دود کوره‌های زغالسوزی همچنان در چشم و کام مردم رفسنجان/تولید زغال صنعتی می‌شود

  • شناسه خبر: 38234
دود کوره‌های زغالسوزی همچنان در چشم و کام مردم رفسنجان/تولید زغال صنعتی می‌شود

دود کوره‌های زغالسوزی منطقه عیش‌آباد مدت‌هاست که به چشم اهالی منطقه و روستاهای همجوار می‌رود و کام مردم و محیط‌‌‌‌زیست را تلخ کرده است.

دود کوره‌های زغالسوزی منطقه عیش‌آباد مدت‌هاست که به چشم اهالی منطقه و روستاهای همجوار می‌رود و کام مردم و محیط‌‌‌‌زیست را تلخ کرده است.
به گزارش “روراستی“تولید زغال از دیرباز در بین اهالی این منطقه همچون دیگر مردمان مناطقی از کشور وجود داشته و شغلی سخت، تلخ و پردردسر بوده که علاوه بر اینکه مضراتی برای سلامت تولیدکننده آن دارد ناراحتی‌هایی هم برای مردم اطراف کوره‌ها به وجود آورده است.
آلودگی هوا و محیط‌زیست هم در جای خود قابل تأمل است و اما زغالسوزان هم به گفته خودشان باید نانی بخورند اما این نان‌خوردن قیمت گزافی دارد که باید برای آن فکر اساسی شود.
با خشکسالی که در این شهرستان رخ داده و بخشی از درختان هر ساله خشک می‌شوند، تن خشکیده درختان برای تولید زغال وارد کوره‌ها می‌شود و آن سبزی و ثمردهی به تکه‌ای زغال بی‌جان که تنها دقایقی گرمای آن به کار می‌آید و بعد خاکستری سبک شده و دیگر اثری از آن نیست، تبدیل می‌شود، زغالسوزی رونق گرفته و حاصل این رونق همان دود و آلودگی‌ست که ذکر شد.
این روزها از جاده نوق – رفسنجان که عبور می‌کنیم شاهد دود غلیظی در هوا هستیم که بیشتر منطقه عیش‌آباد را نشانه گرفته که البته به سایر مناطق هم سرایت می‌کند و بوی بد حاصل از تولید زغال و کوره‌های زغالسوزی در جاده هم قابل استنشاق است به طوری‌که این بوی نامطبوع قابل تحمل نیست.
حال باید هرکس به ویژه مسؤولان مربوطه خودشان را جای مردمانی که هر روز و هر ساعت باید این بو را استنشاق کنند و این دود را ببلعند، گذاشته و برای اهالی فکری کنند.
حدود دو سال است که این مسأله در حال پیگیری است و در زمان ملانوری فرماندار وقت رفسنجان قرار شد کوره‌ها از این منطقه جمع‌آوری شوند و به جایی خارج از شهر منتقل شوند تا هم مردم راحت شوند و هم تولید زغال متوقف نشود و تولیدکنندگان زغال نان و نوای خود را از دست ندهند.
اما این مصوبه عملی نشد و هر روز شاهد اعتراض مردم هستیم و البته باید دید چرا چنین مسأله مهمی نتیجه نداده است.
اداره حفاظت از محیط‌زیست مهمترین دستگاهی است که در این قضیه می‌تواند پاسخگوی مطالبات مردمی باشد که از این دودها رنج می‌برند و نظارت و برخورد این دستگاه با فعالیت کوره‌داران را باید جویا شد.
حسین آخوندی رئیس اداره حفاظت از محیط‌زیست شهرستان رفسنجان در گفت وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: حدود دو سال است که پیگیر پرونده قضائی این موضوع هستیم و طی جلساتی که برگزار کردیم قرار شد زمینی خارج از شهر به نحوی که نزدیک هیج منطقه مسکونی نباشد در نظر گرفته شود و پس از جانمایی زمین ظرف مدت ۶ ماه کوره‌داران با مجوز صنعتی فعالیت کنند و تولید زغال از حالت سنتی خارج شود.
وی بیان داشت: مکانی که برای فعالیت انتخاب می‌شود باید اصولی باشد و عوارضی برای مردم نداشته باشد، از طرفی سال گذشته ۱۰ مورد از فعالیت کوره‌داران در همین اراضی کنونی ممانعت شد و فعالیت‌شان متوقف شد که تا اوایل زمستان جاری فعالیت کوره‌ها مجددا آغاز شده است.
آخوندی تأکید کرد: به جد پیگیر هستیم که فعالیت این کوره‌ها به هر طریق متوقف شود و به محلی که مورد تأیید ما باشد منتقل شوند و هم کوره‌داران و تولیدکنندگان زغال بتوانند فعالیت کنند و هم به محیط‌زیست و سلامت مردم آسیب وارد نشود.
اما مکانی که قرار است برای این کار درنظر گرفته شود قرار است کجای این شهرستان باشد که در این زمینه خبرنگار ما با بخشدار مرکزی گفت وگویی انجام داده است.

** تحویل زمین به کوره‌داران در منطقه جلال‌آباد/اعطای تسهیلات برای تولید زغال صنعتی

مصطفی بخشی در گفت وگو با خبرنگار ما افزود: برای تجمیع کوره‌های زغالسوزی منطقه “جلال آباد” در نظر گرفته شده که به هیچ‌یک از مناطق مسکونی نزدیک نیست.
وی بیان داشت: با توجه به اینکه کوره‌های فعلی در محدوده روستاها قرار گرفته و موجب آلودگی محیط‌زیست شده و سلامت و بهداشت مردم را به خطر انداخته است، تصمیم بر جابه‌جایی کوره‌ها گرفته شد و سال گذشته قرار شد زمینی از منابع‌طبیعی تحویل بگیرند که موفق به اخذ مدارک قانونی نشدند و همچنان کار خود را در کوره‌های فعلی ادامه دادند.
بخشدار مرکزی رفسنجان با اشاره به اینکه امسال سرپرست فرمانداری با هماهنگی که با اداره اوقاف انجام داد قرار شد نماینده کوره‌داران به اداره اوقاف معرفی شود و کارهای قانونی را انجام دهد و زمین را تحویل بگیرند.
وی با تأکید بر اینکه برای تبدیل کوره‌های سنتی به صنعتی ما تسهیلات اعطا می‌کنیم، تصریح کرد: به محض انجام کارهای قانونی توسط نمایندگان کوره‌داران زمین به کوره‌داران تحویل داده می‌شود تا نسبت به ایجاد کوره‌های صنعتی اقدام کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها:
رفسنجان،روراستی،کوره،زغال،عیش آباد
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :