بسیاری از سرطان ها قابل پیشگیری هستند

  • شناسه خبر: 3646
بسیاری از سرطان ها قابل پیشگیری هستند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، گفت: بسیاری از سرطان ها قابل پیشگیری هستند و تعدادی از این بیماری ها نیز اگر به هنگام تشخیص داده شوند قابل درمان خواهند بود. به گزارش روراستیˈاحمد جمالی زادهˈمعاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، گفت : نیمی از افرادی که به سرطان مبتلا می شوند فرصت خوبی برای […]

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، گفت: بسیاری از سرطان ها قابل پیشگیری هستند و تعدادی از این بیماری ها نیز اگر به هنگام تشخیص داده شوند قابل درمان خواهند بود.

به گزارش روراستیˈاحمد جمالی زادهˈمعاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، گفت : نیمی از افرادی که به سرطان مبتلا می شوند فرصت خوبی برای زنده ماندن دارند.

وی تصریح کرد: بسیاری از سرطان ها به دلیل تشخیص بموقع می توانند درمان شوند و این کار با انجام خودآزمایی و غربالگری امکانپذیر است.

وی با اشاره به اینکه پیشگیری از سرطان محدود به سن خاصی نیست، گفت: باید با تغییرات تدریجی در مسیر زندگی سعی در اصلاح شیوه زندگی خود و جامعه کرد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، سیگار نکشیدن را بزرگترین عامل پیشگیری از سرطان است دانست و اضافه کرد: سرطان ریه شایع ترین سرطان در مردان و مقام دوم شیوع را در زنان دارد.

وی اظهار کرد: کسی که روزی 25 عدد سیگار مصرف می کند نسبت به یک فرد غیر سیگاری 25 بار بیشتر در معرض خطر سرطان ریه قرار می گیرید و هرچه در سنین پایین تری سیگار کشیدن را شروع کنید امکان ابتلا به سرطان ریه بیشتر می شود.

وی گفت: مهمترین راه پیشگیری از ابتلا به سرطان، قطع سیگار است که به محض قطع سیگار خطر پیشرفت سرطان متوقف می شود.

جمالی زاده افزود: آمار سالانه مرگ و میر ناشی از کشیدن سیگار در کشور بیش از 31 هزار نفر به علت سرطان ریه و بیش از 13 هزار نفر به دلیل سرطان مری و حنجره است که 30 درصد از کل مرگ و میرهای سرطانی را تشکیل می دهد.

وی سرطان های وابسته به رژیم غذایی را سرطان های دستگاه گوارش، پستان و پروستات نام برد و گفت: رژیم های سرشار از میوه جات و سبزیجات مختلف انسان را در برابر سرطان ها محفوظ نگه می دارد و غذاهای پرچرب، سرخ کردنی، کبابی و شور می توانند در ایجاد چاقی نقش داشته باشند.

وی اضافه کرد: بین چاقی و سرطان پستان و رحم در زنان و پروستات در مردان ارتباط وجود دارد و تحقیقات در مورد عامل سرطان بودن افزودنی هایی مانند مواد نگهدارنده و چاشنی ها ادامه دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، مصرف میوه و سبزیجات و غذاهای حاوی فیبر زیاد را برای کاهش احتمال خطر ابتلا به سرطان مفید دانست و افزود: از تماس زیاد با نور خورشید بپرهیزید زیرا مقدار زیاد نور خورشید می تواند منجر به سرطان پوست شود.

وی یکی دیگر از راه های پیشگیری از ابتلا به سرطان را ورزش دانست و ادامه داد: ورزش منظم سبب تنظیم وزن و فعالیت های بدنی می شود و از ایجاد بسیاری بیماری ها و سرطان ها پیشگیری می کند.

جمالی زاده، با اشاره به اینکه تشخیص سرطان سینه در مراحل اولیه نه تنها شاخص درمان را افزایش می دهد بلکه از عوارض روحی و روانی، خانوادگی و اجتماعی آن جلوگیری می کند، توصیه کرد: خانم ها پس از 40 سالگی سالانه یکبار توسط پزشک معاینه شوند.

وی با بیان اینکه روزانه چند دقیقه بالا و پایین پریدن، از پله ها بالا و پایین رفتن یا هفته ای سه بار پیاده روی به سلامتی روده های انسان کمک می کند، گفت: برای سلامتی روده ها لازم نیست که حتما سبزی و میوه خام مصرف کند، بلکه آنها می توانند به شکل پخته، خشک یا فریز شده باشند.

وی مصرف سبزیجات برگ سبز، مانند اسفناج، کلم و کاهو را بسیار مفید دانست و بیان کرد: اگر سرطان روده در مراحل اولیه، تشخیص داده شود تا 90 درصد قابل درمان است.

برچسب ها:
رفسنجان روراستی سرطان
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :