داشت.

استقرار دندانپزشک و کارشناس روانشناس بالینی در مراکز بهداشتی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان از استقرار دندانپزشک در تمام مراکز بهداشتی و استقرار کارشناس روانشناس بالینی در این مراکز یاد کرد و افزود: در هیچ‌ یک از مراکز کمبود نیروی انسانی نداریم.

جمالی‌زاده خاطرنشان کرد: خودمراقبتی از جمله برنامه‌هایی که است که طی دوره پنج‌ساله انجام می‌شود و اکنون سال دوم را می‌گذراند و طی این برنامه هر خانواده یک سفیر سلامت دارد و تا پایان دوره پنج ساله تمام خانوارها باید یک نفر سفیر سلامت داشته باشند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر بالغ بر ۱۲ هزار نفر سفیر سلامت در شهرستان‌های رفسنجان و انار داریم که تا سه سال آینده به حدود ۵۰ هزار نفر باید برسند.

جمالی‌زاده به ارائه خدمات دندانپزشکی به افراد زیر ۱۴ سال و زنان باردار به صورت رایگان اشاره کرد و گفت: با جذب دنداپزشک در دورترین نقاط شهرستان رفسنجان دندانپزشک خانواده داریم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان اضافه کرد: در مجتمع دندانپزشکی رفسنجان روزانه چهار نفر دندانپزشک مستقر هستند که خدماتی از جمله جرم‌گیری، کشیدن و ترمیم با هزینه کم و پوشش بیمه ارائه می‌دهند.

جمالی‌زاده با بیان اینکه برای پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان طرح فلورایدتراپی اجرا می‌شود، ابراز داشت: این طرح از پایه مهدکودک تا دانش‌آموزان راهنمایی اجرا می‌شود.

وی به اجرای طرح خطرسنجی در ۱۸ مرکز بهداشتی درمانی برای افراد بالای ۳۰ سال نسبت به بیماری‌های قلبی عروقی اشاره و همچنین از طرح چکاب زنان در بحث سرطان سینه، روده بزرگ و دهانه رحم یاد کرد و بیان داشت: در صورتی که این بیماری‌ها در مراحل اولیه تشخیص داده شود به خوبی درمان خواهد شد.

جمالی‌زاده بر اهمیت مراجعه مردم برای تشخیص اینگونه بیماری‌ها تأکید کرد تا از این خدمات استفاده کنند و در صورت نیاز به متخصص برای درمان ارجاع داده شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان از بسته‌های خدمات بهداشتی برای تمام گروه سنی از جمله سالمندان و کودکان یاد کرد و تصریح کرد: در حال حاضر در طرح جدیدی که داریم کودکان به لحاظ تکامل بررسی می‌شوند.

وی همچنین به مشاوره فرزندآوری و آموزش مخاطرات تک‌فرزندی اشاره کرد که طی یک کتابچه به خانواده‌های جوان ارائه می‌شود و نیز الزام در کلاس‌های مشاوره بعد از ازدواج برای زوجین را یادآور شد که این کلاس‌ها توانسته در پایداری زندگی زوجین اثرگذار باشد.

جمالی‌زاده توضیح داد: در کلاس‌های مشاوره بعد از ازدواج، زوجین با مسائلی نظیر ارتباط با همسران، بهداشت جنسی، روانشناسی و … آشنا می‌شوند.

وی همچنین کلاس‌های آموزشی مشاوران برای توانمندی‌سازی آنها را که امسال شروع‌ به ‌کار کرده را یادآور شد که با حضور اساتید مشاوره برگزار می‌شود تا مشکلات مطرح و برطرف شود و مشاوران از اول مهرماه در دانشگاه‌ها مشاوره می‌دهند.

جمالی‌زاده اظهار داشت: به زودی دانشگاه نسل سوم برای افراد سالمند با ارائه مدرک راه‌اندازی می‌شود که این قشر می‌توانند با بهره‌گیری از آموزش‌های تئوری و عملی در حدود ۵۰ ساعت در زمینه سلامت توانمند شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان با اذعان بر اینکه چاقی در بین دانش‌آموزان ما بالاست، عنوان کرد: بیش از ۷۰ درصد جمعیت شهرستان رفسنجان یا چاقی یا اضافه‌ وزن دارند که در زمینه کنترل آن برنامه داریم.

کشف و معدوم‌سازی ۱۵۰۰ کیلوگرم موادغذایی فاسد

وی در بحث بهداشت محیط به بازرسی از اماکن تهیه و توزیع مواد غذایی و تشخیص میزان شوری، ph، دما، پروکسید روغن و … اشاره کرد و بیان کرد: از ۱۵ مردادماه تا ۱۵ شهریورماه جاری یک‌ هزار و ۸۴۲ مرکز مورد بازرسی قرار گرفت و یک‌ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم مواد غذایی غیرقابل مصرف اعم از گوشت، سوسیس و کالباس، چیپس و پفک و … معدوم شدند.

جمالی‌زاده ادامه داد: همزان با طرح تشدید بهداشت سم‌فروشی‌ها هم به لحاظ ایمنی کار بازرسی شدند.

وی راه‌اندازی نظام ارجاع را در کاهش زمان و هزینه برای بخش دولتی و مردم مؤثر خواند و تصریح کرد: بسیاری از مردم بدون اینکه نیازی به متخصص و فوق‌تخصص داشته باشند، زمان و هزینه صرف کرده و به این پزشکان مراجعه می‌کنند که اگر نظام ارجاع راه‌اندازی شود، هزینه‌هایی که بر دوش مردم و دولت است کم خواهد شد.

جمالی‌زاده با اشاره به اینکه خودکشی یک آسیب اجتماعی است، تصریح کرد: فقر، اختلاف خانوادگی، مصرف مواد مخدر صنعتی و … عواملی برای خودکشی است که برای پیشگیری از این آسیب و مصرف مشروبات الکلی هم در بحث بهداشت روان برنامه داریم.

ثبت‌نام ۳۲۰ هزار نفر در سامانه سیب

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان خاطرنشان کرد: تمام شهروندان و روستاییان دارای پرونده سلامت الکترونیک می‌شوند و تاکنون بالغ بر ۷۰ میلیون ایرانی این پرونده را تشکیل دادند و در شهرستان‌های رفسنجان و انار تاکنون ۳۲۰ هزار در این سامانه ثبت‌نام شدند.

وی عنوان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۶۴۰ نفر برای واکسن هاری مراجعه کردند.

برچسب ها:
رفسنجان،روراستی،معاون بهداشتی،دکتر جمالزاده
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :