افزایش تولید مس با اکتشافات و دانش نوین امکانپذیر است

  • شناسه خبر: 38540
افزایش تولید مس با اکتشافات و دانش نوین امکانپذیر است

مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: افزایش تولید مس با اکتشافات نوین و فناوری جدید و دانش نوین امکانپذیر خواهد بود.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: افزایش تولید مس با اکتشافات نوین و فناوری جدید و دانش نوین امکانپذیر خواهد بود.

به گزارش ” روراستی”  مراد علیزاده پنجشنبه شب در حاشیه افتتاحیه طرح‌های مس سرچشمه با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: با تلاش همکاران در صنعت مس در ایران از سال ۹۲ تاکنون توانستیم ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری‌هایی که افتتاح می‌شد را آماده کنیم.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران بیان داشت: علاوه بر آن در سال‌های ۹۳ و ۹۴ دو پروژه در استان‌های آذربایجان و کرمان با ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن کنسانتره بر تولید مس افزوده‌ایم که در حال حاضر یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تن کنستانتره در حال تولید داریم.

وی افزود: در بخش کل سرمایه‌گذاری که در دست اقدام داریم تا پایان سال ۹۹ در مجموع انتقال آب از خلیج فارس و دیگر پروژه‌ها ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در شرکت ملی صنایع مس ایران است که از این میزان ۱۴ هزار میلیارد تومان پروژه در استان کرمان و ۲ هزار میلیارد تومان پروژه در استان آذربایجان است.

مرادعلیزاده بیان کرد: طی سنوات آتی تا پایان سال ۹۹ ظرفیت ۲۹۰ هزار مسی محتوا به ۴۰۰ هزار تن خواهد رساند و با فعال کردن سه معدن دره‌آلو، درهزار و چاه فیروزه که برای آنها هم‌اکنون از محل فاینانس و مجوزی که از دولت خواهیم گرفت تامین مالی خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران ادامه داد: بنابراین پروژه‌هایی که در صنعت مس از توازن و پایداری خوبی برخوردارند برای این ۴۰۰ هزار تن طی سه و چهار سال آینده مشکلی نخواهیم داشت.

مرادعلیزاده بیان کرد: باتوجه به این ۳٫۱ ذخائری که در ایران وجود دارد مقام هشتم را داریم و در حال حاضر ۱٫۴ درصد تولید جهانی را با ۲۹۰ هزار تن تولید داریم که با تولید ۴۰۰ هزار تن مقام ما در جهان از ۱۶ به ۱۲ افزایش می‌یابد.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران ادامه داد: افزایش تولید مس با اکتشافات نوین و فناوری جدید و دانش نوین امکانپذیر خواهد بود.

وی گفت: کارهایی در حال انجام در سطح استان به این شکل است که امشب ۱۳ پروژه را افتتاح کردیم اما نکته مهم این است که طی سال‌های ۹۲ تا کنون سه مرتبه در شرکت مس افزایش سرمایه اتفاق افتاده که ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه به ۶ هزار میلیارد تومان رسیده است.

مرادعلیزاده ادامه داد: در حال حاضر در سال جاری با ۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان فروش و با یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار صادرات جزو چهار شرکت برتر بورس ایران هستیم و ارزش سهام نیز به حدود ۱۶۱ هزار میلیارد ریال رسیده که از سال ۹۰ به بعد همواره صنعت مس در حال رکود و تحریم بود.

وی گفت: به اندازه یک چهارم کل صنعت فولاد هستیم در حال حاضر مصرف مس در ایران حدود ۱۴۰ هزار تن (مصرف هر نفر ۲ کیلوگرم) و مصرف جهانی به ازای هر نفر سه کیلوگرم و در چین به ازای هر نفر ۶ کیلوگرم است.

مرادعلیزاده گفت: فلز مس نبض توسعه جهانی است به دلیل اینکه در خطوط دیتا و زیرساخت‌ها مصرف می‌شود و کاربرد دارد گرچه مقدارش به لحاظ کمی کم است، کل تولید جهانی از معادن حدودا ۲۰ میلیون تن است و بار قراضه آن ۲۴ میلیون تن است بنابراین نسبت به فولاد که بیش از ۲ میلیارد تن است به لحاظ کمی کم است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات مهم صیانت از معادن است بنابراین عیار ما در حال کاهش است و تا پنج سال آینده برآوردمان این است که عیار متوسط معادن سرچشمه، میدوک و سونگون حدودا ۰/۶ درصد است و اگر مس محتوا کم شد تعجب نکنید.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران بیان کرد: ۴۴۰ هزار پالایشگاه داریم باید صنعت مس خودش را حفظ کند تا با مشکلات عدیده مواجه نشود، در کاهش قیمت تمام شده مس که نهضتی است در آذربایجان، شهربابک، سرچشمه و … همه همت کردند و اوج اثرگذاری این نهضت در سال ۹۴ بوده که بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان در خرید مواد و تجهیزات در قراضه توانستیم صرفه‌جویی کنیم.

مرادعلیزاده به آب در صنعت مس اشاره کرد و افزود: امسال جایزه جهانی آب را دریافت کردیم بین ۱۵ شرکت در کل دنیا ما تقریبا جزو چهار شرکت اول بودیم و سالانه در رفع آلایندگی هم ۵۲۰ هزار تن co2 به فضا می‌فرستادیم که در حال حاضر با کوره فلش این میزان کمتر می‌شود.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران خاطرنشان کرد: کشور ۸۰۰ هزار تن مصرف اسید دارد ما باید اسید را صادر کنیم تا بتوانیم رفع آلایندگی داشته باشیم اطمینان داریم تا پایان ۹۷ رفع آلایندگی را داریم و سال ۹۸ به صنعت سبز تبدیل خواهد شد.

برچسب ها:
رفسنجان،روراستی،افزایش تولید،مس،دانش نوین
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :